اختتامیه اولین جایزه "ادبی شهید ساسانی خواه" با اهدای جوایز برگزیدگان عصر امروز در محل بنیاد ادبیات داستانی به کارخود پایان داد .

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران ؛ خواهر شهید "ساسانی خواه" در ابتدای مراسم اختتامیه گفت : رسالت ما معرفی شهیدان دفاع مقدس به نسل سوم  چهارم انقلاب است و این امر حاصل نمی شود مگر با همکاری خود خانواده های شهدا و باید  به صورت سنت در آید . این یادواره ها می تواند بصورت گرامیداشت مکتوب و مجازی انجام شود بطوری که سالگرد شهید "محمد ساسانی خواه" اول بصورت مجازی برگزار می شد اما الان بصورت ادبی در دو بخش داستان کوتاه و خاطره در آمده است .
در ادامه شاکری مسئول هیئت داوران افزود :
آغاز حرکت و جوهره انبیا و جوهره حرکت شهدا خلوص نیت بوده بصورتی که می توان این امر را در وصیت نامه هایی که شهدا از خود بر جای گذاشته اند و به احکام قرآن و حرکت در مسیر امام حسین قدم برداشته اند  دید .
وی افزود: راه های متعددی است که بتوان برای شهدا گرامیداشت برگزار کرد بطوری که در قرآن کریم به زنده نگه داشتن این فضیلت که شهدا در نزد خدا روزی دارند و زنده هستند تاکید شده است .
شاکری افزود : این جشنواره ها باید مسیر خود را  اتنخاب کنند تا بتوانند کار مهم و در خور توجه انجام دهند و فقط بعنوان یک کار نمایشی تلقی نشود و آن چیزی که می تواند یک جشنواره را حفظ کند لوازم آن است که آن چیز اسباب وجودی جشنواره ، ماهیت و لوازم آن است .
وی 4 حوزه مریوط به یک جشنواره را برشمرد که شامل :
1- سیاست های حمایتی و ترویجی داخل کشور است که باید درصدد حمایت از نویسنده ها و کشف استعدادهای نویسندگان جوان  بصورت حرفه ای  باشد تا بتوان از آنها تقدیر بعمل آورد اما نباید از مسیر دور شد مثل جشنواره جلال آل احمد
2-  رشد محافل ادبی است که از یک مجموعه خاص برخاسته است و به جشنواره های مختلف سازما ن می بخشد.
3-  ضعف جریان های ادبی است بصورتی که فقط بصورت منتقد محور برگزار شده از از جریان فکری جشنواره ها فاصله دارند .
4- رکود تیتراژ ها است که حمایت نمی شوند .
وی در ادامه افزود: اگر به جشنواره ها نگاه کنیم در ادبیات ایران 8 نوع  جشنواره مرسوم است  که به ترتیب نام می بریم
1-  براساس جشنواره های منطقه ای که در یک منطقه خاص برگزار می شوند .
2-  جشنواره های موضوعی که کلیشه وار به یک موضوع خاص پرداخته اند و تنیجه گیری خوبی نداشته است مانند دفاع مقدس – 15 خرداد – انقلاب اسلامی و   مخاطب خاص داشته است .
3-  جشنواره های زبانی که در فرهنگ اقوام جای دارد
4- جشنواره های خاص (ایثار وشهادت )
5-  جشنواره های نوعی (داستان کوتاه  - رمان شعر  و... ) که در ادبیات ایران جایگاه خاص خود را دارند
6-  جشنواره های سنی ( کودکان – نوجوانان و جوانان و ... ) که بیشتر برگزار می  شود
7-  جشنواره های جنستی
8-  جشنواره های گونه ای ( تاریخی – پلیسی – علمی  و... )
داور جایزه ادبی شهید ساسانی خواه افزود :
مشکل ما در جشنواره ها فروکاستن موضوعات ادبیات است و از مضامین فاصله گرفته ایم . باید جشنواره ها حرف تازه‌اي برای ارائه داشته باشند  تا بتوان شاخص های ادبی که با ادبیات ایران قهرند و از آثار غربی تقلید می نمایند را از فرهنگ ادبیاتی خود خارج کنیم و روریکرد نویسندگان معاصر ایران را در ادبیات پیاده کنیم .
وی خاطر نشان کرد : باید به سمت تولید فکر حرکت و افق مشخصی را داشته باشیم تا بتوان ارزشهای این گونه جشنواره ها را به سمت تخصصی شدن هدایت و ضعف فکری موجود را از جامعه حذف کنیم آنطوری که در وصیت نامه شهید ساسانی خواه دیده می شود
لازم به ذكر است؛ در ادامه از برگزیدگان داستان کوتاه که به ترتیب نفرات اول  تا  سوم شامل  "سمیرا مهریان" از شیراز ؛ "زهرا کرمی" از شیراز و "سید مهرداد موسویان" جایزه دریافت کردند و از "صابر زروندی" و "حسین سلبوغی" در بخش خاطره تقدیر شد
گفتني است؛  این مراسم عصر امروز در محل بنیاد ادبیات داستانی به کار خود پایان داد ./ص

برچسب ها: جشنواره ، ادبی ، بزرگداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار