کوچ پرندگان مهاجر آبزی و كنار آبزی برای زمستان گذرانی در كنار تالاب های بین المللی " چغاخور " و " گندمان " شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن گفت: این پرندگان، هر ساله با آغاز فصول سرد، از زیستگاه های كشورهای آسیای میانه و منطقه سیبری، به تالاب های شهرستان بروجن كوچ می كنند.

مرتضی منصوری افزود: مهاجرت پرندگان، به صورت پراكنده، از اول مهرماه جاری آغاز شده و تا اواسط آذر ماه ادامه دارد.

وی افزود: بارش های 10 روز گذشته در استان چهارمحال و بختیاری، باعث آبگیری، و احیاء دوباره تالاب گندمان شده و تاكنون، حدود شش هزار قطعه پرنده وارد این تالاب شدند كه با توجه به خشكسالی های چند سال گذشته، رویدادی كم نظیر است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن، با بیان اینكه، هم اكنون بیش از هفت هزار قطعه پرنده به تالاب چغاخور مهاجرت كرده اند، افزود: تالاب های " سولقان " و " علی آباد " نیز تا آذرماه، پذیرای پرندگان مهاجر خواهد بود.

منصوری ادامه داد: انواع لك لك، مرغابی، اگرگ، حواصیل، چنگر، كاكائی و پرنده های كنار آبزی، از پرندگانی هستند كه در حاشیه تالاب های بین المللی شهرستان بروجن، پائیز گذرانی می كنند.

وی، بابیان اینكه؛ هم اكنون شكار پرندگان در تالاب های شهرستان بروجن ممنوع است، تصریح كرد: از ابتدای آبان ماه، پروانه شكار پرندگان خشكی و آبزی صادر می شود.

تالاب بین المللی گندمان، با یک هزار و 70 هكتار مساحت و دو هزار و 220 متر ارتفاع از سطح دریا، به عنوان بلندترین تالاب كشور مطرح است كه در نزدیكی تالاب چغاخور و در 15 كیلومتری مركز شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

تالاب بین المللی چغاخور در شهرستان بروجن نیز با بیش از دو هزار و 300 هكتار مساحت، در فاصله 55 كیلومتری شهرکرد؛ مركز استان چهارمحال و بختیاری واقع گردیده است. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.