مسئولان، خانواده ها، مدارس و هر نهاد مسئول و متولی که می تواند، در ایام "هفته کتاب" و دیگر مناسبت ها برای نهادینه کردن شوق مطالعه از دوران کودکی تدبیری بیاندیشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛حسین اسرافیلی، شاعر در گفت و گو با ستاد اطلاع رساني بيستمين دوره هفته كتاب، این رویداد فرهنگی را ضرورتی مهم در جامعه توصیف و اظهار کرد: "هفته کتاب" زمان بها دادن به کتاب است و نشان دادن این که ما چه اندازه از وقت خود را به مطالعه اختصاص می دهیم و به طور کلی کتاب در جامعه مان چه جایگاهی دارد.
وی با تاکید بر این که اهمیت کتاب و کتابخوانی باید در طول سال و به بهانه های مختلف تکرار شود، گفت: یک هفته صحبت از کتاب و کتابخوانی و جنبه های مختلف آن اقدام بسیار شایسته ای است اما نباید پس از اتمام "هفته کتاب" این بحث ها به فراموشی سپرده شود. از سوی دیگر کتابخوانی نتیجه یک زنجیره است که تبلیغ، کتاب خوب، قیمت مناسب و ... را شامل می شود و اگر تصمیم به افزایش سرانه مطالعه در کشور داریم باید این زنجیره را در کنار هم مدنظر قرار دهیم.
اسرافیلی ادامه داد: نمی توان به مردم توصیه کرد کتاب بخوانند و آن وقت در نتیجه تورم بازار کاغذ، مخاطبان جرات نکنند به سراغ خرید کتاب بروند. مشکلات نشر، در هر حلقه ای روی دهد، به سایر حلقه های زنجیر آسیب می رساند و ضرر آن عمومی خواهد بود.
این شاعر در بخش دیگری از صحبت های خود به لذت نوشتن اشاره کرد و افزود: نوشتن تفکر برانگیز است و اگر مردم عادت کنند خاطرات روزانه شان را بنویسند، کمترین لطفش لذت از این نوشتن خواهد بود و نتیجه بلندمدت آن رجوع به کتاب های مختلف برای تقویت نثر، که این خود حرکتی است برای گسترش کتابخوانی.
اسرافیلی تاکید کرد: با وجود لذت نوشتن و تاثیرات آن بر گسترش کتابخوانی، تصور من این است که اگر لذت کتابخوانی که خود شیرینی بسیار فراتر از نوشتن است، از دوران کودکی در انسان نهادینه شود، مطالعه یک اقدام ارزشمند خواهد بود.
به گفته وی انسان در صورت نهادینه شدن لذت مطالعه، به بسیاری از تفریحات غیرضروری زندگی "نه" می گوید و مطالعه را جایگزینی خوب برای آن ها می داند.
این شاعر ادامه داد: وقتی یک انسان از درون به خواندن علاقه مند باشد، در خانه، در مسیر و سوار بر اتوبوس، در پارک و در هر مکان دیگری که فرصت کند، کتاب به دست می گیرد. این فرد خواب و خوراک و آسایش خود را برای جذابیت کتاب فدا می کند و نکات برجسته آن را در ذهن می سپارد تا بعدها در جایی از آن بهره مند شود.
اسرافیلی در پایان تصریح کرد: من پیشنهاد می کنم مسئولان، خانواده ها، مدارس و هر نهاد مسئول و متولی که می تواند، برای نهادینه کردن شوق و لذت مطالعه از دوران کودکی تلاش کند و تدبیری بیاندیشد.
گفتني است؛ بيستمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران با شعار "يادگار ماندگار" از 20 تا 27 آبان ماه سال جاري در سرتاسر كشور برگزار مي شود./ص
برچسب ها: ادبیات ، کتابخوانی ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار