مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان از مرمت و استحکام بخشی چهار بنا و مسجد تاریخی در استان خبر داد

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  سنندج، میمنت آبادی با اعلام این خبر گفت: مسجد تاریخی خورشید لقا خانم، مسجد ملا احمد قیامتی، عمارت تاریخی رحیم زاده و بنای امجد چهار بنایی هستند که مرمت شده اند.
وی با اشاره به مرمت و استحکام بخشی مسجد تاریخی خورشید لقا خانم سنندج، گفت: در قسمت جنوبی طبقه همکف سرویس ها و بر بالای آنها چند مغازه بنا شده و دارای تزئینات اروسی و آجرکاری خفته و راسته در نما است که تا قبل از مرمت، درصد بیشتری از آن تخریب شده بود که در حال حاضر 60 درصد این بنا مرمت، ساماندهی و استحکام بخشی شده است.
میمنت آبادی در ادامه با اشاره به قدمت تاریخی مسجد ملا احمد قیامتی که در شهر سنندج واقع شده است، گفت: عملیات مرمت و استحکام بخشی این بنا با 200 میلیون ریال هزینه انجام شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان همچنین از مرمت اضطراری عمارت تاریخی رحیم زاده شهر سنندج خبر داد و گفت:تا کنون از محل اعتبارات استانی استحکام بخشی و مرمت این بنای تاریخی شامل سبک سازی سقف، تعویض تیرهای پوسیده ضلع شمالی و شرقی بنا، مرمت و ساخت آبچکان ها، مرمت طاق نماهای داخل حیاط و پشت بام ، اصلاح و هدایت فاضلاب به خارج از بنا انجام شده است.
وی افزود: برای مرمت این بنای تاریخی اعتباری بیش از 500 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی هزینه شده است.
کارشناس حفظ و احیاء اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در ادامه از مرمت بنای امجد خبر داد و گفت: قسمت عمده ای از این بنا بر اثر ساخت و سازهای همجوار و احداث خیابان صلاح الدین ایوبی تخریب شده که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در راستای حفظ و احیاء بناهای تاریخی سطح استان در سال جاری اقدام به مرمت اضطراری 15 تا 20 درصد از این بنای تاریخی نموده است.
وی افزود: تاکنون اعتباری بالغ بر 200 میلیون ریال برای مرمت اضطراری ضلع غربی هزینه شده که این مرمت ها شامل تعویض کامل سقف چوبی، برداشت دیوارهای الحاقی و ناهمگون، تعمیر و ساماندهی حوض حیاط، لایه برداری داخلی حوض و ایزوله کردن آن و اجرای کف فرش آجری حوض بوده است که توسط کارشناسان حوزه حفظ و احیاء انجام گرفته است. /س
برچسب ها: مرمت ، مسجد ، تعویض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.