علی معلم گفت: مجله‌ی «دنیای تصویر» در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها غرفه ندارد، چون به‌نظر من، نمایشگاه مطبوعات در چند سال اخیر با وجود زحمات معاونت مطبوعاتی، بیشتر تلاش کرده است خود را حفظ کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ سردبیر مجله دنياي تصوير با حضور در غرفه‌ی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، اظهار کرد: اساسا این مکان و این شکل از برگزاری نمایشگاه مطبوعات، کمکی به نشریه‌ی ما نمی‌کند. به‌نظر من، فضای نمایشگاه مطبوعات، بخصوص وقتی با نمایشگاه کتاب در یک جا برگزار می‌شد، به‌دلیل ارتباطی که بین مطبوعات و مردم وجود داشت، فضایی دلنشین بود. آن زمان، نویسنده‌ها و بسیاری از هنرمندان و بازیگران در نمایشگاه حضور داشتند، ولی اکنون این نمایشگاه تا حدودی نمایشی شده است که برای آن خوب نیست.
 
او با بیان این‌که فضای شبستان مصلا با یک فضای نمایشگاهی هماهنگی ندارد، گفت: زمانی که برای برگزاری این نمایشگاه در نظر گرفته شده، فرصت محدودی است که ارتباط کلامی چندانی در آن برقرار نمی‌شود و آشنایی‌ای که باید میان مردم و مطبوعات اتفاق افتاد، صورت نمی‌گیرد. مخاطبان مطبوعات اکنون بسیار پراکنده‌تر هستند همچنین در شهر، مشکلات رفت و آمد وجود دارد. بنابراین به‌نظر می‌آید فقط وجود داشتن نمایشگاه مطبوعات جذابیت کاملی برای برگزاری آن نمی‌تواند باشد و لازم است چند حرکت دیگر هم همراه با نمایشگاه باشد.
 
این منتقد سینما بیان کرد: باید چنین نمایشگاه‌هایی تخصصی‌تر و طولانی‌تر برگزار شوند، حتا اگر مجبور شویم مکانی محدود برای آن‌ها در نظر بگیریم، ولی تخصصی‌تر کردن آن‌ها، کار بهتری است در مقایسه با این‌که یک جمع بسیار بزرگ را بیاوریم و فرصت کافی برای ایفای نقش‌های مثبت نداشته باشیم.
 
معلم ادامه داد: اساسا ما چیزی به نام استراتژی فرهنگی نداریم و نداشتن آن باعث می‌شود ندانیم نمایشگاه مطبوعات به چه درد می‌خورد. به همین دلیل فقط تسلیم موجودیت مطبوعات می‌شویم نه این‌که دوست‌دار بقای آن باشیم. این را باید بدانیم که مطبوعات یک امر جدید در جامعه هستند و ما مجبوریم آن را قبول کنیم یا خبرگزاری‌ها یک بخش مورد نیاز هستند، ولی یک زمان است که می‌گوییم این‌ها لازمه‌ی کشورند این دو نگاه با یکدیگر متفاوت‌اند. به‌نظر من، ما به‌عنوان نیروی پایدار فرهنگی هستیم و معتقدیم این‌ها فقط وجود دارند و باید به‌گونه‌ای با آن‌ها کنار بیاییم. نمی‌خواهیم آن‌ها وجود داشته باشند اگر بخواهیم، باید انرژی زیادی برای آن‌ها بگذاریم.
 
او با اشاره به تخصصی شدن نمایشگاه‌های صنعتی در ایران، گفت: زمانی محل نمایشگاه بین‌المللی در تهران، مکانی برای برگزاری یک نمایشگاه با همه‌ی صنایع موجود در کشور بود که از چند سال پیش، خوشبختانه نمایشگاه مربوط به هر کدام از این صنعت‌ها به‌صورت جداگانه و تخصصی برگزار می‌شوند نمایشگاه مطبوعات هم باید این‌گونه باشد و اول از همه به یک فضای دائمی برای این نمایشگاه نیاز است.
 
وی بیان کرد: ما هیچ مکانی را برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات به‌صورت دائم نداریم. رییس‌جمهور و شهردار درباره‌ی این موضوع صحبت می‌کنند، ولی هنوز مکانی وجود ندارد. ما یکسری باغ و چیزهایی به نام باغ - موزه داریم که هنوز نفهمیده‌ام کارکرد آن‌ها چیست. اگر شهرداری به من توضیح دهد که این‌گونه مکان‌ها برای چه ساخته می‌شوند خوب است. آیا شهرداری نمی‌توانست یک نمایشگاه دائمی برای کتاب و مطبوعات ایجاد کند؟ جامعه‌ی کنونی ما یک جامعه‌ی کم‌سواد و جوان است که به مطالعه و خبررسانی نیاز دارد. این در حالی است که اکنون خود بچه‌ها دنبال اخبار می‌گردند. ما چیزی برای عرضه به آن‌ها نداریم، عرضه‌ی مطبوعات در کشور ما بسیار بد است.
 
او افزود: اگر امکانی برای برگزاری نمایشگاه‌های فصلی با حضور مطبوعات به‌صورت تخصصی و جداگانه وجود داشته باشد می‌تواند به بهتر شدن رابطه‌ی مردم با مطبوعات کمک کند.

منبع: ايسنا
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.