معاون داروي سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت گفت: گردش مالي مربوط به دارو و مکمل‌ها را در کشور حدود 4.5 ميليارد دلار است و تنها 35 درصد اين مبلغ صرف واردات مي‌شود.

دکتر محمدرضا شانه ساز در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اين که فقط سه درصد داروها وارداتي است افزود: چون برخي از اين داروهاي شامل سه درصد، داراي فناوري بالا هستند و مصرف کنندگان کمي دارند، اقلام گراني است و حدود 35درصد اعتبارات دارويي را به خود تخصيص مي‌دهد.

وي از توقف واردات داروهايي که نمونه آن‌ها در اقسام مختلف در داخل توليد مي‌شود؛ خبر داد و اضافه کرد: حدود 10 سال پيش به منظور ارتقاي کمي و کيفي توليد داخل اجازه داده شده بود اقلام دارويي با برندهاي معروف با هدف ايجاد رقابت به صورت محدود وارد شود.

معاون داروي سازمان غذا و دارو با بيان اين که شرکت‌ها و نمايندگي‌هاي اين داروها متعهد شده بودند در مدت دو سال اين اقلام را وارد و در داخل توليد کنند گفت: با وجود دادن فرصت دو سال و بيشتر به آنها، خيلي از اين شرکت‌ها و نمايندگي‌ها اقدام به توليد داخل نکردند.

دکتر شانه ساز دليل اصلي واردات اين اقلام دارويي را فقط ايجاد انگيزه بيشتر بين توليدکنندگان و رقابت کمي و کيفي خواند و افزود: اين شرکت‌ها به تعهدشان عمل نکردند و فقط در صورتي که به تعهد اوليه عمل و اين اقلام دارويي را در داخل توليد کنند، به آنها اجازه ادامه عرضه اين داروها را خواهيم داد.

وي با تاکيد بر اين که ديگر نخواهيم گذاشت ارز بي مورد از کشور خارج شود؛ گردش مالي مربوط به دارو و مکمل ها را در کشور حدود 4.5 ميليارد دلار اعلام و اضافه کرد: 35درصد اين مبلغ صرف واردات مي‌شود که با برنامه ريزي‌هايي در تلاشيم سهم واردات را کم کنيم./ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار