رییس رصدخانه ملی ایران و استاد دانشگاه صنعتی شریف رضامنصوری، از بزرگ‌ترین فیزیک‌دانان کشور است که 16 آبان‌ماه در دانشگاه زنجان به مناسبت هفته فیزیک به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان،عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با بیان این مطلب گفت: با سخنرانی وی انتظار داریم بیشتر در جریان کار رصدخانه و مشکلات آن قرار بگیریم و کسانی که علاقه‌مند به همکاری با این رصدخانه باشند، با آن آشنا خواهند شد.

مرادی افزود: رصدخانه ملی به عنوان اولین رصدخانه پژوهشی کشور، اولین گام بزرگ کشور را برای ایجاد زیرساخت‌های پژوهشی در نجوم و کیهان‌شناسی رصدی است که حاصل آن تشکیل و رشد گروه‌های پژوهشی و ایجاد بخش‌های توسعه فناوری خواهد بود که این طرح در نوع خود در کشور بی‌سابقه است و تلسکوپ رصدخانه ملی در جايگاه خود در محدوده طول جغرافياي ناحيه‌اي فراتر از کشور ايران بدون رقيب خواهد بود.

وی تصریح کرد: در اولین گام، رصدخانه ملی ایران مجهز به تلسکوپ اپتیکی با قطر آینه اصلی 4/3 متر از نوع کاسگرین خواهد بود. این تلسکوپ که توان رصدی کشور را از نظر مشاهده، اجرام کم‌نور در آسمان شب، صدها برابر افزایش خواهد داد، بر روی قله گرگش در جنوب غربی کاشان نصب خواهد شد که با دید نجومی 7 دهم ثانیه قوسی قابل مقایسه با سایر رصدخانه‌های پیشرو در نجوم اپتیکی در جهان است.

این مسئول خاطر نشان کرد:هدف طرح انجام پژوهش‌هایی است که با تلسکوپ‌های متوسط ۲ تا ۴ متری نقش مهمی در تولید علم دارند و یافته‌های سایر رصدخانه‌ها را تکمیل می‌کنند.این رصدخانه‌ها پژوهش‌هایی انجام می‌دهند که با تلسکوپ‌های بزرگتر قابل انجام نیستند./س

برچسب ها: هفته ، فیزیک ، رصد ، خانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.