چشم انداز و نگاه هنرمندان نسبت به دين بسيار وسيع است به طوري كه بدور از نگاه مادي به جهان بيني هستي مي پردازد.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، مراسم هشتمين جشنواره فيلم هاي كوتاه ديني "رويش" با يك ساعت تاخير و با اجراي رسالت بوذري در سينماي هويزه برگزار شد.
در ادامه سهيل جهان بيگلري،دبير هشتمين دوره جشنواره "رويش"، ضمن خير مقدم به مهمانان گرامي و هنرمندان در خصوص اين دوره ي جشنواره "رويش" گفت: شناخت واقعي دين و دست يابي به حقيقت دين از ضروريات  وظايف ما است به طوري كه حقيقت دين را با شناختن واقعيت ها كسب كنيم.
وي ادامه داد: رويش فرصتي را براي متبلور كردن روحيه جوانان در عرصه ي سينما و در قالب هاي متنوع فراهم كرده است تا از اين طريق نگاه دقيقي به معارف ديني و اخلاقي داشته باشند.
جهان بيگلري به برخي از برنامه هاي امسال جشنواره "رويش" اشاره كرد و افزود: جشنواره رويش امسال به معرفي و نمايش آثار برگزيده ادوار گذشته پرداخته بود و در كنار آن توجه خاصي به بخش بيداري اسلامي و سينماگران مسلمان و همچنين برگزاري كارگاه هاي تخصصي فيلم سازي داشت.
وي در ادامه عنوان كرد: همچنين نشست تخصصي نسبت دين با سينما و پويانمايي يكي ديگر از برنامه هاي امسال جشنواره بود كه فرصتي را براي تبادل تجربه ميان هنرمندان فراهم كرد وبا استقبال خوبي نيز همراه بود.
دبير جشنواره فيلم كوتاه ديني "رويش" در پايان صحبت هايش خاطرنشان كرد: حوزه هنري توانسته با استمرار اين جريان اثرگذار جايگاه موثري در فرهنگ و هنر اين جامعه ايجاد كند و همچنين با برگزاري جشنواره "رويش" فرصتي را براي اهل درد و مشتاق به عالم فراهم كند.
بعد از صحبت هاي دبير جشنواره "رويش" محسن مومني شريف، رئيس حوزه هنري، ضمن اشاره به دست يابي جشنواره "رويش" به اهداف خود گفت: با توجه به اينكه دين در برنامه ها و نگاه به زندگي تعريف مشخصي دارد عوامل برگزاري اين جشنواره به خوبي در راستاي اين تعاريف عمل مي كردند.
وي عنوان كرد: واقعیت این است كه اگر از دید جهان بینی الهی به هستی نگاه كنیم چشم انداز ما بسیار وسیعتر از چشم انداز آن كسی است كه نگاهش به جهان مادی و وابسته حواس مادی است. هنرمندی كه از جهان بینی اسلامی می نگرد می تواند به مرزهای شگفت آوری برسد كه به اعجاز می ماند.
مومني شريف ادامه داد: دين براي افراد مادي گرا متفاوت به نظر مي رسد و ما براي آشناي مردم با اركان دين مراجع مختلفي ازجمله "شاهنامه" داريم كه به عنوان يك كتاب ديني در شناسايي هويت ديني ما موثر واقع بوده است.
وي اظهار داشت: ما هم در هویت ملی مان بسیار وامدار فردوسی هستیم. اثر او در شناخت هویت مردم ایران از چنان جایگاهی برخوردار است كه محققان معتقدند بدون تعمق در شاهنامه هر شناختی از این ملت ناقص است. محقق بزرگ و نام آشنا مرحوم محیط طباطبایی می گوید: فردوسی به تمامی كلمه، شاعر ملی ماست. آمال ما، افكار ما، دین و مذهب ما، زبان ما و بیان ما، همه از شاهنامه نیرو می گیرد.اركان اسلام و اجزاء هویت ایرانی چنان در هم آمیخته اند كه جدایی آنها ناممكن  است. لذا  حكیم توس با شناخت این مهم در سرتاسر شاهنامه به تبیین و تصویر سازی این حقیقت پرداخته است.

مومني شريف ضمن تشكر از داوران جشنواره و مسئولان مشهد در برگزاري اين جشنواره اظهار داشت: بهانه هاي زيادي براي برگزار نكردن اين دوره از جشنواره وجود داشت اما با كمك همه ي عوامل موفق به برگزاري شد ونكته قابل توجه در اين نو ع جشنواره هاي موضوعي استمرار و تاكيد آن در طول سال است.

*آرای هیات داوران هشتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش:

بخش ديگر اين جشنواره به اهداي جوايز و معرفي برگزيده گان آثار اختصاص پيدا كرد .

*بخش مستند و پويا نمايي

دیپلم افتخار و جایزه نقدی( بیست میلیون ریال) بهترین کارگردانی اثر پویانمایی بخش جوانه های رویش به آناهیتا نژاد بختیاری برای فیلم "نقش خون"
دیپلم افتخار و جایزه نقدی (بیست میلیون ریال) بهترین کارگردانی اثر مستند بخش جوانه های رویش به کامران رضایی برای فیلم " از ماه تا ماهی"
دیپلم افتخار و جایزه نقدی ( بیست میلیون ریال) بهترین کارگردانی اثر داستانی بخش جوانه های رویش به تیمور قادری برای فیلم " می خورد بر بام خانه"

*بخش بين المللي (بيداري اسلامي)
 تندیس زرین و جایزه نقدی (پنجاه میلیون ریال) به "یک روز درحمص" محصول جمهوری اسلامی ایران و سوریه" اثر برگزیده در بخش بیداری اسلامی به کارگردانی حسین مرتضی از سوریه
تندیس زرین و جایزه نقدی (پنجاه میلیون ریال) به «بیداری" محصول جمهوری اسلامی ایران و مصر" اثر برگزیده در بخش بیداری اسلامی به کارگردانی احمد صلاح سونی و رمضان صلاح محمد از مصر
تندیس زرین و جایزه نقدی (پنجاه میلیون ریال) به"مادران انقلاب"محصول جمهوری اسلامی ایران و لیبی اثر برگزیده در بخش بیداری اسلامی به کارگردانی  محسن اسلام زاده از ایران

*بخش توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ي ايراني
تندیس زرین و جایزه نقدی (سی و پنج میلیون ریال) به بهترین اثر با موضوع تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی به فیلم" برتش " به تهیه کنندگی صدا و سینمای مرکز ایلام طالب رماوندی
تندیس زرین و جایزه نقدی (سی میلیون ریال) به بهترین اثر با موضوع ایران 1404 با رویکرد اهمیت خانواده در جامعه دینی به فیلم"بازگشت" به تهیه کنندگی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس
بخش انيميشن و مستند
تندیس زرین و جایزه نقدی (پنجاه میلیون) ریال بهترین کارگردانی اثر پویانمایی به مریم کشکولی نیا برای فیلم "تونل"
دیپلم افتخار و جایزه نقدی (ده میلیون ریال) به فیلم"وضعیت سیاه" به تهیه کنندگی گروه اقتصاد شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران (محمد ساسان، کارگردان(
دیپلم افتخار و جایزه نقدی (ده میلیون ریال) به فیلم "بی بی تولدت مبارك " به تهیه کنندگی سازمان توسعه سینمایی سوره( سید حامد نوبری، کارگردان)
تندیس زرین و جایزه نقدی (بیست میلیون ریال) بهترین تحقیق و پژوهش فیلم مستند به سیدرضا حسینی برای فیلم" فرزند حبیب الله"
تندیس زرین و جایزه نقدی( پنجاه میلیون ریال) بهترین کارگردانی اثر مستند به طور مشترک به آزاده آریامنش برای فیلم" یوما " و مهدی فارسی برای فیلم " طوفان "

*بخش داستاني

تندیس زرین و جایزه نقدی (بیست میلیون ریال) بهترین دستاورد فنی هنری به طور مشترک به روزبه رایکا(فیلمبردار) و حمید جمالی (مجری جلوه های ویژه)برای فیلم "حنانه"
تندیس زرین و جایزه نقدی )پانزده میلیون ریال(بهترین بازیگر زن فیلم داستانی به کتایون اعظمی برای فیلم "بازگشت"
تندیس زرین و جایزه نقدی (پانزده میلیون ریال) بهترین بازیگر مرد فیلم داستانی به اسماعیل میرزایی برای فیلم "از درون آیینه"
تندیس زرین و جایزه نقدی(بیست و پنج میلیون ریال) بهترین فیلمنامه داستانی به طور مشترک به مهدی انصاری برای فیلم "حنانه" و سیف ا... یزدانی برای فیلم"از درون آیینه"  تندیس زرین و جایزه نقدی( پنجاه میلیون ریال) بهترین کارگردانی اثر داستانی به سهیلا گلستانی برای فیلم" بازگشت"
بعد از دريافت جايزه سهيلا گلستاني ،كارگردان و بازيگر وضعيت سفيد، ضمن اشاره به هجدهمين سالگرد سجاد حسيني كارگردان با سابقه ايران و با سپاس از عوامل اين فيلم، جايزه ي خود را به پسر سجاد حسيني (سيد رضا حسيني) تقديم كرد.  
تندیس ویژه ی هیأت داوران همراه با جایزه نقدی (چهل میلیون ریال) به طور مشترک به رحیم ذبیحی برای فیلم "سنگ مزاری برای برادر شهیدم" و شهروز توکل برای فیلم" ممد نبودی"
گفتي است از حاشيه هاي اين مراسم تاخير يك ساعته ي شروع جشنواره، اشكالات سيستمي و نبود تريبون براي سخنراني مسئولان جشنواره بوده است همچنين حضور بدون سر و صدا محمدرضا عباسيان دبير سي و يكمين جشنواره فيلم فجر بود .
شايان ذكر است در اين مراسم هنرمندان، مسئولان  و فيلم سازان بزرگي همچون رضا ميركريمي، همايون اسعديان ، منوچهر محمدي، كمال تبريزي، جليل عرفان منش، حبيب ا...بهمني ، محمد حمزه اي ،بهرام عظيمي ، محمد مهدي عسگر پور، مجتبي راعي و محمد كاسبي براي اهداي جوايز حضور داشتند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار