والدين در سنين نوجواني فرزندشان باید بدانند چگونه رفتارکنند که آرامش و امنیت هر چه بیشتر برای طرفین حاصل شود . او مرموز شده و هر ساعت به شکلی متفاوت رفتار مي کند.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ واقعیت این است که والدین به سبب اطلاعات اندک از مراحل رشد کودک،  به ویژه دوران نوجوانی و بلوغ اغلب نه تنها از مشکلات آنها نمی کاهند بلکه نوجوان را گیج تر و نگران تر هم می کنند. لذا جهت پیشگیری از هر نوع اشتباه کاری، آموزش نحوه برخورد با نوجوان به والدین و شیوه های ارائه اطلاعات به دختران و پسران الزامی به نظر می رسد.

 نوجوانان و جوانان قشر عظیمی از جمعیت هر کشور خصوصاً جامعه ما را تشکیل می‌دهند. آنان سرمایه‌های ارزشمند جامعه و امیدهای درخشان مملکت تلقی می‌شوند و عامل بسیار مهمی در رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به شمار می‌روند و از ایشان انتظار می‌رود که در آینده‌ای نه چندان دور مسئولیت عظیم و سنگین اداره چرخهای مملکت خود را عهده‌دار گردند.

 آشنایی با مسائل و مشکلات نوجوانان و جوانان و بیش از هرچیز آشنایی با شیوه برخورد با آنان، ابتدایی‏ ترین و ضروری‏ترین نیاز و ابزار برای کسانی است که به نحوی با نوجوانان برخورد می‏کنند. زیرا هرگونه ناآشنایی و غفلت از این گونه مسائل بیش از بیش موجبات تشدید مشکلات آنان را فراهم می‏آورد.

والدين بيش از هر چيز توجه به چند نکته ضرورى است:


- اصولا فصل نوجوانى و جوانى، فصل معماوار، پيچيده و کوران دگرگون شونده و دگرگون‏ساز و تغيير و تحول است. در اين مرحله، گويا آدمى (کودک) مي‏ميرد و انسان ديگر (نوجوان و جوان) زنده مي‏شود. اساسا، نوجوان، کودک ديروز و يا کودک بزرگ‏شده امروز و جوان نيز همان نوجوان ديروزى نيست، بلکه انسانى از نوع ديگر است. لذاست، که در برخورد با چنين انسانى، بايد شيوه برخورد نيز نسبت‏به، مقطع کودکى و... تغيير يابد.

- اعتمادسازى و جلب اعتماد از ابتدايي ‏ترين ابزار يک مربى و يک مبلغ و يک پدر و مادر فهيم و فرهيخته‏اى است که براى درک فرزند نوجوان و جوان خويش به کار مي‏گيرند. در واقع، جلب اعتماد، پذيرش و مقبوليت فرد توسط مخاطب است. جوان و نوجوان بايد ما را بپذيرند و تا زمانى که ما را به ديده قبول ننگرند و احساس نکنند که ما آن‏ها را درک مي‏کنيم، چيزى از ما نمي‏پذيرند.

- براى شناخت نسل نو و تنظيم روابط و مناسبات سازنده با نوجوان و جوان، بايد از چهار بعد و در چهار گرايش مقتضيات و مختصات يک نوجوان و جوان مطالعه شود: از بعد زيست‏شناختى، روان‏شناختى، جامعه‏شناختى و مردم شناختى. درواقع، براى برخورد شايسته با يک نوجوان و جوان، بايد جوان از لحاظ زيستى، روانى، اجتماعى و مردم‏شناختى مورد مطالعه دقيق و موشکافانه قرار گيرد.

برای حسن برخورد با مخاطب، به ویژه نوجوانان و جوانان، از منظر روان‏شناسی عمدتا به سه شیوه می‏توان عمل کرد:

رعایت نکات شکلی و صوری
رعایت اصول تکوینی و باطنی
شیوه‏ ها و اصول رفتاری
اصول حاکم بر طرز گفتار

نکته: وقتی نیازهای شما به عنوان والدین تامین شود شادتر بوده و نزاع با نوجوانتان نیز کاهش می یابد و از روابط لذت بیشتری خواهید برد.
/ع2


برچسب ها: نوجوان ، والدین ، برخورد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار