ويتامين‌ها نقش مهمي در سلامت انسان ايفا مي‌كند؛ ويتامين‌هايي كه در مواد غذايي طبيعي وجود دارد و متاسفانه به دليل تغيير شيوه زندگي، انسان‌ها روز به روز از آنها دورتر مي‌شوند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک پس بهتر است تا دير نشده به فكر باشيم و از راه‌هاي طبيعي ويتامين‌هاي مورد نياز بدن را تامين كنيم؛ اما درباره ويتامين D بايد بيشتر دقت كنيد، چراكه مواد غذايي حاوي اين ويتامين نيز چندان پاسخگو نيستند و قرار گرفتن در معرض نور خورشيد تنها راه‌حل تامين اين ويتامين است؛ البته بايد بدانيد مصرف مكمل‌ها نيز در صورت تجويز پزشك توصيه مي‌شود، ولي مصرف خودسرانه نه‌تنها به نفع شما نيست، بلكه مي‌تواند مشكلاتي نيز برايتان ايجاد كند.

به گفته متخصصان، ويتامين D يكي از ويتامين‌هاي مورد نياز بدن است كه در گروه ويتامين‌هاي محلول در چربي طبقه‌بندي مي‌شود. مصرف اين ويتامين براي جذب بهتر كلسيم ضروري است؛ چون جذب كلسيم و فسفر در صورت مصرف ويتامين D به مقدار مناسب، بهتر انجام مي‌شود.اين ويتامين در مواد غذايي خاصي مانند تخم‌مرغ، ماهي و بخصوص ماهي‌هايي مانند قزل‌آلا و ساردين، سبزيجات و روغن كبد ماهي يافت مي‌شود.درواقع 2 نوع ويتامين D با نام‌هاي D2 وD3 داريم كه خوشبختانه ويتامين D3 كه بيشتر به آن نياز داريم در مقابل آفتاب در پوست بدن ساخته مي‌شود؛ بنابراين اگر بتوانيم 3 مرتبه در هفته و روزي 15 تا 20 دقيقه بدون استفاده از كرم‌هاي ضد آفتاب مقابل نور خورشيد قرار بگيريم، معمولا به اندازه كافي ويتامين D در بدن ما ساخته مي‌شود.

مكمل‌هاي ويتامين D؛ بله يا خير؟با توجه به اين‌كه امروزه شرايط زندگي افراد تغيير كرده است و نمي‌توان به راحتي گذشته در معرض نور خورشيد قرار گرفت، بايد بيشتر به فكر باشيم و از مصرف مقدار مناسب اين ويتامين مطمئن شويم.

امروزه با كمبود ويتامين D روبه‌رو هستيم و به همين دليل ممكن است پزشكان مصرف مكمل‌ها را توصيه كنند، اما فراموش نكنيد هيچ وقت نبايد مكمل‌ها را خودسرانه و بدون تجويز پزشك مصرف كنيد؛ چون همان‌طور كه كمبود اين ويتامين دردسرساز است، مصرف بيش از حد آن نيز مي‌تواند موجب ايجاد عوارضي شود.مصرف بيش از حد ويتامين D به خصوص اگر همراه كلسيم باشد مي‌تواند باعث مسموميت شود. افرادي كه دائم و البته خودسرانه از قرص و آمپول اين ويتامين استفاده مي‌كنند، ممكن است با مشكل رسوب كلسيم در بافت‌هاي نرم بدن مواجه شوند. اين شيوه حتي ممكن است موجب اختلالات شنوايي، سردرد، تهوع، استفراغ، يبوست و افزايش حجم ادرار شود.

مصرف بيش از حد اين ويتامين در كودكان شيرخوار نيز دردسرساز است و مي‌تواند باعث تاخير در رشد و مشكلات گوارشي آنها شود. در بزرگسالان نيز ممكن است موجب افزايش كلسترول، كلسيم و فشار خون گردد.ويتامين D، ويتاميني محلول در چربي است كه به راحتي از بدن دفع نمي‌شود؛ پس مصرف نابجاي آن مي‌تواند سبب بروز مشكلاتي براي سلامت فرد شود و به هيچ وجه نبايد بدون مشورت و تجويز پزشك از مكمل‌هاي آن استفاده كرد.

به جاي روآوردن به مكمل‌هاي شيميايي همه مردم بايد فعاليت بدني‌شان را متناسب با توانايي خود (بتدريج) افزايش دهند، مصرف نمك را كم كنند، بيشتر از ميوه و سبزيجات استفاده نمايند، مصرف سيگار را كنار بگذارند و استفاده از لبنيات و مواد غذايي كم‌چرب را افزايش دهند تا زندگي بهتر و سالم‌تري داشته باشند./س

برچسب ها: ویتامن ، خورشید ، استخوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.