فقط در زمين نيست که طوفان زندگي را فلج ميکند. طوفان هاي سيارات ديگر تنها در نداشتن حيات با ما در تفاوتند. طوفان هايي به مراتب سهمگين تر از طوفان هاي زميني.

به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران؛‌ در سيارات گازي منظومه شمسي مثل مشتري، زحل،‌نپتون و حتي مريخ طوفان هايي رخ مي دهد. در تصاوير زير مي توانيد با اين طوفان ها بيشتر آشنا شويد.

آشناترين طوفان در بين سيارات طوفان هاي سياره مشتري است. در لايه هاي بالايي جو سياره بخاطر پديده همرفت،‌گاز سرد جايگزين گاز گرم مي شود و بلعکس. اين پديده سبب طوفان بزرگي در سياره مي شود که يکي از سوژه هاي رصدي اين سياره است. اين پديده به چشم مشتري معروف است. دو تصوير زير :‌




زحل،‌ارباب حلقه ها. زيباترين سياره منظومه شمسي. اگر براي اولين بار با تلسکوپ نگاهي به زحل بيندازيد تا ابد تصوير اين رصد را فراموش نخواهيد کرد. اما اين سياره چندان هم آرام نيست. طوفان هاي زحل رعب آور است.


تصوير بالا را فضاپيماي کاسيني در دسامبر 2010 گرفته و نشان دهنده يک طوفان با عرض و طولي در حدود 10000 و 17000 کيلومتر مي باشد. در تصوير زير هم طوفاني را در زحل مي بينيد که هنوز هم فعال است. اين طوفان هاي در عرضهاي مياني ظاهر شده اند.



سياره نپتون،‌غول آبي منظومه شمسي،‌165 سال طول مي کشد تا بدور خورشيد بچرخد. لکه بزرگ سياه نپتون را همراه با ابرهاي عرضهاي بالايي در اين تصوير که فضاپيماي وويجر گرفته مي بينيد. تصوير زير :‌


سياره مريخ هم که از گذشته مورد علاقه بشر براي زندگي بوده علاوه بر داشتن جوي رقيق که شرايط را براي زندگي سخت مي کند، طوفان هاي گرد و خاک نيز سياره را تهديد مي کند. اين تصوير را تلسکوپ فضايي هابل در تاريخ 28 اکتبر 2005 از يک طوفان گرد و خاک در مريخ ثبت کرده است. اين تصوير نشان دهنده 930 مايل طول طوفان را در بالاي خط استوا نشان مي دهد.


اما طوفان هاي زمين هم در بعضي موارد خسارات زيادي ايجاد مي کنند. تصوير زير توسط يک فضانورد از ايستگاه بين المللي که طوفان آيرين (Irene) را نشان مي دهد، گرفته است. تاريخ ثبت تصوير 24 آگوست 2011 است./ع


برچسب ها: طوفان ، مشتری ، فضاپیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار