به رغم تحريم هاي اعمال شده عليه ايران، آمارها نشان مي دهد که شاخص بورس تهران براي ايراني ها تا حدودي آرامش و آسودگي ايجاد کرده است.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ؛ به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، اخیرا شاخص کل سهام بورس تهران برای اولین بار طی 45 سال گذشته از مرز 31 هزار واحد گذشت.به رغم شرایط اقتصادی که ایران به دلیل تحریم‌ها با آن مواجه بوده است، شرایط بازار بورس تهران بهتر شده است.
 
تحریم های بین المللی علیه ایران به دلیل برنامه هسته ای این کشور صادرات نفت ایران را کاهش داده است. این در حالی است که غرب ادعاهایی در مورد برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده است.ارزش واحد پول ایران(ریال) نیز در برابر دلار کاهش داشته است. ارزش ریال ظرف هفت روز در ماه سپتامبر تا 25 درصد کاهش یافت اما پس از اقدامات دولت ایران شرایط ریال تا حدودی بهتر شد.
 
اما به رغم شرایطی که تحریم ها برای ایران ایجاد کرده است، شاخص اصلي بازار بورس تهران که يکي از بزرگترين و متنوع‌ترين بورس ها در خاورميانه است نسبت به تحريم ها و تبعات آن بي توجه بوده است.باید به این نکته اشاره کرد که بورس تهران طی سه ماه گذشته حدود 28 درصد رشد داشته است.بازار بورس تهران دو سال پیش قوانین سرمایه گذاری را برای خارجی ها راحت کرد و به آنها اجازه داد برای خرید و یا فروش سهام انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند. اما بیشتر بانک‌های ایران هم اکنون با تحریم های اتحادیه اروپا و امریکا مواجه هستند و تبادلات مالی بین‌المللی بانک ها شدیدا مورد نظارت و بازرسی قرار می گیرد که این امر شرایط را برای غیرایرانی ها در راستای فعالیت در این بازار سخت می کند.
 
در حقیقت به نظر می رسد رونق این بازار بورس نتیجه چالش‌های اقتصادی ایران است. سرمایه گذاران در حال خروج از دیگر تجارت ها از جمله املاک، طلا و یا گمانه زنی های ارز هستند.حسین ابن یوسف یک شرکت مشاوره ای مستقل " شرکت های بین المللی نفت گفت: ارز گران است، محدودتر شده و حتی با توجه به وجود ارز تقلبی ریسک بالایی دارد.پال سالیوان استاد اقتصاد در دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن نیز در اظهارنظری خاطر نشان کرد: با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، گزینه‌های جایگزین زیاد برای سرمایه گذاری در ایران وجود ندارد.
 
در واقع بورس تهران یک پناهگاه امن نادر و فوق العاده است. بورس تهران به سرمایه گذاران  این فرصت را می دهد تا سهام شرکتهایی که از تحریم ها سود برده‌اند، را خریداری کنند. اینها شرکتهای دولتی هستند که بیشتر بر زنجیره تامین داخلی اتکا کرده‌اند که مواد اولیه تولید داخلی را به محصولاتی تبدیل می کنند که برای مصرف کنندگان ایرانی است.وزارت دارايي ايران اخیرا اعلام کرد که رکورد ثبت شده در شاخص کل بورس در یکی از روزهای فعالیت بورس ناشي از معاملات شرکت هايي نظير شرکت فولاد مبارکه و شرکت پالايش نفت بندرعباس بود.پالايشگاه بندرعباس يکي از بزرگترين پالايشگاههاي ايران است. ارزش سهام اين پالايشگاه در یک روز کاری با هشتاد و نه ريال يا سه درصد افزايش به 3025 ريال رسيد.
 
شرکت پالايش نفت بندرعباس یکی از بزرگترین شرکتهای ایران از زمان اعمال تحریم ها در ایران با چالش جدی مواجه نشد چون تحریم‌ها علیه محصولات نفتی، ایران را مجبور کرد تا به طور گسترده ای به خود متکی شود.ارزش سهام هر دو این شرکتهای مهم ایران اخیرا روند به رو به رشدی داشته است.ارزش سهام فولاد مبارکه هم در نه ماه گذشته 23 درصد افزايش داشته است که به دلیل اعمال فشارها علیه ایران ، سهام شرکت فولاد مبارکه سپاهان در ایران رونق داشته است.حسین ابن یوسف در ادامه گفت: تحریم‌ها صادرات کالا و خدمات دهی به ایران را محدود می کند که این فرصت رو به رشدی را برای شرکتهای داخلی فراهم می کند.
 
ریال ضعیف تر واردات را غیرقابل دسترس تر می کند که این امر باعث می شود درخواست ها برای کالاها و خدمات داخلی در ایران بیشتر شود.
 
به نظر می رسد که روند رو به رشد و رونق بورس تهران ادامه دارد.

منبع: الف
برچسب ها: بورس ، تهران ، رشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار