نوام چامسکي نويسنده و روشنفکر آمريکايي گفت:‌« آمريکا براي حفظ منافعش در مصر، نظامي مشابه با نظام حسني مبارک را در اين کشور حاکم خواهد کرد».

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از پايگاه خبري المختصر، نوام چامسکي در سخنراني شب گذشته خود در دانشگاه آمريکايي قاهره گفت: « آمريکا به خوبي از افکار کشورهاي  عربي آگاه است در نتيجه براي حفظ منافعش مي خواهد دولت هاي تابع را در اين کشورها حاکم کند، در واقع در پي آن است تا مدل نظام هاي عربي ساقط شده را  بار ديگر در اين کشورها روي کار آورد زيرا واشنگتن در واقع اعتقادي به دموکراسي  سياسي ندارد بلکه تنها در پي تداوم نفوذش در خاورميانه است».

وي افزود:‌« در انتخابات سال 2006 غزه که سبب روي کار آمدن جنبش حماس شد ، با آنکه اين انتخابات دموکراتيک بود اما آمريکا و اسرائيل نتيجه اش را نپذيرفتند و حتي اتحاديه اروپا را مجبور کردند تا با آنان همراه شود و دولت منتخب فلسطين را تحت فشار قرار دهد».

چامسکي ادامه داد:‌« اگر در جهان عرب ساختار ديکتاتوري نظام ها سبب آغاز انقلاب شده است از نگاه کاخ سفيد استقرار نظام هاي ديکتاتوري در کشورهاي عربي بسيار مهم است».

وي تصريح کرد:‌« آمريکا در پايان جنگ جهاني دوم به اوج قدرت در جهان رسيد اما در حال حاضر جايگاهش تا حد قابل ملاحظه اي کاهش يافته است با اين حال سه چهارم بازار جهاني را در اختيار دارد».

اين روزنامه نگار آمريکايي ادامه داد:‌« تصميم آمريکا، تسلط بر جهان و خاورميانه بوده است اما از سال 1994 که چين خود را به عنوان قدرت نوظهور در جهان معرفي کرد شرايط عوض شده است».

وي افزود:‌« آمريکا از دموکراسي هايي حمايت مي کند که با منافعش همخواني داشته باشند به همين منظور خاورميانه يکي از مهم ترين اولويت هاي آمريکاست».

اين روزنامه نگار آمريکايي جنگ هسته اي و سلاح هسته اي را مهم ترين تهديدات حال حاضر جهان خواند و افزود:‌« بر اساس مطالعات انجام شده جهان با خطرات متعددي روبروست که يکي از اين تهديدها تغييرات آب و هوايي در جهان است که بر اساس يکي از گزارش ها ممکن است 100 ميليون قرباني بگيرد».

برچسب ها: آمریکا ، مبارک ، نظام ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار