از آنجا كه عصبانيت و به تبع، خشم حاصل از آن ممكن است با ناراحتي تبعات و صدمات جبران ناپذيري همراه باشد، ضرورت پيشگيري و كنترل آن يك امر ضروري محسوب مي‌شود.

ابراهيمي مقدم، روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، در بررسي شيوه ها و روش هاي كنترل و مقابله با خشم اظهار داشت: مهمترين و ابتدايي ترين موردي كه فرد عصباني يا خشمگين، بايد آن را مورد توجه قرار دهد اين است كه تحت هيچ شرايطي در اين حالت، تصميم گيري يا اقدامي صورت ندهد،‌ زيرا در اغلب مواقع در چنين حالتي ضريب خطا و اشتباه بالا است.

اقدام دوم كه بايد مورد توجه قرار گيرد، ترك محيطي است كه بستر عصبانيت در آن شكل گرفته شده و زمينه هاي عصبانيت و تنش رافراهم كرده است.

وي در ادامه افزود:‌ نوشيدن يك ليوان آب خنك نيز تأثير قابل توجهي در كاهش و پايين آمدن ميزان عصبانيت در فرد عصباني خواهد شد.

ابراهيمي مقدم تصريح كرد: مرقوم نمودن و نگاشتن احساسات، حالت روحي و علت عصبانيت بر روي كاغذ از سوي شخص عصباني تأثير بسزايي در كاهش تنش و ناراحتي خواهد داشت، به همين جهت عده اي توصيه مي‌كنند به جاي برخورد مستقيم كلامي، در شرايط عصبانيت، در صورت امكان، فرد عصباني كلام و گفتار خود را روي كاغذ بياورد و به عبارتي نامه نگاري كند، زيرا در اين حالت،‌ فرد تمركز و كنترل بيشتري بر روي كلام و گفتار خود خواهد داشت و از سوي ديگر فشار و التهاب روحي و رواني خود را به اين شكل تخليه و متعادل مي‌‌كند.

اين روانشناس در ادامه اظهار داشت:‌ سعي شود فرد هنگام عصبانيت خود را جاي طرف مقابل قرار دهد و شرايط طرف مقابل را مد نظر قرار دهد و با خود محاسبه و بررسي كند در صورتي كه در شرايط زماني و مكاني مخاطب خود قرار داشت چه رفتار و عملكردي از خود نشان مي‌داد و به اين ترتيب به تحليل و تبعات عصبانيت خود بپردازد.

وي در ادامه اظهار داشت:‌ ياد و نام خدا، ذكر و صلوات، تأثير بسيار مثبت و اثر گزاري در كنترل عصبانيت خواهد داشت كه با عنايت و توجه به اين امر، مي‌توان درجهت پيشگيري و كاهش تنش و عصبانيت گام هاي مطلوب و مؤثري برداشت./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار