معاون اجرایی سد و نیروگاه گتوند علیا 20 تا 25درصد شوری آب کارون را مربوط به چشمه های شوری عنوان کرد که در پائین دست سد تنظیمی گتوند وارد رودخانه می شوند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان،محمد حسین معنوی فر در حاشیه سفر یک روزه خبرنگاران خوزستانی به سد گتوند علیا، اظهار کرد: شوری آب کارون ربطی به سد گتوند ندارد و به دلیل وجود چشمه های نمکی است که به طور متناوب وارد رودخانه می شود.

وی با بیان اینکه بار نمکی موجود در رودخانه کارون از سالهای قبل وجود داشته و ربطی به سد ندارد، افزود:  وجود  شش چشمه آب شور در پایین دست سد شهید عباسپور و  دو تا سه چشمه نمکی نیز در پائین دست سد گتوند منجر به افزایش شوری آب کارون شده است.

معنوی فر با اشاره به شوری بالای این چشمه ها و تاثیرگذار بودن آنها در کیفیت آب رودخانه، گفت: میزان شوری  آب در این چشمه ‌ها به 200 هزار میکروموس می‌رسد.

وی 20 تا 25 درصد شوری آب کارون را  مربوط به این چشمه ها اعلام کرد و افزود: در حدود 75 درصد دیگر شوری آب کارون ناشی از اقداماتی است که بدون رعایت مسائل زیست محیطی در پایین‌ دست کارون انجام می ‌شود.

معاون اجرایی سد و نیروگاه گتوند ورود زهاب کشت و صنعت‌ های نیشکر و فاضلاب به کارون در مناطق پایین‌ دستی را از جمله این اقدامات اثر گذار بر کیفیت آب رودخانه کارون عنوان کرد.

وی به وضعیت سد گتوند اشاره کرد و گفت: باگذشت بیش از 16 ماه از آبگیری سد، اما همچنان ای سی آب یک هزار و 100 میکروموس گزارش می شود.

معنوی فر با تاکید بر اینکه میزان شوری آب سد در حال کنترل و مدیریت است، تصریح کرد: روزانه در مقاطع زمانی مختلف میزان ای سی آب اندازه گیری و مدیریت می شود.

وی با اشاره به اینکه حجم مخزن 5.2 میلیارد مترمکعب است، گفت: در حال حاضر  دو سوم ارتفاعی بدنه سد و یک سوم حجم مخزن آبگیری شده است.

معاون اجرایی سد و نیروگاه گتوند وضعیت فعلی سد گتوندعلیا را بسیار مناسب ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر رفتار سد گتوندعلیا کاملا منطبق با پیش بینی های قبلی است و این سد توانسته نقش خود را با کنترل و تجمیع آب و تولید انرژی برق آبی به خوبی ایفا کند.

طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا که با هدف تامین آب شرب و کشاورزی مورد نیاز پائین دست و تولید سالانه چهار هزار و 250 میلیون کیلووات ساعت انرژی برق آبی احداث شده، بلندترین سد خاکی کشور و بیشترین میزان تولید انرژی سالانه را در بین تمامی نیروگاه های برق آبی کشور داراست./س
برچسب ها: شوری ، چشمه ، نمکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.