در طول تاريخ فعاليت راه آهن و از مجموع حدود 11هزار كيلومتر خطوط ريلي موجود تنها محور تبريز - جلفا به طول حدود 149 کيلومتر و خط دوم تبريز- آذر شهر به طول 47 کيلومتر برقي شده است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي راه آهن، نورا لله بيرانوند مدير كل تدارکات راه آهن ج.ا.ا با  اعلام اين مطلب افزود: برقي كردن دو خط ريلي مذكور توسط روسيه انجام گرفت بطوريکه محور تبريز- جلفا در سال 1354 آغاز و در سال1361 به بهره برداري رسيد و برقي كردن محور تبريز – آذر شهر نيز توسط دولت نهم در سال 1386 آغاز و در مهرماه سال جاري توسط دولت دهم افتتاح شد.

وي با اشاره به عزم دولت برا ي افزايش ظرفيت هاي حمل ونقل ريلي، از برقي کردن 4 هزار کيلومتر از خطوط ريلي خبر داد و افزود: از اين ميزان، 2 هزار کيلومتر متعلق به محور ريلي تهران- مشهد  است که توسط کنسرسيومي از شرکتهاي داخلي مراحل اجرايي را مي گذراند. همچنين طرح اوليه اين پروژه (برقي كردن مسير ريلي تهران – مشهد)به گونه اي توسط دولت نهم مطرح و در دولت دهم عمليات اجرايي ان آغاز شد.

بيرانوند گفت: برقي كردن مسير بافق- بندر عباس به طول 613 کيلومتر از ديگر پروژه هاي مد نظر است كه مراحل مذاكره را مي گذراند. البته مقرر شده تا اين پروژه به صورت BOT توسط كنسرسيوم شرکت هاي صاحب نام ايراني با مشاركت برخي كشورهاي خارجي انجام شود.

وي پيش بيني کرد در صورت اجراي پروژه، ميزان ظرفيت بار (در فاز اول 25 ميليون تن و در فاز دوم به 40 ميليون تن) با افزايش لکوموتيو برقي در مسير مذكور خواهد رسيد.

بيرانوند افزود: همچنين ساير پروژه هاي در دست مطالعه، برقي كردن محور تبريز – سلماس – رازي به طول 180کيلومتر است كه مطالعات فني و اقتصادي آن توسط همکاران ايراني و روسي  در دست انجام است.

مدير طرح هاي برقي كردن شركت راه آهن، برقي كردن محور گرمسار- گرگان را از جمله برنامه هاي پيش رو اعلام كرد و گفت: اين پروژه به طول 400 کيلومتر است كه با برقي شدن اين مسير، امکان استفاده از ظرفيت محور ريلي گرگان – اينچه برون نيز فراهم مي شود.

بيرانوند از برقي كردن محور تهران – تبريز  به طول حدود 800 كيلو متر  خبر داد و گفت: مطالعات اجرايي اين پروژه  نيز در حال انجام است. همچنين مقرر گرديد اجراي اين پروژه در 3 فاز، ابتدا در مسير ريلي تهران – قزوين و در گام بعد درمحور قزوين _ زنجان و بعد زنجان – تبريز عملياتي شود. 

مديركل تدارکات راه آهن با اشاره به اينكه برقي كردن 4هزار كيلو متر خطوط ريلي پس از 29 سال از گذشت انقلاب اسلامي، به گونه ديگر توسط دولت نهم مد نظر قرار گرفت تصريح كرد: با توجه به عزم دولت براي توسعه ريلي، به نظر مي آيد علاوه بر اتمام بخش قابل توجهي از عمليات برقي شدن مسير ريلي تهران- مشهد، عمليات اجرايي ساير پروژه هاي برقي شدن خطوط ريلي، حداكثر تا پايان فعاليت دولت دهم آغاز شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار