نماينده مجلس سوريه با اشاره به سياست هاي شکست خورده غرب در سوريه تاکيد کرد: ملت سوريه با قدرت در برابر توطئه تحميلي جاري عليه اين کشور مقاومت مي کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ عمر اوسي در گفتگو با شبکه تلويزيوني الاخباريه سوريه درباره اهداف صدور عفو جديد بشار اسد رئيس جمهور سوريه گفت: اين اولين بار نيست که رئيس جمهور سوريه فرمان عفو صادر مي کند. اين فرمان، فرصتي واقعي براي کساني است که جرايم مختلف کيفري در سوريه مرتکب شدند. اين چهارمين فرمان عفو است و شکي در اين نيست که اين فرمان باعث تقويت ثبات و امنيت کشور و وحدت ملي مي شود و توان ملت سوريه را براي مقابله با اين جنگ تحميلي عليه کشور افزايش خواهد داد. صدور اين فرمان نشان مي دهد که همچنان سلطه و هيبت دولت سوريه پابرجاست.

 صدور اين فرمان به معناي سيطره دولت بر کل اين کشور است. عفو زندانيان، پرداخت بدون نقص حقوق به کارکنان و يکپارچگي ارتش سوريه در کانون هاي مختلف تنش در اين کشور بيانگر قدرت نظام سوريه و اعتماد به نفس بالاي نظام است.

صدور اين فرمان به معناي توجه زياد رئيس جمهور سوريه به نيروي انساني در اين کشور و حفظ عزت و کرامت شهروندان سوري است. ملت سوريه مقاومت تاريخي و جانانه اي را در برابر اين حملات شديد رسانه اي،سياسي،اقتصادي و نظامي بين المللي نشان داده است. ثروت سوريه از نيروي انساني اين کشور بوده که از تمدن هزاران ساله برخوردار است.

عمر اوسي درباره احتمال برقراري آتش بس در سوريه بر اساس پيشنهاد اخضر ابراهيمي فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه افزود: موافقت دولت سوريه با برقراري آتش بس در اين کشور به دليل اصرار آن بر راه حل سياسي در اين کشور است و به اين دليل با پيشنهادهاي سابق درباره استقرار آتش بس در سوريه موافقت کرده بود. سوريه همکاري خوبي با مصطفي الدابي رئيس هيئت ناظران عرب در سوريه داشت ولي متاسفانه برخي از رژيم هاي عربي زماني که ديدند که اوضاع جاري در سوريه به سود توطئه آنان نيست، عليه هيئت ناظران عرب موضع گيري کردند. اين حادثه براي ژنرال رابرت مود رئيس هيئت ناظران بين المللي در سوريه نيز رخ داد. وي اظهارات متوازني درباره اوضاع سوريه داشت. سوريه از ماموريت ابراهيمي که در مسير تکميل طرح کوفي عنان در سوريه قرار دارد،حمايت مي کند.

وي درباره دلايل نگراني مردم سوريه از برقراري آتش بس در اين کشور بيان داشت: اين نگراني ها به حق و ناشي از تجربه تلخ نقض آتش بس سابق از سوي گروه هاي مسلح تروريست است. در موارد پيشين، نيروهاي مسلح سوريه به آتش بس متعهد بودند ولي نيروهاي مسلح وهابي از اين فرصت براي استقرار نيروهاي خود در شهرهاي بزرگ سوريه استفاده کردند و توان نظامي و لجستيکي خود را افزايش دادند. در اين مدت، فرستادن عناصر تروريست از ترکيه،اردن،لبنان و عراق به سوريه چندين برابر شد. تروريست هاي وهابي در سوريه در پي از بين بردن کامل همه نهادهاي سياسي و مدني اين کشور هستند.

عمر اوسي درباره سياست هاي رژيم اردن عليه سوريه افزود: اردن هميشه يک همسايه بي ثبات در جنوب سوريه بوده و نقش رژيم اين کشور بر همگان روشن است. مقامات سوري بارها هشدار دادند در صورتي که اين توطئه جهاني عليه سوريه ادامه داشته باشد، پيامدهاي آن کل منطقه به ويژه همسايگان اين کشور را تحت تاثير قرار خواهد داد. امروز ترکيه و اردن به مرکزي براي فعاليت همه دستگاه هاي اطلاعاتي غرب عليه سوريه تبديل شده اند.

طولاني شدن بحران سوريه پيامدهاي سنگيني براي اردن به همراه خواهد داشت. رژيم اردن نمي تواند به صورت مستقل تصميم گيري کند و هميشه در خدمت سياست هاي غرب بوده است. در صورتي که مداخله نظامي خارجي عليه سوريه رخ دهد، درگيري ها به کل منطقه خواهد رسيد و رژيم اردن فروخواهد پاشيد. طرح شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي مبني بر وطن جايگزين براي فلسطينيان در اردن بسيار مشهور است و در صورتي که رژيم اردن فروبپاشد، شهروندان فلسطيني در کرانه باختري رود اردن و اراضي 1948 به اردن خواهند رفت. در حال حاضر ساختار جمعيتي اردن شامل اردني-فلسطيني و عشاير بدوي اردن است.

خطر وقوع جنگ داخلي در اين کشور وجود دارد. شاه اردن بايد بداند که دخالت احتمالي غرب در سوريه پيامدهاي سنگيني براي اردن به همراه خواهد داشت. مقامات اين کشور بايد در سياست ها و محاسبات خود عليه  سوريه بازنگري کنند. سياست هاي امان تنها به سود دشمنان ملت هاي منطقه است.

وي درباره شرايط دشوار آوارگان سوري در اردوگاه هاي اردن و ترکيه گفت: در زمان جنگ آمريکا عليه عراق و يا جنگ اسرائيل عليه لبنان ميليون ها شهروند اين دو کشور و از کشورهاي ديگر به سوريه آمدند و ملت و دولت اين کشور بهترين رفتار را با اين  آوارگان داشتند و با عزت و احترام در سوريه زندگي کردند. اما سي هزار شهروند سوري در اردن با بدترين وضع روبرو هستند و بدترين وضع عليه زنان و دختران سوري وجود دارد. مقامات اردني بايد در سياست هاي خود بازنگري کنند.
عمر اوسي درباره عوامل ترور وسام الحسن مسئول اطلاعات نيروي امنيت داخلي لبنان بيان داشت: گروه هاي مخالف دولت لبنان پس از اين حادثه به دنبال زنده کردن حوادث سال 2005 پس از ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان بودند به اين دليل سوريه را به دست داشتن در حادثه ترور وسام الحسن متهم کردند.

 تلاش جريان چهارده مارس براي بهره برداري از اين حادثه اين بود که دولت لبنان را با اعتراضات طرفداران خود سرنگون کند. اما پس از اين که اين احزاب به پيامدهاي خطرناک اظهارات خود واقف شدند مبني بر اين که سرنگوني دولت ممکن است پيامدهاي خطرناکي براي امنيت لبنان به همراه داشته باشد، مجبور شدند از شعارهاي خود عقب نشيني کنند. هدف اساسي اين جريان بهره برداري از اين حادثه براي انتخابات پارلماني آينده لبنان است ولي اين جريان در بهره برداري از اين حادثه شکست خورده است.


برچسب ها: سوریه ، سیاست ، غرب ، مقاومت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار