بيشتر خطاها در رشته چشم پزشكي مربوط به كنترل عوارض عمل

مديركل كميسيون‌هاي پزشكي ستاد سازمان پزشكي قانوني كشور گفت: طبق بررسي هاي صورت گرفته در كميسيون‌هاي پزشكي قانوني بيشتر خطاهايي كه در حرفه چشم پزشكي اتفاق افتاده، مربوط به كنترل عوارض اعمال جراحي است.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور، دكتر كامران سلطاني ادامه داد: از نظر علمي وقوع عوارض در پزشكي و اعمال جراحي واقعيتي انكار ناپذير است و پزشكان به خوبي به اين موضوع واقفند، اما مسئله اساسي آن است كه تا حد امكان از بروز اين عوارض پيشگيري شود.

وي تصريح كرد: در صورتي كه عوارض قابل پيشگيري باشد پزشكان بايد تمهيدات لازم را در اين خصوص اتخاذ كنند و در غير اين صورت نيز بايد حداكثر تلاش خود را در كنترل عوارض به كار گيرند.

مديركل كميسيون‌هاي پزشكي سازمان با تاكيد بر تاثير آموزش در كنترل عوارض ناشي از اقدامات درماني اظهار داشت: يكي از مهم‌ترين راهكارهايي كه در كنترل اين عوارض وجود دارد، ارائه آموزش‌هاي لازم در حين اخذ تخصص توسط دستياران چشم پزشكي است و به هر ميزان اين آموزش‌ها كامل تر باشد فارغ‌التحصيلان رشته چشم پزشكي آمادگي علمي و مهارت‌ عملي بيشتري در مقابله با عوارض ناخواسته خواهند داشت.

وي درخصوص رتبه چشم پزشكان در بحث قصورات پزشكي گفت: بر اساس ارجاعات دادگاه‌ها در سال گذشته چشم پزشكان در مقايسه با ديگر گروه‌هاي پزشكي در موضوع قصور در رتبه ششم قرار داشتند؛ همچنين در سال گذشته، 179 پرونده قصور چشم‌پزشكي در كميسيون‌هاي پزشكي قانوني بررسي شد كه 44 مورد آن منجر به محكوميت و 135 مورد به تبرئه چشم‌پزشك ختم شد.

دكتر سلطاني با اشاره به حضور كارشناسان پزشكي قانوني در بيست و دومين كنگره بين‌المللي ساليانه چشم پزشكي اظهار داشت: طبق مقررات و احكام برنامه توسعه پنج ساله پنجم يكي از وظايف پزشكي قانوني پيشگيري از جرم و فعاليت در اين خصوص است و قصور پزشكي نيز يكي از جرايم غير عمدي است كه در جامعه رخ مي دهد، بنابراين پزشكي قانوني با حضور در سمينارهاي آموزشي و برپايي پانل هاي تخصصي نكات مربوط به موضوع قصور پزشكي و چگونگي پيشگيري از آن را مطرح مي كند.

وي با اشاره به ارائه مواردي از قصور چشم پزشكان در كنگره مذكور ادامه داد: عدم تشخيص و مسايل قانوني آن، عدم مهارت، عدم كنترل و عوارض ناشي از عمل جراحي و عدم رعايت نظامات دولتي همراه با مثال‌هايي عيني و متعدد از پرونده هاي مطرح شده در كميسيون‌هاي تخصصي چشم پزشكي، از جمله مباحثي است كه توسط اينجانب در كنگره بين‌المللي چشم پزشكي مطرح مي شود.

به گفته وي پزشكي قانوني تا حد امكان راهكارهاي پيشگيري از قصور در اين رشته تخصصي پزشكي را نيز در اين كنگره ارائه خواهد كرد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار