درباره همه جوایزی که بعد از المپیک به ورزشکاران اهدا شد؛از گوشت گاو تا شمش طلا!

چند ماهی از سی امین دوره بازی های المپیک 2012 گذشته است اما هنوز حواشی آن به پایان نرسیده و مطالب جالبی از آن به گوش می رسدکه بسیار جالب و خواندنی است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران رسم حواشی جذاب تر از متن رقابت های المپیک گاهی چنان بازتاب رسانه ای در سطح جهان پیدا می کند که حتی از کسب نتیجه و مدال بازیها مهمتر است.

در این گزارش قصد داریم نگاهی به پاداش هایی که قهرمانان و مربیان برخی کشورها بعد از کسب موفقیت در مسابقات المپیک می گیرند و احتمالاً پاداش هایی که بعد از حضور در این مسابقات نصیبشان می شود بپردازیم در این گزارش در نظر داریم مروری داشته باشیم بر نحوه دادن جوایز در کشور مختلف جهان.

لازم به ذکر است، که در برخی از این کشورها چیزی به جز پول نقد به عنوان جایزه به ورزکاران داده می شود.

شمش طلا برای قهرمانان مالزی

سنگاپور و مالزی سخاوتمندترین کشورها در اعطای جوایز المپیک هستند و شاید دلیل این کار هم، عدم توانمندی ورزشکاران در کسب مدال باشد این دو کشور که در همین دوره مسابقات المپیک، شانس زیادی را برای کسب مواد نمی دیدند برای ترغیب و سعی هرچه بیشتر ورزشکاران نشان جوایز قابل توجهی را برای کسب مدال در نظر گرفتند.

سنگاپور برای قهرمان المپیک 500 هزار دلار معادل 900 میلیون تومان و مالزی 300 هزار دلار معادل 540 میلیون تومان مشخص کردند که این آمار با توجه به سطح ورزش کشور و دیگر جوایز اهدایی ارقام قابل توجهی محسوب می شود.

اینها تازه قسمتی از همه جوایزی است که ورزشکاران این دو کشور دریافت می کنند برای مثال اگر در مالزی ورزشکاری موفق به کسب مدال المپیک در رشته بدمینتون که ورزش اول این کشور است بتوانند یک شمش طلا هم جدا از جایزه نقدی دریافت کنند.

شایان ذکر است؛ سنگاپور موفق به کسب 2 مدال برنز و مالزی یک مدال نقره و یک مدال برنز از مسابقات المپیک لندن 2012 شد.

نکته مهمتر اینکه معادل جوایزی که به ورزشکاران این کشور اعطا می شود به مربیان نیز تحویل داده شد این یعنی توجه ویژه و خاص به مربیانی که ورزشکارانشان را راهی المپیک کرده اند

آفریقای جنوبی گوشت گاو یا خود گاو

یکی از انواع جوایزی که به مربیان و ورزشکاران موفق المپیکی داده می شود جوایز غیر نقدی است از این دست از جوایز باید به نوعی خاص اشاره کرد که در آفریقای جنوبی داده شده است هریک از شش ورزشکار آفریقای جنوبی که موفق به کسب مدال از بازی های المپیک لندن نشده بود یک رأس گاو جایزه گرفتند این را هم بد نیست بدانید که در این کشور آفریقایی قیمت هر گاو حدود 700 رانه معادل 700 یورو است 48 ساعت بعد از پایان رقابت های قایقرانی المپیک لندن کمیته المپیک این کشور اعلام کرد که ورزشکاران این رشته و مربیانشان می توانند با مراجعه به ساختمان مرکزی کمیته، یک گاو دریافت کرده یا معادل آن گوشت تحویل بگیرند.

در میان ورزشکاران آفریقایی سبزوی ندرلو تنها سیاهپوست برنده مدال طلا ترجیح داد یک گاو زنده دریافت کند و همچنین کامرون فان در بورگ برنده مدال طلای کرال پشت 140 کیلوگوشت نمک سود شده را ترجیح داد و آن را به پرورشگاهی در محله فقیر نشین الکساندرا در حومه ژرهانسوربورگ اهدا کرد.

چادلوکلر برنده مدال طلای 200 متر پروانه هنوز تصمیمش را نگرفته و بر سر دو راهی میان انتخاب گاو زنده و گوشت آت قرار دارد.

شایان ذکر است باقی مربیان و ورزشکاران هم ترجیح دادند گاو زنده بگیرند.

قزاقستان از صدر تاذیل جایزه می دهد

افزایش چشمگیر جوایز قزاق ها به عنوان یک کشور جدا شده از شوروی سابق و رسیدن جوایز قزاق ها به دو برابر جوایز روسی ها در محافل خبری بازتاب زیادی داشته است.

نکته مهم و جالب دیگر این که قزاق ها از نفر اول تا ششم را مورد تقدیر قرار دادند و در ردیف جوایز خود اهمیت زیادی به نفر چهارم تا ششم دادند.

از سوی کمیته ملی المپیک این کشور مبلغ 250 هزار دلار برای نفرات طلایی در نظر گرفته شده بود که همین عامل باعث شد تا همه ورزشکاران برای کسب این جایزه به تکاپو بیفتند.

نفرات دوم 150 هزار دلار، نفر سوم 75 هزار دلار نفر چهارم 36 هزار دلار نفر پنجم 10 هزار دلار و نفرات ششم 5 هزار دلار دریافت کردند.

آمریکا ولخرجی نمی کند

ایالات متحده آمریکا که همیشه در المپیک ها میانگین کسب 100 مدال را داشته و در همین المپیک لندن موفق به کسب 104 مدال شد  ولخرجی نمی کند.

هر ورزشکار طلایی مبلغ 250 هزار دلار حدود 55 میلیون تومان دریافت می کند.

این شرایط برای طلایی های آمریکا متفاوت است و دارندگان مدال طلا پاداش قابل توجهی دریافت می کنند.

به عنوان مثال بنیاد خصوصی در آمریکا بعد از این که رشته کشتی یک مدال طلا در المپیک پکن به دست آورد تصمیم گرفت برای هر کشتی گیر که طلای لندن را کسب کند جایزه 250 هزار دلاری در نظر بگیرد.

نتیجه آن هم این شد که آمریکا در مسابقات کشتی المپیک موفق به کسب دو مدال طلا شود همچنین یک کمپانی تولیدات ورزشی نیز بعد از کسب هشت طلا از سوی مایکل فلپس د رالمپیک پکن یک ملیارد دلار به او پاداش داد که فلپس این پول را صرف امور خیریه کرد اما رقم رسمی هدایای کمپ المپیک آمریکا، همان چیزی بود که در ابتدا ذکر کردیم مدال طلا 25 هزار دلار، مدال نقره 15 هزار دلار و مدال برنز 10هزار دلار، جوایزی است که به ورزشکاران مدال آور ایالات متحد اهدا می شود.

نشان خدمت به میهن!

مدال آوران المپیک روسیه طی مراسمی در کاخ کرملین از سوی رئیس جمهور کشورشان مورد تقدیر قرار گرفتند ولادیمرپوتین،‌دراین مراسم با تحسین ورزشکاران روس خاطر نشان کرد: ورزشکاران روسیه در المپیک لندن نتایج بهتری از پکن کسب کردند واین اتفاق برای آنها یک حرکت روبه جلو برای کشورشان محسوب می شود.

گفتنی است: ورزشکاران روس در المپیک لندن با کسب 24 مدال طلا، 26نقره و 32 برنز درمکان چهارم این مسابقات پس ازورزشکاران آمریکا،‌ چین و فلیپین قرار گرفتند.

پوتین پس خطاب به ورزشکاران گفت: دوستان من شما از طرف روسیه در رقابت های المپیک شرکت کرده ید شایسته کسب نشان های دولتی و جوایز عالی حکومتی روسیه هستید.

دراین مراسم به 48 از ورزشکاران مدال آور و مربیان آنها نشان خدمت به میهن اهدا شد.

برای مدال طلا مبلغ 4 میلیون روبل معادل 130هزار دلار به ورزشکاران صاحب مدال نقره 2 میلیون و 500 روبل معادل 800 هزار دلار، به مدال برنز یک میلیون و 700 روبل معادل 55 هزار دلار به عنوان پاداش پرداخت شد عین همین پاداش هم به مربیان ورزشکاران اهدا شد که در نوع خود بی نظیر بود .

آذربایجان کشور کشتی سالار

الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان به دارندگان طلایی المپیک 2012 لندن مبلغ 250 هزار دلار جایزه نقدی دارد این جایزه البته فقط جایزه رئیس جمهور است و ارتباطی با جوایز رسمی کمیته ملی المپیک این کشور ندارد.

کمیته ملی المپیک آذربایجان نیز مبلغ 260 هزار دلار به قهرمانانشان داد که با احتساب جایزه علی اف نزدیک به نیم ملیون دلار می شد.

اما دراین کشور، کشتی ورزش اول است و در جایگاه ویژه ای دارد و به همین دلیل کشتی گیران آذربایجان، سوگلی ورزشکاران آزادی محسوب می شوند.

کشتی گیران آذربایجان بطور جداگانه در ازای دریافت مدال طلا مبلغ قابل توجه 780 هزار دلار به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد.

تاجیکستان یک برنز، یک خانه

تاجیکستان که در مسابقات المپیک با 16ورزشکار شرکت کرده بود موفق به کسب یک مدال برنز شد که امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان هم از آن به عنوان یک پیروزی ملی نام برد.

بر اساس همین عنوان به کار رفته توسط رئیس جمهور این کشور، تک برنزی کاروان تاجیکستان موفق به دریافت جایزه 42 هزار دلاری شد و مربی وی نیز همین مقدار دلار از رئیس جمهور دریافت کرد همچنین حز ب نهضت اسلامی نیز اعلام کرده بودبه ورزشکارانی که در المپیک لندن به مقام های اول تا سوم برسند منزل مسکونی دوخوابه اهدا خواهد کرد که این اتفاق نیز به وقوع پیوست.

انگلیس/پاداش تمبری

انگلیس برای ماندگار شدن ورزشکاران و حرکت بزرگی که در المپیک انجام داده اند جایزه نقدی کنار گذاشت و از راه دیگری به تشویق ورزشکارانش پرداخت درآمد مدال آوران انگلیس از طریق اسپانسر ها، تبلیغات وشوهای تلویزیونی بود پاداش آنها به طور بسیار محسوب دو از کشور های دیگر بود به همین دلیل نیازی به ذکر این ارقام نیست اما با تصمیم مقامات انگلیس ، ورزشکارانی که مدال طلا کسب کردند تصویر شان روی تمبر حک شده ودر دفاتر پست اقدام به توزیع آنها شد اما تمبرها به صورت شش تایی به مبلغ 4 پوند و به صورت تکی 60 پوند به معرض فروش گذاشته شد.

که درنوع خود جالب توجه بود واتفاق استقبال خوبی هم از آن صورت گرفت.

کره شمالی/ازلندن تا اردوگاه کار اجباری

رئیس جمهور کره شمالی کیم جونگ اون به مدال آوران بازیهای المپیک لندن جوایز عجیب و غریب و البته قابل توجهی اهدا کرد وی پیش از اعزام کاروان کره شمالی به لندن اعلام کرد که به هر کدام از ورزشکاران ای که موفق به کسب مدال المپیک بشوند یخچال، فریزر و تلویزیون پاداش می دهد

این موضوع ورزشکاران را راضی کرد چرا که دراین کشور اساسا چیزی از این وسایل را نمی توان در خانه ها پیدا کرد اما افرادی که گرفتن مدال ناکام بوده اند هم از این تشویق ها و تنیه ها در امان نبودند آن ها برای کار به رادوگاه های کار اجباری برده می شوند تا بدانند باید پول مردم را به درستی استفاده کنند و هم تلاش را برای موفقیت به کار ببنیدند یک اتفاق کم نظیر د راین کشور افتاد و آن هم محاکمه ورزشکارانی بود که در مقابل برخی کشورهای استکباری نتیجه نگرفتند.

بر اساس دستور رئیس جمهور ورزشکارانی که رقابت خود را به حریفان چینی و کره جنوبی واگذار کردند در دادگاههای نظامی محاکمه می شوند./آق

برچسب ها: المپیک ، جوایز ، شمش طلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
mahan
۲۰:۰۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۱
من فقط برای دو کشور ایران و کره ی شمالی افسوس میخورم
آخرین اخبار