يك متخصص ارتوپد گفت :اکثر افرادی که دارای سرگرمی ها و یا مشاغلی هستند که نیاز به استفاده مکرر و شدید عضله بازو دارند به بيماري آرنج تنيس باز ميتبا مي شوند .

دكتر خليل علي زاده متخصص ارتوپد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه " آرنج تنیس باز" یا التهاب اپی کندیل جانبی ، موقعیت دردناکی است که در اثر کار کشیدن زیاد از آرنج و یا انجام کارهای تکراری روزانه ایجاد می گردد گفت :فقط بازی تنیس یا سایر ورزشهایی که در آنها از راکت استفاده میشود، عامل ایجاد این بیماری نیستند بلكه برخی ورزشها و فعالیتهای دیگر نیز میتوانند خطرساز باشند.

وي افزود :"آرنج تنیس باز"، التهاب محل چسبیدن عضلات بالا برنده مچ دست درناحیه آرنج و درقسمت تحتانی استخوان بازو می باشد كه این عضله در اثر تکرار زیاد یک حرکت خاص یا استفاده زیاد از آن دست آسیب می بینند که منجر به ایجاد درد وحساسیت در قسمت خارجی آرنج می شود.

اين متخصص ارتوپد با اشاره به اينكه راهکارهای درمانی زیادی برای این ضایعه وجود دارد كه در اکثر موارد،درمان فراگیر نیاز به یک تیم درمانی شامل پزشک عمومی، فیزیوتراپیست و گاهی مواقع جراح دارد که درمان موءثرتری را برای شما فراهم میکنند.

وي تصريح كرد :مفصل آرنج از سه استخوان استخوان بالایی بازو (هومروس)و دو استخوان در ساعد (رادیوس و اولنا)  تشکیل شده است .

دكتر علي زاده با اشاره به اينكه تحقیقات اخیر نشان می دهد که"آرنج تنیس باز"اغلب به واسطه وارد شدن صدمه به یک عضله خاص دست مثل زمانی که فرد در زمین تنیس به زمین می خورد ایجاد میشود ادامه داد :وقتی عضله دراثر استفاده مکرر و کارکرد زیاد، ضعیف می شود پارگی های ظریفی در تاندون متصل به اپی کندیل ایجاد می شوند که منجر به التهاب و درد می گردند.

وي تصريح كرد :تنها ورزشکاران نیستند که در معرض ابتلا به "آرنج تنیس باز " قرار دارند بلكه اکثر افرادی که دارای سرگرمی ها و یا مشاغلی هستند که نیاز به استفاده مکرر و شدید عضله بازوست،ممکنست روزی به این درد مبتلا شوند.

 خانمهاي خانه دار بيشتر از ديگران به عارضه آرنج تنيس باز دچار مي شوند

 وي با اشاره به اينكه خانم های خانه دار، نقاشان ساختمانی، لوله کش ها و نجاران،کارگران خودروسازی ها ، آشپزها و قصابها به مراتب بیشتر از سایرین به این درد دچار می گردند گفت:به نظر می رسد، تکرار یک حرکت مداوم و بلند کردن اجسام وزین که در این مشاغل نسبت به سایر شغل ها بیشتر دیده می شود،عامل اصلی ابتلا به " آرنج تنیس باز " است.

دكتر علي زاده اظهار كرد :اکثر افراد مبتلا در محدوده سنی 30 تا 50 سال قرار دارند، اگرچه درهر شخصی که دارای عوامل خطر موثر باشد ممکنست این عارضه دیده شود كه در ورزش هایی که با راکت سروکار دارند، اجرای تکنیک های غلط واشتباه و استفاده از وسایل ورزشی نامرغوب علت اصلی می باشد.

وي با بيان اينكه التهاب اپی کندیل جانبی می تواند در اثر وقوع صدمات مکرر ایجاد شود كه این اتفاق،بیماری نا آشکار یا آهسته گستر نامیده می شود (بیماری خاموش) يادآور شد : محل درد در اپی کندیل جانبی نشانه های " آرنج تنیس باز "تدریجا بروز كرده و در اکثر موارد، درد به آهستگی شروع شده ودر طی ماه ها و هفته ها شدت می یابد كه لزوما بروز این نشانه ها به دنبال یک ضربه یا جراحت نخواهد بود.

اين متخصص ارتوپد تصريح كرد :درد یا سوزش در قسمت خارجی آرنج ، ضعیف شدن قدرت دست برای محکم گرفتن اشیا از جمله نشانه هاي اين بيماري هستند كه عموما علائم با فعالیت هایی نظیر گرفتن راکت ، عمل پیچاندن، دست دادن و برداشتن بار شدت يافته و اگرچه هردو دست فرد تحت تاثیر قرار می گیرند،ولی دست غالب بیشتر درگیر است.(دست غالب ، آن دستی است که شما اکثر فعالیت هایتان را با آن انجام می دهید، عموما و دربیشتر افراد، دست غالب دست راست می باشد.

 80تا 90درصد بيماران دچار ارنج تنيس باز به درمان غير جراحي پاسخ مي دهند

 وي با اشاره به اينكه پزشک فرد عوامل متعددی را جهت تشخیص در نظر می گیرد که شامل پیشرفت علائم ، عوامل خطرساز شغلی و نوع ورزش ها و تفریحات هستند گفت : پزشك به بيمار  خواهد گفت که چه فعالیت هایی باعث بروز نشانه ها و در کجای بازو خواهد شد كه در اين راستا تاریخچه صدمه به آرنج ، آرتریت روماتویید(روماتیسم)ویا بیماری های عصبی-عضلانی بايد براي پزشك گفته شود .

وي يادآور شد :انجام آزمايشات بيشتر و نيز عكس راديولوژي براي رد وجودالتهاب مفصل يا ارتريت در آرنج انجام مي گيرد ولي برای تشخیص این بیماری نیاز به انجام MRI نبوده ولی در مواردي كه  پزشک تشخیص دهد نشانه های بيمار مربوط به مشکل گردن است انجامMRI  را دستور می دهد.

اين متخصص ارتوپد تصريح كرد : با توجه به اينكه گاه علائم فشار بر عصب با این بیماری اشتباه می شود، ممکنست پزشک جهت رد احتمال فشردگی  عصب، دستور انجامEMG  را بدهد ،و چون عصبهایی  از اطراف آرنج عبور می کنند و نشانه های  فشردگی این اعصاب شبیه به بیماری "آرنج تنیس باز" است،انجام این رویه توصیه می شود.

وي با اشاره به اينكه تقریبا 80 تا 90 درصد بیماران به درمان غیر جراحی پاسخ می دهند  و استراحت اولین قدم جهت بهبودی است گفت : ورزش و فعالیت ها و کارهای شدید دستی شامل پیچاندن، چلاندن، باز کردن درب بطری وشیر آب بايد برای چند هفته متوقف شود كه دراين راستا استفاده از داروهای ضد درد وضد التهاب مثل آسپیرین و آیبوپروفن با تجويز پزشك نيز مي تواند موثر باشد.

 تزريق خون يا پلاسما به عنوان يك روش موثر در درمان آرنج تنيس باز

دكتر خليل علي زاده با بيان اينكه ورزش های مخصوصی برای افزایش قدرت عضلات دست مفید خواهند بود ادامه داد: درمانگر (فیزیوتراپ) شما، از تکنیک -های اولترا سوند، ماساژ یخ ومحرک های عضلانی برای بهبود عملکرد عضلات استفاده می کند كه در اين حوزه استفاده از بریسی که مرکز فشار آن،پشت آرنج است نيز درد ناشی از  بیماری "آرنج تنیس باز" را کاهش  می دهد .

وي ادامه داد :تزريق كورتون و نيز تزريق خون يا پلاسما از ديگر روشهايي است كه استفاده مي شود كه اخيرا تزريق خون يا پلاسما به عنوان يك روش موثر استفاده مي شود .

اين متخصص ارتوپد همچنين از درمان خارج بدني توسط امواج شوك ، درمان جراحي ، جراحي باز ، جراحي آرتروسكوپي را از ديگر درمانهاي اين مشكل دانست و افزود : در روش درماني خارج بدني توسط امواج شوك ، ، امواج صوتی به سمت آرنج فرستاده شده و این امواج با ایجاد ضربات کوچکی می کنند که باعث پیشرفت روند طبیعی درمان در بدن می گردند.

وي با اشاره به اينكه درمان غیر جراحی بسیار موثر بوده و معمولا به بهبودی دائمی منجر می گردد اظهار كرد : اما اگر علائم بيمار پس از گذشت 6 تا 12 ماه از درمان غیرجراحی بهبود نیافت، پزشک ممکنست جراحی را توصیه کند كه اکثر رویه های جراحی برای بیماری "آرنج تنیس باز"، شامل برداشتن عضله درگیر و اتصال دوباره عضله سالم به استخوان مربوطه است كه در نهايت اخذ نتیجه مطلوب حاصل از عمل جراحی بستگی به عواملي مانند محدوده صدمه وارده، سلامت -عمومی فرد و وسعت کارهای شخصی و روزانه وي دارد .

علي زاده ادامه داد : متداول ترین درمان در ترمیم "آرنج تنیس باز" ، عمل جراحی باز است که اجرای این عمل از یک برش کوچک بالای آرنج شما انجام شده  معمولا یک عمل سرپایی بوده كه به ندرت نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد.

وي با اشاره به اينكه خطراتی در پی جراحی "آرنج تنیس باز "وجود دارد خاطر نشان كرد: عفونت- آسیب اعصاب و عروق خونی- عدم بازگشت سریع کارآیی دست- از بین رفتن قدرت دست- ازبین رفتن نسبی انعطاف دست-امکان نیاز به عمل مجدد  از شایع ترین عوارض اين عمل جراحي هستند./ح
برچسب ها: آرنج ، تنیس باز ، ارتوپدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار