نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سیاست‌های اشتباه دولت ترکیه در روابطش با همسایگان خود،‌ گفت: اگر ترکیه در سیاست‌های خارجی خود تجدیدنظر نکند، به زودی در میدان مین سیاست تکه‌تکه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / منصور حقیقت‌پور با اشاره به سیاست‌های شکست‌خورده دولت ترکیه در سوریه و دیگر همسایگان خود، افزود: ترکیه به جای نزدیک شدن به کشورهای اسلامی و همکاری با آنها، در فکر احیای امپراتوری عثمانی است.

وی با بیان اینکه دولت ترکیه در انتخاب استراتژی‌های سیاست‌های خارجی خود دچار اشتباه شده است، افزود: راهبرد احیای امپراتوری عثمانی، سیاست اشتباهی است و این کار امکان‌پذیر نیست.

نماینده مردم اردبیل، نمین،‌ نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین اشتباه سیاست خارجی ترکیه، ورود نظامی آنها به سوریه و حمایت از تروریست‌هایی است که با نظام اسد در چالش هستند. ضمن اینکه خروج ترکیه از صحنه سیاسی منطقه به این راحتی‌ها ممکن نیست.

حقیقت‌پور با اشاره به مشکلات ترکیه با ارمنستان، عراق، سوریه و یونان، افزود: سیاست‌های اشتباه ترکیه سبب شده تا این کشور با تمام همسایگان خود به استثنای جمهوری اسلامی ایران دچار مشکل شود که همه اینها از رؤیای احیای امپراتوری عثمانی نشأت می‌گیرد؛ چرا که ترکیه تلاش دارد برای دسترسی به این رؤیای محال، در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت کند.

وی با بیان اینکه اگر ترکیه خروج عاجلی از شرایط بد سیاسی خود نداشته باشد، قطعا زمین خواهد خورد، گفت: نخستین راه‌حل خروج ترکیه از بن‌بست سیاسی فعلی‌اش، خارج شدن از سوریه و حمایت نکردن از تروریست‌هاست.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: داووداغلو به عنوان مغز متفکر سیاست خارجی آنکارا، بهتر است با استفاده از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران، روابط سیاسی خود با بغداد، دمشق و ایروان را از سر بگیرد تا ترکیه از این شرایط خارج شود.

حقیقت پور روابط تنگاتنگ آنکارا ـ واشنگتن و ترکیه با رژیم صهیونیستی را یادآور شد و گفت: دولت ترکیه باید روابط خارجی‌اش با این دو رژیم را به سود منافع جهان اسلام تغییر دهد که اگر این امور را انجام ندهد، قطعا در میدان مین سیاست، تکه‌تکه خواهد شد./س

 

برچسب ها: اردبیل ، سیاست ، اشتباه ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.