به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز خوزستان؛ 'بهروز آقایی'با بیان اهمیت رشد و افزایش سطح توان فنی و عملیاتی تجهیزات اظهارداشت:به همین منظور دو دستگاه مكنده نایرو با ظرفیت 300 تن بر ساعت برای ارتقای ظرفیت عملیات، از بندر چابهار به این بندر ارسال شده بود و از آنجا كه شرایط زیر ساختی محوطه ها و مسیرهای تردد در این بندر به گونه ای است كه بعضا شیب در برخی نواحی به 30 درجه می رسد و این مسأله موجب بروز مشكل تراول در این تجهیزات شده است، و در این حالت می بایست از تجهیزات كمكی استفاده نمود كه موجب آسیب های بعضا جدی به ساختار این دستگاه می گردید.
وی افزود: ارتقا و بهینه سازی توان سیستم تراول این تجهیزات در دستور كار واحد فنی و نگهداری قرار گرفت و در این راستا دستگاه نظارت اداره تعمیر و نگهداری تجهیزات خشكی با همكاری شركت راهبری بخش خصوصی نسبت به هماهنگی و مشخص نمودن تغییرات لازم در تنظیمات، هیدرو موتورها اقدام كرد.
معاون فنی و نگهداری اداره كل بنادر و دریانوردی خوزستان در ادامه در خصوص مراحل انجام ارتقا و بهینه سازی سیستم هیدرولیك بیان داشت: این پروژه طی سه مرحله تعریف شد تا سیستم هیدورلیك مرتبط با آن، به میزان فشار مورد نظر ارتقا یابد.
وی بیان كرد: درجمع بندی مجموعه اقدامات انجام شده می توان گفت فشار كاری دستگاه به حد مطلوب 210 بار رسید و مشكل تراول این دستگاه در محوطه های بندر برطرف گردید و با توجه به موفقیت آمیز بودن ارتقاء و بهینه سازی سیستم هیدرولیك مرتبط با تراول مكنده نایرو شماره 5، این پروژه در مكنده نایرو شماره 6 نیز در دستور كار قرار گرفت و پس از تأمین چهار دستگاه هیدروموتور بر روی دستگاه نصب و راه اندازی خواهد شد.
سالانه حدود 35میلیون تن كالای نفتی و غیرنفتی در بندر امام خمینی'ره' تخلیه و بارگیری می شود.
این بندر دومین بندر بزرگ عملیاتی جمهوری اسلامی ایران پس از بندر شهید رجایی در استان هرمزگان می باشد./س