فراموش نکنيد اگر شرايط نگهداری ماده غذايی مورد نظر ما سرما باشد؛ خروج آن از اين وضعيت می تواند عواقب وخيمی برای سلامت مصرف کنندگان آن در پی داشته باشد. از طرف ديگر در صورتيکه غذايی گرم و آماده مصرف شده ای را در فضای باز نگهداری نماييد؛ خود و خانواده خود را در معرض مسموميت های خطر ناک قرار داده ايد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، همواره غذاهای آماده مصرف را از آلودگيهای ثانويه بعد از پخت و مصرف حفظ نماييد. غذاهای پخته را بيش از 2 ساعت در محيط آشپزخانه رها ننماييد. باکتريهای مولد بيماريها در دمای بين 4 تا 60 درجه سانتی گراد رشد می کنند. به همين دليل هيچگاه غذاهای پخته شده را برای مدت بيش از 2 ساعت در اين محدوده دما قرار ندهيد.
هنگام صرف ماهی سعی کنيد فاصله زمانی از زمان طبخ غذا تا زمان مصرف آن، حداقل باشد. يعنی پس از پايان پخت؛ ماهی را هر چه سريعتر بر سر سفره غذا آورده و مصرف نماييد. باقيمانده غذاهای پخته شده را از ميز غذا به يخچال منتقل نموده و در وعده مصرف بعدی آنها را حداقل تا دمای 74 درجه سانتی گراد حرارت دهيد. نگهداری غذاهای آماده در يخچال را هرگز از خاطر نبريد؛ بويژه در فصول گرم تابستان. در صورت عدم دسترسی به يخچال و برای پايين نگهداشتن دمای غذاها؛ آنها را در بستری از يخ قرار دهيد. 

متخصصين تغذيه و مواد غذايی توصيه می کنند که بهترين راه بازکردن يخ ( خروج از حالت انجماد ) گوشت، مرغ و ماهی نگهداری آنها در طبقات گرمتر يخچال و يا داخل ميکروويو است و راه ديگر آن است که بسته اين مواد غذايی را داخل ظرف آب خنک قرار دهيم. سپس هر نيم ساعت يکبار آب را عوض نماييم.

برای اينکار اول از تميزی ظرف و سالم بودن آب مطمئن شويد. استفاده از آب خنک نکته مهمی است، زيرا رشد باکتريها را کند می سازد. بدان معنی که در هنگام خروج از حالت انجماد؛ بخش خارجی ماده غذايی از حالت انجماد خارج می شود، ليکن بخشهای مرکزی هنوز منجمد است و نبود آب سرد، بخش بيرونی ماده غذايی را به محيط مناسبی برای رشد باکتريها تبديل می سازد. زمانيکه از ميکروويو استفاده می کنيد، بسته غذا را بطور کامل در آن قرار دهيد و دقت کنيد که حداقل 5  سانتی متر بين ديواره داخلی ميکروويو و ماده غذايی فاصله باشد تا هوای گرم براحتی جريان يابد. غذاهايی را که با ميکروويو از حالت انجماد خارج می کنيد، بلافاصله مصرف نماييد. هيچگاه مواد غذايی را که ميخواهيد از حالت انجماد خارج کنيد، در روی ميز آشپزخانه و يا سينک ظرفشويی قرار ندهيد.

فراموش نکنيد باکتريها با سرعت زيادی در درجه حرارت معمولی اتاق رشد می کنند و برای سلامتی شما مضر می باشند./ع


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.