در حالی رییس پلیس کلانتری 138 جنت آباد خبر از پاکسازی محله‌های جنت آباد تهران از توزیع کنندگان مواد مخدر می‌دهد که پیدا کردن مواد مخدر از دلار و سایر ارز راحت‌تر است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، با همکاری کلانتری و دادسرای تهران محل توزیع این مجرمان شناسایی شد و با حکم قضایی آنان بازداشت و دستگیر شدند و به توزیع تریاک و حشیش اعتراف کردند،‌ اما از لحاظ جامعه شناختی این اقدامات پلیس شبیه به مرفینی است که به بدن  بی‌حال و رمق کسی زده شود.

این مسکن‌ها برای چند ساعت بدن را سر حال می‌کند، اما دوباره بی‌حال به گوشه‌ای می‌افتد و بعد از چند وقت معتاد مرفین‌ها می‌شود، حال به فرض ما حتی قاچاقچیان و سوداگران را اعدام کنیم، فقط مرفین را افزایش دادیم.

در کشوری که جمعیتی جوان دارد و زیرساخت‌های تفریحی در نظر گرفته نشده و بیکاری در رقابت با نرخ تورم است، تعداد زیادی به خاطر بیکاری و بی‌پولی سر افکنده و افسرده می‌شوند. این است که شرایط ازدواج ندارند و خیلی چیز‌های دیگر.

وقتی هم که مواد مخدر از گوشت و مرغ ارزان‌تر باشد معتاد می‌شوند. بازار مواد مخدر بازار عرضه و تقاضاست، اگر عرضه کننده را مجازات کنیم متقاضی از کس دیگر تهیه می‌کند...یعنی به زبان ساده، معتاد محله جنت آباد حالا از کس دیگری خرید می‌کند، وقتی با معتاد‌ها صحبت می‌کنیم معتقدند که فقط در زمان نشئگی حس خوبی دارند و بی‌خیال بیکاری و بی‌پولی بی برنامگی زندگی می‌شوند...

کسی منکر ضررهای هر نوع اعتیاد نیست،‌ ولی یکبار هم بیاییم از دید یک مصرف کننده نگاه کنیم،‌ در دولتی که هیچ برنامه‌ای وجود ندارد،‌هیچ وعده‌ای به انجام نرسیده است، روی هیچ‌چیز اقتصادی  نمی‌توان  حساب کرد، و هیچ دلخوشی برای جوان(که اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دهد) درست نکرده‌ایم، خود قشر جوان به دنبال شادی زود و کاذب می‌رود، وزارت جوانان و ورزش هم که فقط به فکر ازدواج و آمار‌های مربوط به آن است، گویی زندگی زناشویی احتیاجی به کار مطمئن ندارد...

از طرفی بر خلاف تفکر رایج نزد مردم که معتادان آدم‌های لب جوی نشین و هستند که کبریت را «کربیت» تلفظ می‌کنند، ‌آماره‌ها نشان می‌دهد که نرخ اعتیاد در میان دانشجویان مخصوصا دانشجویان دختر در حال افزایش است و به نرخ 8/5 رسیده است، به گفته فرمانده انتظامی مازندران اعتیاد در خوابگاه‌های دانشجویی آمار بالایی دارد، حال باید دید قشری که در حال تحصیل است و باید مراتب اجتماعی را بالا برود، چرا معتاد می‌شود؟ و از طرف دیگر چرا این آمار در میان زنان و دختران افزایش می‌یابد؟

دکتر صرامی مدیر دفتر امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقد است که سن اعتیاد از 23 سال به 15 سال رسیده و افراد متاهل بیشتر به این معضل اجتماعی روی آورده‌اند، حال در برخورد با اعتیاد و درمان معتادان سازمان‌های مردم‌نهاد هستند که با جان و دل کار می‌کنند، ولی سهم دولت چیست؟ آیا فقط دستگیری و مجازات معتادان و فروشندگان کافی است؟ فروشنده مواد مخدر که از فضا نیامده و از دشمن مردم و ایران که نیست، او هم از بیکاری و بی‌پولی روی به این کار آورده است ‌و ریسک بالا و نام بد را برای خود خریده است.

کسی منکر دستگیری فروشندگان مواد مخدر نیست، اما دستگیری فقط مرفین است و درمان نیست.

برچسب ها: معتاد ، جامعه ، جوانان ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار