برخی این کتاب ها عنوان حل المسائل و برخی عنوان کتب کمک آموزشی را می دهند به طور کل نمی توان آنها را در حد یک کتاب دانست.
حال جای این سوال است که چگونه می توان کتاب های کمک درسی و آموزشی تولید کرد که موجب رشد دانش آموزان شود و زمینه تنبلی و دوری آنها را از درس فراهم نکند.
برخی از کارشناسان معتقدند کتاب های حل المسائل یا همان کتاب های کمک آموزشی موجب تعطیل شدن فکر و اندیشه دانش آموزان است و کارهای کمک آموزشی که بیرون از آموزش و پرورش انجام می شود کمک به فکر کردن نیست.
اما مسئله اینجاست که هنوز تشخیص این دو گونه کتاب برای خانواده ها مشکل است.
محمدی کارشناس آموزشی در این زمینه می گوید: کتاب های رنگارنگ آموزشی و کمک آموزشی برای اینکه مخاطبان را دچار سردرگمی نکند باید ضابطه مند شود تا دانش آموزان از سمت حافظه محوری به سمت یادگیری مفهومی بروند.
این در حالیست که نظام آموزشی کشور یک نظام آموزشی متمرکز است که به محوریت کتب درسی استوار است بنابراین شاید بتوان گفت: بهره گیری از کتاب های مکمل می تواند مورد نیاز باشد.
هنگامی که به کتاب فروشی در خیابان انقلاب مراجعه می کنیم با حجم گسترده ای از کتاب ها مواجه می شویم که گاهی مولفان آنها را نشناخته و دچار سردرگمی می شویم اما هر کتاب که در بازار موجود است را نمی توانیم کتب کمک آموزشی تلقی کنیم.
گفتنی است، کتاب های خودآموز باید هدفدار و دارای محتوای مشخص باشند تا سطح یادگیری دانش آموز را بالا ببرند.
پس وقتی به راحتی به کتاب فروشی می رویم و به دنبال کتاب خودآموز برای فرزندمان هستیم یادمان باشد که اگر روزی دچار عدم درک موضوعی شد به دلیل استفاده از کتاب هایی است که بدون تلاش فکری در اختیارش قرار داده ایم پس بگذاریم اگر فرزندمان می خواهد هر چیزی بیاموزد از کتاب باشد./ز