مسمومیت با مونوكسیدكربن یكی از مرگبارترین انواع مسمومیت ها با عنوان مرگ خاموش است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، كارشناس مسئول اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: مونوكسید كربن گازی بی رنگ، بی بو، بی مزه و به شدت سمی است كه در اثر سوختن ناقص سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و ذغال چوب حاصل می شود.

اسكندری علایم تماس طولانی بامونوكسیدكربن را سردرد، گیجی و خواب آلودگی ذكركرد و افزود: فرد مسموم دچار تهوع، استفراغ و تپش قلب می شود و تماس با مقادیر بالای مونوكیسدكربن می تواند سبب كاهش هوشیاری و مرگ شود.

وی تصریح کرد: برای كاهش احتمال بروز مسمومیت با گاز مونوكسید كربن باید سیستم تهویه هوا در محیط باشد و به طور مستمر از سلامت و استاندارد بودن دستگاههای گرمازا و وسایل غذاپزی اطمینان حاصل و دودكش این وسایل را كنترل كرد.

این كارشناس یادآورشد: در مكان‌هایی كه سیستم‌های گرمایشی شومینه و بخاری موجود است درزهای در و پنجره به طور كامل بسته نباشد و یا هر سه ساعت یكبار در این مكان‌ها یكی از پنجره‌ها به مدت پنج دقیقه باز تا هوای تازه وارد اتاق شود.

اسكندری ادامه داد: باید از قرار دادن آبگرمكن در فضای بسته، همچنین ساخته شدن آشیانه پرندگان بر دودكش‌ها كه خود یكی از دلایل شایع گازگرفتگی است جلوگیری شود.

مسئول اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داور دانشگاه علوم پزشكی زنجان گفت: هیچگاه در داخل اتومبیل با موتور روشن درمدت هرچند كوتاه، نباید خوابید، این كار سبب بروز مسمومیت كشنده با مونوكسیدكربن خواهد شد، همچنین از روشن كردن گاز پیك نیك در داخل چادر و یا اتومبیل و یا در محیط بسته دیگری به منظور تامین گرما، خودداری شود.

وی تاكید كرد: قبل از گرم كردن خودرو در پاركینگ، درب پاركینگ را باز كرده و به هیچ وجه شیشه‌های اتومبیل را نباید پایین كشید تا ازخطر مسمومیت با گاز مونواكسید كربن جلوگیری شود./س
برچسب ها: مسمومیت ، مونوکسید ، مرگ ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.