كنايه سيد جواد هاشمي به مسعود فراستي در برنامه "هفت":

كاش فراستي هم با نقد خود فيلم من را پرفروش مي كرد

سيد جواد هاشمي با حضور در برنامه "هفت" با اشاره به اظهارنظر منفي فراستي در مورد فيلم كلاه قرمزي و بچه ننه و فروش بالاي آن گفت: كاش فراستي هم با نقد خود فيلم من را پرفروش مي كرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران نقد فيلم هفته شب گذشته برنامه سينمايي هفت با حضور سيد جواد هاشمي كارگردان، منوچهر اكبرلو منتقد، شاهين شجري كهن منتقد، به بررسي فيلم سينمايي "اختاپوس" پرداخت.
منوچهر اكبرلو منتقد در ابتدا خارج از بحث نقد خطاب به مجري برنامه عنوان كرد: در برنامه سينمايي هفت نقد اتفاق نمي افتد هفته گذشته زماني كه فيلم ساز به منتقد گفت نه تو معلم من هستي و نه من شاگرد تو هستم اين اتفاق بسيار بدي است كه در اين برنامه صورت گرفت.
وي در اين باره افزود: منتقد بايد بعد از حفظ شان نقد، اظهار نظر كند و البته مسعود فراستي در حال حاضر اينجا نيست و بايد با حضور او در اين مورد صحبت كرد.
سيد جواد هاشمي كارگردان فيلم سينمايي "اختاپوس" در ابتدا از دلايل خود براي ساخت فيلم در ژانر كودك و نوجوان گفت: من در تلويزيون به همت علي اصغر پور محمدي اولين سريال خود را در سال 1380 ساختم و بعد از آن نيز حدود 8 تله فيلم ساختم ولي "اختاپوس" اولين فيلم سينمايي و همچنين اداي دين من به 30 سال تجربه‌ي معلمي ام بود.
وي ادامه داد: من نزديك به 50 نمايشنامه براي كودكان نوشته و دو كتاب هم در اين گروه سني به چاپ رساندم زندگي من با كودكان و نوجوانان گذشته است.
هاشمي در ادامه با اشاره به اينكه چند نكته و صحبت خارج از بحث نقد دارم، بيان كرد: اولين صحبت من با خانواده سينما است اگر فيلم كلاه قرمزي و بچه ننه بد است ما حق نداريم بگوييم فيلم بدي است كاش مسعود فراستي بود چرا كه اگر او مي گفت "اختاپوس" فيلم بدي است به طور حتم فيلم فروش بالايي مي كرد.
وي در خصوص اكران "اختاپوس" تصريح كرد: اختاپوس با 17 روز اكران فروش خوبي داشته ولي در حقيقت شكست خورده است چرا كه بايد فيلم كلاه قرمزي و بچه ننه از پرده اكران برداشته مي‌شد ولي هنوز در حال اكران است. چرا بايد جدول اكران بدين گونه باشد و چهار فيلم كودك همزمان با هم اكران شوند.
وي در ادامه افزود: دومين صحبت من با خانواده مديريت در جامعه است كه چطور ممكن است فيلمي كه از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تصويب شده حوزه هنري اعلام كند من اين فيلم را براي اكران قبول ندارم همه بايد در مقابل تصميمات وزارت ارشاد سر تعظيم فرود بياوريم.
اكبرلو منتقد در ادامه اظهار داشت: هيچ كس در اين سينما در جاي خودش نيست سيد جواد هاشمي بايد فيلم كودك بسازد هر چند كه توسط اجرا، پول و خسارت خود را از اكران جبران مي‌كند.
وي در خصوص فيلم نامه "اختاپوس" تصريح كرد: فيلم براساس الگوي افسانه ها ساخته شده افسانه ها چكيده و انديشه ي همه اقوام بوده و فيلمسازان در اين زمينه، به يك ساختارمندي از افسانه ها رسيدند و هنگام استفاده از الگوي افسانه ها، ملزم به رعايت قوانين هستند.
اكبرلو بيان كرد: استفاده از الگوي افسانه ها راه نجات سينماي كودك است راه صحيح استفاده شده در اين اثر بهره از الگوي افسانه هاست ولي بايد از اين الگوها به طور كامل بهره برد.
اكبرلو اظهار داشت: فيلم در برخي جاها به دليل استفاده از اين الگوها موفق است ولي در جاهايي چون از اين الگوها استفاده نكرده موفق نبوده است.
شاهين شجري كهن منتقد ديگر حاضر در برنامه هفت عنوان كرد: الگوي آشنايي در اختاپوس وجود دارد كه يادآور فيلم گلنار است.
وي افزود: فيلمساز در مرحله نگارش و ساخت فيلم بيش از حد به الگو وفادار بوده و اگر كمي آزادانه تر رفتار مي‌كرد بن مايه و انگيزه آدم ها از همان نقطه عزيمت قصه تا پايان سر جاي خود قرار مي‌گرفت.
وي ادامه داد: علت فرار و عصبانيت پدر مشخص نيست.
هاشمي در ادامه صحبت هاي منتقد بيان كرد: زمينه اي بايد در فيلم ايجاد شود تا آهوي پيشوني سفيد به محكوميت برسد كه اگر قسمت دوم را بسازم اين مسئله بازگو خواهد شد البته اگر براي ساخت آن مجبور به فروش ماشين بعدي ام نباشم كه در قسمت دوم تكليف كلي داستان مشخص مي شود.
هاشمي در ادامه عنوان كرد: اين فيلم را به نوعي ساختم تا بچه ها آن را پس نزنند و همين طور بزرگترها هم كنار فرزندانشان اين فيلم را ببينند و نوع رفتار خود را با فرزند انشان صحيح كنند.
و بعد با اشاره به منتقدان حاضر گفت: نقد كار آساني است ولي فيلم نامه نويسي سخت است.
اكبرلو در پايان خاطرنشان كرد: سينماي ما از كار موزيكال محروم است و اختاپوس بدليل برخورداري از موزيكال، گريم، طراحي لباس و حيوانات به گونه اي معصوم در گذشته نيست و كودكان ما به اين دسته از فيلم ها نيازمند هستند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار