همانقدر که یک معلم خوب در بحث آموزش موفق است و دانش آموز را به یادگیری علاقه مند می کند،یک فیلم آموزشی نیز می تواند به زبان سینما این موفقیت را کسب کندبه شرط آنکه فیلمساز درخور جایگاه وشان تعلیم باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از ستاد خبری چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد، «علی معلم»؛ تهیه کننده سینمای ایران در تعریف فیلم آموزشی و رشد بیان کرد: فیلم آموزشی با هدف آموزش هر موضوعی در هر بابی برای گروه خاص، برنامه ریزی و ساخته می شود که توان این را دارد پیام اصلی خود را به مخاطب مورد نظر انتقال دهد.
تهیه کننده فیلم سینمایی «آل» گفت: در سینمای ایران نیز فیلم هایی داریم که به قصد آموزش در شاخه های علمی، جغرافیایی، تحصیلی و... و به شیوه های مختلف ساخته شده اند اما اینکه در زمینه آموزش و رشد چقدر قوی هستیم، جای بحث دارد.
سردبیر و مدیرمسئول ماهنامه «دنیای تصویر» ادامه داد: بزرگترین ضعف فیلم های آموزشی ما  در میزان تحقیق و پژوهش، مخاطب یابی و مدل بیان کردن موضوع و هدف اصلی است. همچنین در عملیاتی که برای ساختار فیلم لازم داریم، با کمبود دانش مواجه هستیم.
تهیه کننده فیلم سینمایی «گاوخونی»، فیلم آموزشی و رشد را به یک معلم خوب توصیف کرد و گفت: همان قدر که یک معلم خوب در بحث آموزش موفق است و دانش آموز را به یادگیری علاقه مند می کند، یک فیلم آموزشی نیز می تواند به زبان سینما این موفقیت را کسب کند به شرط آنکه فیلمساز درخور جایگاه و شان تعلیم باشد.
معلم با اشاره به جشنواره فیلم رشد به عنوان قدیمی ترین جشنواره سینمایی در حوزه آموزش، بیان کرد: به نظر من این جشنواره که سال ها از برپایی آن گذشته است، نتوانسته تاثیر واقعی خود را ایجاد کند و این موضوع به این بر می گردد که مفهوم آموزش از راه تصویر در ایران جانیفتاده است در حالی که بخش مهمی از آموزش در جهان از همین روش انجام می گیرد.
این منتقد و کارشناس سینما کم کاری متولیان حوزه فیلم های آموزشی را در نحوه توزیع و رساندن آثار به مخاطبان دانست و در این باره توضیح داد: مدارس ما متکی به کمک آموزش از راه تصویر نیست که این موضوع و همچنین کاربردی شدن این گونه فیلم ها به سازمان متولی بر می گردد. از این رو، سازمان آموزش و پرورش با توجه به اینکه جمعیت زیادی از قشر کودک و نوجوان را زیر پوشش دارد، باید شکل برخورد صحیح با این نوع سینما را تعیین و در توزیع آثار آن حمایت های خود را اعمال کند تا به نتیجه مطلوب در بحث آموزش و رشد دست یابیم./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.