معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ ، از دستگیری دو خلافکار پیشینه‌دار که خود را مدیرعامل شرکت خصوصی جا می‌زدند و از داخل زندان نقشه‌های خود را اجرا می‌کردند، خبر داد.

به گزارش خبرنگارحوادث باشگاه خبرنگاران، سرهنگ فریدون رهبریان با اعلام این خبر اظهار داشت:  دوازدهم مهر امسال مردی به نام «کیومرث» به دادسرای ناحیه ۳۱ تهران رفت و بیان داشت از طریق آگهی روزنامه قصد فروش اثاثیه منزل خود را داشتم که مورد کلاهبرداری قرار گرفتم.
همسر مالباخته به کارآگاهان گفت : جهت فروش اثاثیه منزل خود ، در روزنامه ... آگهی درج کرده بودیم ، شخصی با معرفی خود تحت عنوان مدیر عامل یک شرکت خصوصی و به بهانه خرید مبلمان منزل تماس گرفت و جهت واریز مبلغ 25 میلون ریال ، شماره عابر بانک خود را اعلام کرد . این شخص از همسرم خواست که به نزدیک ترین دستگاه عابر بانک مراجعه کند که همسرم نیز با مراجعه به بانک شعبه کوس نصر اطلاعاتی را که توسط این شخص اعلام شده بود ، توسط دستگاه ATM انجام داد اما  در عوض واریز پول از سوی این شخص ، مبلغ یک میلیون و 495 هزار و 566 ریال از حسابم برداشت شد.
مالباخته نیز در اظهارات خود به کارآگاهان گفت : پس از گرفتن شماره حساب عابر بانک از سوی شخص تماس گیرنده ، این شخص اظهار داشت که چون حسابش "ارزی" است ، به منظور دریافت پول نیاز است تا به دستگاه عابر بانک مراجعه کنم تا او بتواند پول را به حساب من واریز کند ؛ من نیز با مراجعه به دستگاه عابربانک ( ATM ) همانگونه که این شخص درخواست کرده بود ، گزینه زبان انگلیسی را انتخاب کرده و کدهایی را ایشان اعلام می کرد را وارد دستگاه کردم که بعد از اخذ صورتحساب مالی متوجه شدم که در عوض دریافت پول ، مبلغ فوق از حساب همسرم کسر شده و به حساب فردی دیگر واریز شده است.
این مقام ناجا در ادامه افزود: با توجه به کلاهبرداری به شیوه و شگرد ATM و شناخت کاملی که کارآگاهان در خصوص این شیوه دارند ، در اولین مرحله به بررسی تراکنش مالی انجام شده از حساب مالباخته پرداخته و در ادامه ی تحقیقات خود موفق به شناسایی یکی از مجرمان سابقه دار به هویت "پاستور . خ" ( 37 ساله ) در زندان شدند که به اتهام سرقت از اماکن خصوصی و تکرار جرم به زندان ، رد مال و ... محکوم شده است .
با شناسایی هویت متهم ، بلافاصله هماهنگی های لازم قضایی انجام و با همکاری رئیس و پرسنل حفاظت زندان ، محل نگهداری متهم "پاستور . خ" در داخل زندان بازرسی و کارآگاهان موفق به پیدا کردن دو جلد دفترچه حاوی تلفن های استخراج شده از آگهی های روزنامه و همچنین شماره کارت های عابر بانک استفاده شده در انتقال وجوه کلاهبرداری شده توسط متهم شدند .
با توجه به دلایل و مدارک بدست آمده ، متهم به ناچار لب به اعتراف گشود و در اظهارات اولیه خود عنوان داشت : " به مدت 6 ماه است که با همدستی یکی از متهمان داخل زندان به هویت محمد . ع ( 27 ساله ) و پس از تهیه عابر بانک از خارج از زندان ، با معرفی خود به عنوان مدیرعامل ، مهندس ، مأمور خرید و ... اقدام به شناسایی مالباختگان از طریق آگهی های روزنامه نموده و پس از کشاندن این افراد به پای دستگاه ATM ، با انجام اقدامات روانی آنها را راضی می کردیم تا گزینه انگلیسی را انتخاب و سپس ... ".
سرهنگ کارآگاه  فریدون رهبریان  اظهار داشت: بررسی سوابق متهم "محمد .ع" نشان داد که وی از مجرمان سابقه داری است که پیش از این به خاطر ارتکاب جرایم مختلف "سرقت خودرو" ، "خرید و فروش مواد مخدر" ، "سرقت مقرون به آزار" و آخرین بار به اتهام "مشارکت در سرقت" ، بارها دستگیر و روانه زندان شده است.
با توجه به اعترافات پاستور . خ ، دیگر متهم پرونده ( محمد . ع ) نیز شناسایی و ضمن انجام هماهنگی های لازم و جهت انجام تحقیقات به همراه متهم اول پرونده ، به اداره چهاردهم پلیس آگاهی انتقال پیدا کرد .
با انتقال متهمان به اداره چهاردهم ، هر دو متهم ضمن اعتراف صریح به کلاهبرداری به شیوه فوق در اظهارات خود گفتند که از طریق برخی مجرمان سابقه دار که در حال حاضر آزاد هستند ، اقدام به تهیه عابر بانک کرده و پس از آنکه کارت و یا شماره حساب کارت های عابر بانک در اختیارشان قرار می گرفت ، به شیوه و شگرد فوق و ضمن تماس با مالباختگان اقدام به کلاهبرداری از مالباختگان می کردند .
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری  پلیس آگاهی تهران بزرگ در ادامه تاکیید کرد : متأسفانه با وجود اطلاع رسانی های مکرر انجام شده در خصوص این شیوه و شگرد کلاهبرداری از سوی برخی مجرمان سابقه دار و حرفه ای و ارائه هشدار و توصیه های ایمنی در این خصوص ، باز هم شاهد آن هستیم که برخی از شهروندان بدون توجه به این نکات در دام این افراد که تمامی آنها از فن و قدرت بیان بسیار بالایی نیز برخوردار هستند گرفتار شده و خودشان بواسطه بی توجهی به هشدارهای پلیس اقدام به انتقال وجه نقد به حساب عابر بانک در اختیار متهمان می کنند .
وی در پایان با اشاره بر جدی گرفتن هشدارهای پلیسی در خصوص این نوع از کلاهبرداری گفت : از کلیه شهروندان درخواست می شود که اولا در زمان استفاده از دستگاه های عابر بانک جهت انتقال وجوه نقد ، حتما از هویت شخص تماس گیرنده اطمینان کسب نمایند ؛  ثانیا این نکته را مد نظر داشته باشند که برای واریز شدن وجه نقد به حساب بانکی آنها ، به هیچ عنوان نیازی به مراجعه آنها به دستگاه های عابر بانک وجود ندارد ؛ ثالثا هرگونه درخواست فرد یا افراد تماس گیرنده مبنی بر انتخاب گزینه انگلیسی را جدی گرفته و در صورت عدم آشنایی کامل با زبان انگلیسی ، به هیچ عنوان از این گزینه در انجام عملیات انتقال وجه استفاده نکنند  ./ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار