کشاورزان ميانماري - بويژه در استان شان در شمال شرق اين كشور- تنها در صورتي كه راه تامين معاش ديگري پيدا كنند، كشت خشخاش را متوقف مي كنند و دولت هیچ کاری برای این جایگزینی انجام نمی دهد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، کشتار و حملات وحشیانه به مسلمانان مظلوم میانمار، اگرچه پس از مدتها با واکنش محافل حقوق بشری و سازمانهای بین المللی همراه شده اما در میان این اخبار دردناک، نکته مهمی توسط سازمان ملل مطرح شده که از نظر رسانه ها مغفول مانده است.

سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده است که مساحت زمين هاي تحت كشت خشخاش در ميانمار در سال 2012 با 17 درصد افزايش به 51 هزار هكتار رسيده است و با این اوصاف، اين كشور پس از افغانستان، بزرگترين توليدكننده خشخاش در جهان است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل تاکید کرده است که با وجود گزارش مقامات لائوس، ميانمار و تايلند درباره ريشه كني حدود 25 هزار هكتار اراضي تحت كشت خشخاش در سال 2012، به طور كلي، كشت خشخاش در اين منطقه از سال 2006 تاكنون دو برابر شده است.

به موجب اين گزارش، ارزش خشخاش توليد شده در لائوس و ميانمار در سال جاری میلادی، بالغ بر 431 ميليون دلار است و 30 درصد نسبت به پارسال افزايش يافته است. قيمت اوليه هر كيلوگرم خشخاش در لائوس به 1800 دلار( هر نیم کیلو، 820 دلار) و در ميانمار به 520 دلار رسيده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، شمار افرادي كه در كشت خشخاش شركت دارند، در ميانمار به 300 هزار نفر رسيده است. اين افزايش نشان مي دهد كشاورزان ميانماري - بويژه در استان شان در شمال شرق اين كشور- تنها در صورتي كه راه تامين معاش ديگري پيدا كنند، كشت خشخاش را متوقف مي كنند و دولت هیچ کاری برای این جایگزینی انجام نمی دهد.

دفتر سازمان ملل متحد در امور مقابله با مواد مخدر و جرايم افزوده است که ميزان توليد مواد مخدر در ميانمار امسال احتمالا به 690 تن مي رسد كه اين رقم در مقايسه با سال 2011 ميلادي دست كم 13 درصد بيشتر است و دولت نیز اقدامی برای مقابله با آن انجام نمی دهد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار