"بیدار باش" به عنوان یک بخش از دغدغه های من به ساختار شکنی در حوزه دفاع مقدس دست زده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ نشست نقد و بررسی سریال " بیدار باش " شبکه یک سیما با حضور " احمد کاوری" ( کارگردان) ، " جواد نوروز بیگی" ( تهیه کننده) و طهماسب صلح جو( منتقد)،  جبار آذین ( منتقد)در سالن آمفی تئاتر سیما برگزار شد.
" احمد کاوری" ( کارگردان) در ابتدا در خصوص " بیدار باش "، گفت: من برای ساخت هر فیلم از ابتدا ارتباط خود را با مخاطب و منتقد حفظ می کنم تا بازتاب کار را در ذهن مخاطب بسنجیم.
وی افزود: بحث محتوای اثر دغدغه‌ی من است و این که اگر قرار است فیلمی بسازم باید با کارهای گذشته ام متفاوت باشد در غیر صورت فیلم نمی سازم ." بیدار باش " بخشی از دغدغه خودم بوده و این ساختار شکنی لازم است.
وی در خصوص شوخی با ارزش ها در این فیلم، تصریح کرد: ما در فیلم با هیچ یک از ارزش ها شوخی نکردیم ایثار، شهادت کمک هم ارزش هستند و ما با هیچ یک از این ها شوخی نکردیم بلکه با الفاظ و یک سری ظواهر شوخی کردیم.
" کاوری " ادامه داد: برای ساخت فیلم " بیدار باش " خواستم مقوله طنز را تجربه کنم.
" جواد نوروز بیگی " ( تهیه کننده) در ادامه عنوان کرد: ما در " بیدار باش " سهی کردیم فضای مقدس ار حفظ کنیم فضایی که خود در جنگ لمس کرده ام را در این اثر ارائه دادم و به دلیل لمس جنگ، من خود فراتر از این جنگ را دیده و فضای منفی آن بسیار هم مثبت است.
وی اظهار داشت: ما باید لفظ مقدس این جنگ را به نسل جوان نشان داده تا نسل جوان معنای مقدس بودن این جنگ را درک کند.
" طهماسب صلح جو " ( منتقد) در ادامه نشست بیان کرد: نقد یک مقوله نوشتاری است و بخشی از ارزش خود در نوشتن است هر اثر هنری با نقد کامل می شود.
وی ادامه داد: " بیدار باش " آسیب خود را از ساختار دیده در حالی که محتوا درون مایه ی قابل تحملی دارد سینمای جنگ و دفاع مقدس از یک دورانی با نوعی نگرش که سعی در درک فضای جنگ دارد شروع ش و این نگرش به نوعی مسئولیت اجتماعی خود را نسبت به این حادثه به جا آورده است.
صلح جو تصریح کرد: سینمای ما تلاش کرد از این سم شمایل تک بعدی بسازد و جوانان ما مستحق شناخت این ذرات و سیطره هستند ولی تلویزیون به دلیل نگاه تک بعدی  نتوانسته این پیوند درونی را برقرار کند.
وی عنوان کرد: برخی فیلمسازان به خصوص از دهه ی 70 به بعد تلاش می کنند که شمایل کلیشه ای از جنگ داشته و به شکل دیگری ارائه دهند که در این اسطوره شکنی از جنگ تلویزیون پیشگام بوده است.
وی افزود: جنگ و دفع مقدس یکی از مهم ترین دوران های تاریخ معاصر است در جهت اثبات حقانیت این جنگ و سپردن آن به نسل آینده باید نگاهمان را به فیلم جنگی تغییر دهیم.
وی ادامه داد: بیدار باش ورود به این عرصه و در ادامه تلاش های دیگران است.
" صلح جو " اظهار داشت: طنز ریشه در ادبیات دارد و محصول ذهن طناز یک انسان است کمدی نوعی نمایش است و در کمدی تنها نویسنده ی فیلم نامه نقش ندارد به همین علت در سینمای کمدی، کمدین ها مشهور هستند و در دنیای کمدی خیلی از عناصر به مانند لودگی ، مسخرگی، شوخی می تواند عامل متعددی باشد و یک اثر كميك خنده دار از همه عناصر برای خنداندن تماشاگران استفاده می کند و به صورت خنده هم می توان از ارزشی ها حرف زد.
" جبار آذین " منتقد دیگر حاضر در این نشست در خصوص سریال "بیدار باش " گفت: " بیدار باش " از لحاظ ساختاری نمره قابل قبولی نمی گیرد و همچنین به اهداف فیلمساز به درستی پرداخته نشده و شخصیت ها برای مخاطب باور پذیر نبوده و در حد یک تیپ باقی مانده و تنها همراه با نوسان، طنز و لودگی بوده است.
آذین اظهار داشت: در "بیدار باش " نگاه به دفاع مقدس وجود دارد اما نگاه عمیق به ارزش ها نبوده و همچنین شخصیت ها پرداخت ندارد و مفاهیم و ارزش ها به درستی از کار در نیامده است./ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.