مدير دفتر حفاظت كيفي شركت آب منطقه اي آذربایجانشرقی گفت: 75 درصد بيماريهاي جهان ، ناشي از آلودگي آب است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، آرمانفرديروز درهمايش اطلاع رساني منابع آب در شهرستان آذرشهرگفت: 75 درصد بيماريهاي جهان ناشي از آلودگي آب است و بيش از 100 آلاينده از 1200 آلاينده آب در جهان شناسايي شده كه 90 مورد در ايران وجود دارد.

مدير دفتر حفاظت كيفي اين شركت با ارائه گزارشي در خصوص وضعيت كيفيت منابع آب استان و شهرستان ، گسترده ترين منبع آلوده ساز آبها را فعاليتهاي كشاورزي خواند و افزود: بيشترين بيماريها و مشكلات كنوني بشر از ناحيه آلودگي منابع آب توسط فاضلاب انساني و سمي ترين آلودگي منابع آب از ناحيه فاضلاب هاي صنعتي است.

فرماندار شهرستان آذرشهرنیزدر این همایش با خاطرنشان كردن اهميت آب به عنوان عنصري حياتي در شكوفايي اقتصادي واجتماعي هر منطقه ، هر گونه مصرف بي رويه اين منابع ارزشمند را غيرقابل جبران و جايگزين خواند و با اشاره به برداشت 24 ميليون متر مكعب آب توسط كشاورزان از 222 قنات موجود در شهرستان در شرايط خشكسالي سال گذشته ، اين اقدام را نامناسب قلمداد نمود و افزود: ديگر زمان آن رسيده كه از روشهاي سنتي آبياري و كشاورزي دست برداريم و به سمت تغيير الگوي كشت و آبياري مدرن و افزايش راندمان كشاورزي برويم.

حجت الاسلام و المسلمين قره سيدي، با تأكيد بر جايگاه و اهميت آب در دين مبين اسلام و اشاره به احاديث ، سيره امام خميني (ره) در مصرف بهينه آب را تشريح و دين اسلام را داراي الگوهاي پربار و كاملي در روش زندگي و بهره مندي از نعمات الهي از جمله آب خوانده و از مسئولان و كشاورزان عزم جدي براي بهره گيري بهينه از اين منابع بي بديل را خواستار شد.

در ادامه جلسه معاون حفاظت و بهره برداري آب منطقه اي آذربايجان شرقي با ارائه گزارش تفصيلي از وضعيت منابع آب استان و شهرستان آذرشهر اظهار داشت: در حال حاضر بيش از 98 درصد جمعيت شهري و روستايي استان از آب شرب سالم و بهداشتي برخوردارند .

محمدي افزود: سرانه آب قابل دسترسي در دنيا 7500 متر مكعب ،در ايران 1900 متر مكعب و در استان آذربايجان شرقي 1240 متر مكعب است كه اين ميزان در شهرستان آذرشهر به 800 متر مكعب مي رسد.

وي با اشاره به كيفيت آب و عواقب بي ملاحظگي مصرف كنندگان به حفظ سلامت آب ، با توجه به اين كه شهرستان آذرشهر جزو قطبهاي صنعتي منطقه محسوب مي شود، بر لزوم توجه به اين موضوع تأكيد نمود.

وي همچنين با اشاره به اين كه به دليل كمبود بارندگي و نفوذ و تبخير در شهرستانهاي استان با 47 درصد خشكسالي دست به گريبان هستيم، با اشاره به تسهيلات مناسب دولتي در ايجاد روشهاي آبياري مدرن ، مديريت بهينه آب از طريق افزايش راندمان كشاورزي با تغيير الگوي كشت و آبياري را تنها راه نجات درياچه اروميه قلمداد نمود.

حسينلر ، رئيس گروه مطالعات منابع آب سطحي آب منطقه اي استان نيز گزارشي ازآخرين وضعيت درياچه اروميه واقدامات شركت آب منطقه اي آذربايجان شرقي براي نجات درياچه ارائه و بارور سازی ابرها ،لایروبی رودخانه ها،انسداد چاههای غیرمجاز و تحویل حجمی آب کشاورزی را از اين جمله نام برد./س

 

برچسب ها: بیماری ، آلودگی ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.