روز عرفه، اشغال کامل خرمشهر توسط قوای متجاوز بعثی، ارتحال عالم کبیر «علامه طبرسی»، شهادت حضرت «مسلم‌بن عقیل» نماینده‌ امام حسین (ع) در کوفه، آغاز به کار آزمایشی تلویزیون ملی ایران و ... از مهمترین رخدادهای امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 5شنبه 4 آبان 1391 خورشیدی برابر با 9 ذی الحجه 1433 هجری و 25 اكتبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

روز عرفه(روز نیایش)

روز نهم ذی‌الحجه به عنوان روز عرفه از اعیاد بزرگ اسلامی به شمار می‌رود، گرچه به اسم عید نامیده نشده است. در این روز خداوند تبارک و تعالی بندگان خود را به عبادت و اطاعت خود فراخوانده، و سفره‌ی جود و احسان خود را برای بندگان خود گسترانده است. شیطان در این روز خوار و حقیر و خشمناک است. از ظهر روز نهم ماه ذی‌الحجه، زائران خانه‌ی خدا در صحرای عرفات وقوف می‌کنند و برای این وقوف، فضایل بسیاری ذکر شده است. در غروب این روز، زائران، از عرفات به مشعرالحرام می‌روند و خود را برای سایر مناسک پر شکوه حج آماده می‌کنند.

درگذشت «جارُاللَّه زمخشری» ادیب، مفسر و محدث معروف اهل سُنَّت (538 ق)
جاراللَّه زمخشری استاد تفسیر، حدیث، علم لغت، ادیب و فقیه مسلمان، سال‌های بسیاری را در مکه اقامت داشت و از این رو به جارُاللَّه یعنی همسایه‌ی خدا مشهور شد. زمخشری، به جهت علم و دانش بسیار در زمینه‌ی علوم دینی، مورد احترام فضلا و دانشمندان عصر خود بود و آثار بسیاری را در زمینه‌ی علوم مختلف اسلامی از خود به یادگار گذاشت. از مهم‌ترین تالیفات زمخشری می‌توان به تفسیر کَشّاف و مقدمةُ الادب اشاره کرد.

شهادت حضرت «مسلم‌بن عقیل» نماینده‌ امام حسین (ع) در کوفه (60 ق)
مسلم بن عقیل که از شخصیت‌های برجسته وبا تقوای زمان خود به شمار می‌رفت، برای ارزیابیِ میزان وفاداری مردم کوفه به امام حسین (ع) به این شهر رفته بود. زیرا مردم کوفه، طیِ هزاران نامه، از امام حسین برای رفتن به این شهر و قیام علیه حکومت ستمگر یزید بن معاویه، دعوت کرده بودند. مردم کوفه اگرچه در ابتدا به گرمی از مسلم بن عقیل استقبال کردند، اما هنگامی که عبیداللَّه بن زیاد که مردی سنگدل و بی‌رحم بود بر کوفه حاکم شد، کوفیان، فریبِ وعده‌های دروغین او را خوردند و به خاطر ترس و جهل، دست از حمایت امام حسین (ع) کشیدند و مسلم را تنها گذاشتند. در پیِ آن، مسلم به دست عُمّال ابن زیاد گرفتار آمد و به دستور آن حاکم پلید، فرستاده‌ی امام حسین (ع) را از بالای داُرالاماره به پایین انداختند و او را به شهادت رساندند.

تصرف سرزمین «ویرجینیا» به عنوان مستعمره امریکا (1584 م)
ویرجینیا ایالتی است در شمال شرقی آمریکا، و از نظر فرهنگی و تاریخی از ایالت‌های جنوبی آمریکا به‌شمار می‌رود. پایتخت آن ریچموند و شهرهای مهم آن ویرجینیابیچ، نورفولک، و آرلینگتون است. ایالت ویرجینیا دوازدهمین ایالت پرجمعیت در ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود.

ارتحال عالم کبیر «علامه طبرسی» مفسر شهیر قرآن کریم (548 ق)

ابوعلی فضل بن حسن طبرسی در سال 468 ق به دنیا آمد. پس از فراگیری مقدمات در مشهد مقدس به تحصیل ادبیات عرب، قرائت، تفسیر، حدیث، حساب و جبر، فقه، اصول وکلام پرداخت و در آن علوم متبحرگردید. علامه در حدود 54 سال در مشهد بود و سپس راهی سبزوار شد و به تدریس و تالیف همت گماشت. قطب الدین راوندی، ابن شهر آشوب، ضیاءالدین راوندی و... از جمله شاگردان او به شمار می‌آیند. همچنین اسرار الامامه، تاج الموالید و کنوز النجاح ازتالیفات اوست.
از میان ده‌ها کتاب او، تفسیر کبیر مجمع البیان، به عنوان سرآمد تفاسیر، مطرح گردیده است. او همچنین فقیهی وارسته و عالمی آگاه بود و محل مراجعه‌ی مردم واقع می‌شد. سرانجام امام مفسّران، پس از نزدیک به هشتاد سال عمر با برکت درروز عرفه‌ی سال 548 ق بدرود حیات گفت. بعضی، مسمومیت توسط بدخواهان را عامل درگذشتِ وی گفته‌اند. بدنش را به مشهد منتقل کرده و در جوار حرم امام رضا (ع) به خاک سپردند.

تولد «پابْلو پیکاسو» مشهورترین نقاش قرن بیستم و بنیان‌گذار کوبیسم (1881 م)
پابْلو روئیز پیکاسو، نقاش، مجسمه ساز در 25 اکتبر سال 1881 م در مالاگا در اسپانیا به دنیا آمد. وی در 20 سالگی اولین نمایشگاه آثار خود را به راه انداخت و قدم در راه موفقیت و شهرت نهاد. تشریح و تجزیه اشکال به دست پیکاسو، در سال 1909 م منجر به پیدایش سبکی در نقاشی گردید که به کوبیسم شهرت یافت. اساس کوبیسم این بود که یک تابلو یا مجسمه کوبیستی، یک رویداد یا اثر تجسمی است که در نفس خود، مجرد از طبیعت و مستقل از محدودیت‌های اشکال طبیعی باشد. در کوبیسم، خطوط و شکل‌های طبیعی معمول، در هم ریخته شده، یا از هم گسیخته‌اند و شکل‌های غالباً هندسی تازه‌ای به وجود می‌آید که بیشتر نمودار ذهنیات نقاش است، هرچند که هدف از آن، رسیدن به نوعی عینیت در هنرهای تجسمی بود. پیکاسو به مدت بیش از هفتاد سال به خلق آثار هنری گوناگون پرداخت و تا نود سالگی همچنان پرکار و پرنشاط بود. پابلو روئیز پیکاسو سرانجام در سال 1973 م در 92 سالگی درگذشت.

آغاز به کار آزمایشی تلویزیون ملی ایران (1345 ش)
در دهه ۱۳۳۰ ایجاد سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران مطرح شد، ولی عملی شدن این طرح تا سال‌ها به تعویق افتاد. تولید تصویر، آن هم به صورت چند ساعت در روز، کار چندان ساده‌ای نبود و نیازمند سرمایه زیادی بود. به همین دلیل حبیب الله ثابت ، سرمایه‌دار بخش خصوصی، تأسیس یک فرستنده تلویزیونی را به دولت وقت پیشنهاد داد و دولت نیز پیشنهاد او را پذیرفت و برای آن که کار جنبه قانونی داشته باشد، مجلس شورای ملی در تیر ماه سال ۱۳۳۷، ماده‌ای با چهار تبصره به تصویب رساند که به موجب آن، اجازه داده شد فرستنده تلویزیونی در تهران زیر پوشش وزارت پست و تلگراف و تلفن ایجاد شود.
این فرستنده تا پنج سال از پرداخت مالیات معاف بود وتمام برنامه‌های آن از مقررات اداره کل انتشارات پیروی می‌کرد. نخستین فرستنده تلویزیون ایران در ساعت ۵ بعد از ظهر جمعه ۱۱ مهر ماه سال ۱۳۳۷، اولین برنامه خود را پخش کرد. این فرستنده که تلویزیون ایران نامیده می‌شد در ابتدا هر روز، ازساعت ۱۸ تا ساعت ۲۲ برنامه داشت. تلویزیون ایران در ابتدا به صورت کاملاً خصوصی اداره و هزینه‌های آن از آگهی‌های تبلیغاتی تأمین می‌شد. برنامه‌های تلویزیون ایران در آن زمان بیش‌تر شامل برنامه های سرگرم‌کننده بود. سپس یک گروه فرانسوی که از سوی سازمان برنامه و بودجه مأمور بررسی و طراحی یک مرکز تلویزیونی با امکاناتی ساده شده بود، پخش برنامه‌های آزمایشی را در سال ۱۳۴۵، آغاز کرد.

بیانات افشاگرانه «امام خمینی (ره)» درباره کاپیتولاسیون (1343 ش)
پس از تصویب قانون ننگین کاپیتولاسیون توسط دولت و مجلس در مهرماه 1342، این قانون در مطبوعات افشا و اعلام نشد. بعد از اطلاع امام خمینی (ره) از متن کامل سخنرانی‌ها و گفتگوهای نمایندگان و رییس دولت در این زمینه، ایشان تصمیم گرفتند حقایق را به مردم گفته و آن‌ها را از فاجعه بزرگی که به دست رژیم به وقوع پیوسته بود با خبر سازند. در این حال حضرت امام که چند ماه قبل از آن، از زندان رژیم شاه آزاد شده بودند، با ایراد سخنرانی تاریخی خود، به تصویب قانون کاپیتولاسیون یا اعطای مصونیت قضایی به اتباع امریکا در ایران، شدیداً اعتراض کرد.
این نطق مهم که در اجتماع بزرگ روحانیان و مردم قم و دیگر شهرها بیان شد، در حقیقت محاکمه هیئت حاکمه آمریکا به علت دخالت‌های غیرقانونی آنان در امور داخلی ایران و نیز افشای خیانت‌های شاه به اسلام و ملت ایران بود. سخنان صریح امام بر ضد قانون کاپیتولاسیون و رژیم پهلوی باعث روشنگری مردم و خشم شدید رژیم وابسته شاه گردید به گونه‌ای که رژیم، محدودیت‌های تازه‌ای را برای امام به وجود آورد و چند روز بعد در سیزدهم آبان همان سال، ایشان را بازداشت و به ترکیه تبعید کرد.

اشغال کامل خرمشهر توسط قوای متجاوز بعثی و سقوط این شهر (1359 ش)

در سوم آبان 1359، دشمن بعثی با سازماندهی و تجهیز لشکرهای مستقر در جبهه خرمشهر و همچنین فراخوانی نیروهای تازه‌نفس به این جبهه، هجومی وسیع و گسترده را به شهر آغاز کرد و پس از جنگی نابرابر، وارد خیابان‌های خونین‌شهر گردید. رزمندگان و مردم شهر با جهادی عظیم، در مقابل دشمن ایستادگی کردند و در اطراف پل بزرگ خرمشهر، حماسه‌ها آفریدند. اما سرانجام در غروب غم‌گرفته چهارم آبان، غرب خرمشهر به دست دشمن افتاد و تراژدی تلخ خونین شهر اوج گرفت. باقیمانده نیروهای مدافع، به سمت شرق شهر عقب نشستند و سرانجام با تمام پایداری‌ها و جان‌فشانی‌ها، خرمشهر، به اشغال کامل دشمن متجاوز درآمد. هر چند در این روز، خرمشهر سقوط کرد، اما مقاومت، ایثار و جانفشانی مدافعان خونین شهر، حدیثی حماسی و انقلابی و در عین حال غم‌انگیز و مظلومانه را رقم زد و تاریخی پرافتخار و درخشان از خود برجای نهادند.

برخی دیگر از رویدادهای 25 اکتبر
0: سال 2137 پیش از میلاد ماه گرفتگی روی داد و چینی‌ها آن را در تاریخ ثبت کردند. این نخستین بار بود که یک ماه گرفتگی ثبت شده است.
1662: چارلز دوم پادشاه وقت انگلستان با دریافت پول از دولت فرانسه، بندر دونکرک را که از سال‌ها پیش در اشغال نظامی آن کشور بود تخلیه کرد.
1868: شهر «ادو» در ژاپن به «توکیو» تغییر نام داد.
1911: نخستین پرواز اکتشافی (نظامی) در تاریخ انجام گرفت و ایتالیایی‌ها محل استقرار نیروهای طرف مقابل در لیبی را با فرستادن هواپیما کشف کردند.
1945: نیروهای ژاپن جزیره تایوان را پس از سال‌ها تصرف، تخلیه کردند
1954: ماشین حساب تمام ترانزیستوری ساخته شد.
2001: ویندوز «اکس پی» وارد بازار شد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار