سامانه اخذ و شمارش آراء در انتخابات آمريکا در برابر تقلب و دستکاري، بسيار آسيب پذير است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني راشا تودي، "آنستيزيا کرچينا"، خبرنگار اين شبکه در گزارشي از نيويورک درباره احتمال تقلب در سامانه الکترونيکي شمارش آراء در آمريکا به خصوص در ايالت هايي که رقابت ها در آن بسيار نزديک است، گفت اين روشِ شمارش آراء به تجهيزاتي وابسته است که به راحتي مي توان در آن دستکاري کرد و پاسخگوييِ مناسبي نيز در اين رابطه وجود ندارد.  
"براد فيردمدن"، بلاگر آمريکايي که درباره سامانه اخذ آراء در آمريکا تحقيق مي کند گفت، در انتخابات رياست جمهوريِ امسال، يک سوم از تمامي رأي دهندگان آمريکايي از سامانه رايانه اي با صفحه لمسي استفاده مي کنند که به هيچ وجه قابل اعتماد نيست. وي افزود، معيارها و روش هاي اخذ رأي در مناطق مختلف آمريکا و حتي در حوزه هاي مختلف انتخاباتي با يکديگر فرق مي کند. اين در حالي است که چهار هزار بخش مختلف در آمريکا انتخابات را برگزار مي کنند که هر کدام در روش برگزاري اخذ رأي، مستقل عمل مي کنند و عمدتاً روش هاي آنان متفاوت است.  
"نيومي وولف"، منتقد اجتماعي و نويسنده آمريکايي گفت، حتي هنگامي که اشخاص از دستگاه خودپردازِ بانک، استفاده مي کنند، در پايان عمليات، رسيدي از دستگاه دريافت مي کنند، اما هنگامي که شهروندان آمريکايي با سامانه هاي رايانه اي رأي مي دهند، هيچ مدرکي از آن در دستشان نيست و هيچ سابقه اي از رأي دادنِ آنان باقي نمي ماند. لذا چنين سامانه اي در برابر دستکاري يا تقلب، بسيار آسيب پذير است. 

"مارک کريسپين ميلر"، نويسنده و استاد دانشگاه نيويورک گفت، انتخابات آمريکا شرم آور است. ظاهر فريبنده انتخابات آمريکا شبيه به حالتي است که مثلاً شما به آشپزخانه رستوراني درجه يک برويد و آنچه در آنجا ببينيد باعث شود تا اشتهاي خود را از دست بدهيد.  وي افزود، علت اين امر اين است که ما سامانه اي براي اخذ رأي و شمارش آراء در اين کشور داريم که کاملاً فاقد شفافيت است.  
رأي گيري در آمريکا در اغلب ايالت هاي اين کشور به يکي از دو نحو زير انجام مي شود: روش اول، استفاده از رايانه ها است که در برنامه ريزيِ آن به راحتي مي توان دستکاري کرد. روش دوم، استفاده از برگه هاي علامت گذاريِ کاغذي است که آن نيز توسط دستگاه هاي الکترونيکيِ قديمي شمارش مي شود که داراي مشکلات فراوان است. از همين رو در بسياري از انتخابات هاي نزديک در آمريکا، نامزدهاي بازنده خواهان شمارش مجدد آراء با دست مي شوند.  
در عين حال، "جاناتان سايمون"، از اتحاديه دفاع از انتخابات در آمريکا در اين رابطه گفت، در بيش از نود و نه درصد از موارد، برگه هاي انتخاباتي که با ماشين شمرده مي شوند، هرگز دوباره با دست شمرده نمي شوند و نتايج شمارش آراء به همان نحوه الکترونيکي پذيرفته مي شود. لذا سامانه انتخابات آمريکا به ميزان قابل توجهي مورد اعتماد مردم نيست و نتايج آن اعتبار چنداني ندارد.  "مارک کريسپين ميلر" در رابطه با سکوت معنا دار در آمريکا درباره تقلبات انتخاباتي گفت، حتي رئيس جمهور اوباما، هرگز درباره احتمال تقلب در انتخابات آمريکا صحبت نمي کند و حتي رخ دادن چنين تقلباتي را انکار مي کند. اين با وجودي است که برخي از اعضاي هم حزبي اوباما در حزب دمکرات، شايد قرباني چنين تقلباتي شده باشند.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار