استاتين ها داروهاي كاهنده كلسترول خون، خطر ابتلاء به سرطان مري را به ويژه در بيماران مبتلا به مري بارت كاهش مي دهند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه ساينس ديلي،‌محققان كلينيك مايو با بررسي تركيبي از داده هاي حاصل از 13 مطالعه روي بيش از 1/1 ميليون نفر كه 9285 نفر از آنها مبتلا به سرطان مري بودند دريافتند مصرف استاتين ها خطر ابتلاء به سرطان مري درگروه مصرف كننده به ويژه در بيماران مبتلا به مري بارت را تا حدود يك سوم كاهش داده است.

براساس اين گزارش محققان هم چنين با بررسي اثر آسپرين دركاهش خطر ابتلاء به اين سرطان در گروه مورد مطالعه افزودند: بيماراني كه هم از مصرف استاتين ها و هم از مصرف آسپرين بهره مي بردند،‌خطر ابتلاء به سرطان مري را در خود تا 72 درصد كاهش داده اند .

نتايج حاصل از اين گزارش افزود: مري بارت عارضه اي از رفلاكس معده به مري است و شرايط پيش سرطاني است كه در آن پوشش داخلي مري يعني لوله اي كه غذا را از گلو به معده مي برد توسط اسيد معده آسيب ديده است.

نتايج ديگر اين مطالعه افزود: حدود 16000 نفر سالانه در آمريكا با سرطان مري شناسايي مي شوند كه بيش از 60 درصد آنها مبتلا به نوع آدنوكارسينوم سرطان مري هستند و فقط 1 نفر از هر 5 بيمار مبتلا به اين سرطان مي توانند تا 5 سال پس از تشخيص زنده بمانند. به گفته محققان با توجه به اين كه ميزان بقا در صورت ابتلاء به اين سرطان، پايين است بنابراين پيشگيري از آن بسيار مهم است و البته تحقيقات بيشتري لازم است تا ما بتوانيم به بيماران درمعرض خطر ابتلاء به سرطان مري قبل از مبتلا شدن استفاده از استاتين ها را توصيه نمائيم./ح
برچسب ها: استاتین ، سرطان ، مری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار