به گزارش خبرنگار
دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، سردار علي فضلي، جانشين رئيس سازمان بسيج مستضعفين در حاشيه نشست خبري صبح امروز در خصوص واژگون شدن اتوبوس کاروان راهيان نور در بروجن و جان باختن 26 تن از دانش آموزان اظهار داشت: راهيان نور بصيرتي بوده و انتخاب در آن داوطلبانه است.
وي افزود: پس از پذيرش قطعنامه، ارزشهاي دفاع مقدس و شهدا مورد توجه ما بوده است و تا 4 سال پيش حدود 400 هزار نفر در طول يك سال از اقصي نقاط كشور براي حضور در راهيان نور استقبال كردند.
جانشين رئيس سازمان بسيج مستضعفين با بيان اينكه در سال 90 ظرفيت راهيان نور به 4 ميليون نفر رسيده تصريح کرد: اين آمار يعني ظرفيت 10 برابري در قالب كاروانها عازم كربلاي ايران ميشوند، مفهومش اين است كه بايد ساز و كارها فراهم شده باشد .
وي با اشاره به سه فرآيند مورد توجه در اعزام كاروانهاي راهيان نور گفت: اعزام از اقصي نقاط كشور به مناطق عملياتي با مشاركت همه دستگاههاي كشور صورت ميگيرد و در اين راستا 6 فرآيند ثبت نام كاروان، تهيه غذا، حمل و نقل، اسكان زائران، امنيت كاروانها و روايتگري براي كاروانها در بهترين نحو و شكل ارائه شده است.
سردار فضلي هم چنين تصريح كرد: در هر اتوبوس اعزامي كه براي ما حكم يك كاروان را دارد يك مدير، يك روحاني و يك هميار پليس مامور ميشوند و در اتوبوسي كه منجر به حادثه تلخ شد تمامي اين فاكتورها و اولويتها رعايت شده بود.
جانشين رئيس سازمان بسيج مستضعفين در ادامه با عرض تسليت به دانشآموزان و خانواده آنها و همچنين مجموعه فرهنگيان گفت: ما از ابتداي اين حادثه در كنار آن عزيزان بوديم و خود را با آنها در اين ضايعه دردناك شريك ميدانيم و باز تاكيد ميكنم که همه مولفهها در اين اتوبوس رعايت شده بود.
وي با انتقاد از اينكه برخي بدون داشتن اطلاعات كافي، شتاب زده به موضوع نگاه كردهاند، بيان داشت: كساني كه از اطلاعات كافي برخوردار نبودهاند، اظهار نظرهاي مختلفي در مجلس و بعضي از اماكن ابراز داشتهاند، در صورتي كه اين كار را بايد پليس انجام ميداد و اين مسئوليت ذاتي راهنمايي و رانندگي بود كه در خصوص ابعاد اين قضيه اظهار نظر كند.
جانشين سازمان بسيج مستضعفين با بيان اينكه متاسفانه در 4 دقيقه آخر، اين اتفاق تلخ رخ داد اظهار داشت: در طول اين سفر سرعت اتوبوس به بالاي 85 كيلومتر نرسيده بود و ظاهرا نقص در چراغي بود كه خاموش و روشن ميشد و البته آن ايراد هم برطرف شده بود و ظاهرا موقعي كه اعلام ميشود خودرو در كنترل راننده نيست، راننده ترمز خود را از دست ميدهد و در آن واحد سرعت 34 كيلومتري به 114 كيلومتر ميرسد.
وي افزود: اتوبوس در اثر از دست دادن ترمز با برخي خودروهاي مقابل شاخ به شاخ ميشود و صاحب اتوبوس و راننده دوم كه در داخل اتوبوس بودهاند در اثر برخورد با گاردريل و سقوط از ارتفاع جان خود را از دست ميدهند.
وي با اشاره به تشكيل جلسه رئيس آموزش و پرورش و معاونين و نمايندگان سازمان بسيج مستضعفين در كميسيونهاي آموزش و امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: در اين جلسه همگي به اين جمعبندي رسيدند كه بايد مسئولين در وزارت صنايع پاسخگو باشند، چرا كه بعد از واژگون شدن اتوبوس، سقف اين خودرو به صندليها ميچسبد و اين ناشي از ضعف در ستونهاي اتوبوس بود.
وي با بيان اينكه حدود 88 درصد از شركتكنندگان در اردوي راهيان نور بار اولي هستند، خاطر نشان كرد: اگر بخواهيم هجمههاي جنگ نرم را پاسخ دهيم و جوانان ما به ارزشهاي دفاع مقدس پي ببرند بايد راهيان نور ادامه داشته باشد، چرا كه هميشه مورد تأكيد همه عزيزان بوده و اين موهبتي الهي است كه در اختيار همه عزيزان قرار دارد.
وي در پايان از همه رسانهها و به خصوص رسانه ملي دعوت كرد كه ناظر بر كار راهيان نور باشند و افزود: برخي نفسهاي مسموم و نفسهايي كه از سينه صهيونيستها به مشام ميرسد با داشتن عقده در پي انتقامگيري از دفاع مقدس هستند و به اين دليل به دفاع مقدس، هجمه ميکنند. اين حادثه نيز بايد در مجاري خودش رسيدگي شود و رئيس قوه قضاييه نيز مسئول دادگستري خوزستان را مأمور رسيدگي به اين حادثه كرده است. ما هم سيستمهاي نظارتي و بازرسي خود را به كار گماشتهايم تا به اين مهم رسيدگي شود.
انتهاي پيام/ش3
مهم اینجا هست که اتوبوس هاروزی400هزارتومان پول میگیرند