مینی کوپر
خودروساز آلمانی بی.ام.دبلیو با استفاده از نسخه چهارموتور دیزلی بین المللی سری یک باعث رشد خیره کننده قدرت موتروهای دیزلی این شرکت با نیروی گشتاور ۱۹۰ پوندی و همچون در خودروی جمع و جوری همچون مینی کوپر شد.
این خودرو جمع و جور دوست داشتنی یک وسیله سرگرم کننده برای رانندگی جمع و جور است و با این حال که خودروهای دیزلی در بین خریداران آمریکای شمالی بخت کمیدارند با این حال ما را به آینده موتورهای دیزلی ارائه شده از سوی خودروساز آلمانی بسیار امیدوار کرده است.
در ضمن این نکته نیز حائز اهمیت است که در حقیقت مینی کوپر برای صرفه جویی در مصرف سوخت طراحی و تولید شده است و حالا با نیروگاه دیزلی خود یک ماشین بسیار عالی برای سفرهای درون شهری خواهد بود.
GMC Terrain
جنرال موتورز دارای سابقه ای طولانی در عرصه تولید خودروهای دیزلی است که دامنه این نوع خودروها تا انواع خودروها و کشندههای بین المللی نیز کشیده شده است.
خودرو جمع و جور GMC Terrain دارای آپشنهای متنوع دیزلی است و یکی از محاسن این خودرو گشتاور تقویت شده آن است که آنرا شبیه به نمونه دیزلی در نسخه کره ای شورلت کروز کرده است که دارای قدرت پیشرانه ۱۶۱ اسب بخار و ۲۶۶ پوند نیروی گشتاور است که در حقیقت فقط ۲۱ اسب بخار از نمونههای استاندارد ۴ سیلندر کمتر قدرت دارد ولی در حدود ۸۰ پوند نیروی گشتاور بیشتری دارد که از ان یک نمونه ایده ال برای زمینهای خاکی ساخته است .
هر چند در مورد مصرف سوخت این خودر هنوز اظهار نظری نشده و پیش بینی در مورد آن سخت است ولی به احتمال فراوان دارای مصرف سوخت ۲۲ مایل تا ۳۳ مایل در هر گالن است که یک آمار مناسب برای این خودرو ۳۵۰۰ پوندی با موتور V6 است.
Dodge Journey
خودروهای کراس اورر بزرگ یک گزینه ایده ال برای مسافرتهای خانوادگی هستند و حالا خودرو دوج نیز با کمک یک موتور دیزلی بیشتر به این مسافرت خانوادگی معنا داده است.
گفتنی است که گروه خودروسازی کرایسلر با مفهوم خودروهای دیزلی غریبه نبوده و آخرین نسل خودرو گراند چروکی تیز یک موتور دیزلی فوق العاده دارد که جالب است بدانید که در محصولات بین المللی جیپ و دوج خبری از ان نبوده و فقط مختص کشور امریکا است.
به هر حال کرایسلر با بهره گیری از تجربه فوقالعاده گراند چروکی ،داج ژورنری را یک خودرو ایده ال مسافرتهای خانوادگی به همراه مصرف سوخت بهتر و اقتصادی تر طراحی کرده است.
Mazda3
یک فرمول کمیشناخته شده وجود دارد و آن این است که زمانی که یک موتور دیزلی به یک سیستم اقتصادی افزوده میشود بعد از آن ترکیب جادویی خودرو دارای یک لذت وصف نشدنی خواهند بود تجربه ای که فولکس واگن گلف و جتا از آن بهره میبرند و حالا در گام بعدی خودروساز ژاپنی با مزدا ۳ این ترکیب جادویی را پدید اورده است .
بعد از کاهش وزن نسل جدید مزدا ۳ حالا این خودرو ، عجین شدن با موتور دیزلی را با تجربه فرا گرفته شده از مزدا ۶ در هم آمیخته است.
با افزوده شدن معماری اسکای اکتیو دیزلی ،مزدا ۳ عملا دارای بازدهی بالا برای فن آوری مزدا اسپید خودروساز ژاپنی خواهد بود.
نمونه دیزلی بکار گرفته شده اسکای اکتیو در خودرو بین المللی Mazda CX-5 دارای قدرت پیشرانه ۱۷۵ اسب بخار و ۳۱۰ پوند نیروی گشتاور را رقم زده است و حالا در مزدا ۳ جمع و جور ما باید شاهد سوزاندن لاستیک در زیر سرعت خارق العاده این موتور دیزلی باشیم.
Subaru Forester
خودروهای کراس اوور احتیاج مبرمیبه سیستم مصرف سوخت اقتصادی دارد که به هر خحال به این کلاس دوست داشتنی اعتبار دو چندانی میبخشد .
خودرو سوبارو فورستار در بررسیهای ما یک خودرو پر جنب و جوش در جادهها با کارایی خوب با یک موتور دیزلی است و این حقیقت را برای ما عیان میسازد که سرانجام سوبارو نیز یک خودرو تمام AWD عالی طراحی و تولید کرده است.
با این حال یک شکایت عمده در مورد خودروهای شاسی بلند سوبارو وجود دارد و آن چیزی نیست جز مصرف سوخت اقتصادی ، بهرحال این خودرو که با یک موتور ۲٫۰ لیتری دارای مصرق سوخت ۲۰ تا ۲۷ مایل در هر گالن است هر چند موتور دیزلی سوبارو در نسخههای بین المللی این خودرو به صرفه تر و قابل اعتماد تر است.
Dodge Dart
زمانی که شورلت کروز به بازار آمریکا عرضه شد یک چشم انداز را برای خودرهای دیزلی در آینده برای مصرف کنندگان آمریکایی رقم زد و برای همین منتظر سایر خودروهای دیزلی نیز بودیم هر چند شورلت کروز دارای موتور قدرتمند ۲٫۰ لیتری توربو دیزل بود دوج دارت دارای یک نیروگاه دیزلی ۲٫۴ لیتری است.
پنج سیلندر دیزلی همانند نمونه بکار رفته در آلفارومئو بریرا است که دارای قدرت پیشرانه ۲۱۰ اسب بخار و ۲۹۴ پوند نیروی گشتاور است و با داشتن تجربه فیات این مقدار را میتوان به راحتی در مورد موتور دیزلی ۲٫۴ لیتری دوج دارت نیز انتظار داشت.
به هر حال با ارائه این خودرو دوست داشتنی دوباره میتوان برند دارت آمریکایی را احیاء شده دانست.
Audi R8 TDI
آئودی با برنده شدن در رقابتهای لامانش با خودرو R18 TDI دیزلی مسابقهای ثابت کرد که یک موتور دیزلی هم میتواند قوی باشد و هم سریع و مقرون به صرفه و حالا با سوپرکار R8 آئودی تجاربی را از مسابقات لامانش آموخت و آنرا به نسخه دیزلی این خودرو رهنمون کرده است و حالا در کنار نمونه بنزینی این خودرو شاهد یک سوپرکار دیزلی نیز هستیم.
به هر حال خودرو مذکور یعنی R18 TDI دارای موتور توربوشارژ R18 با قدرت پیشرانه ۵۱۰ اسب بخار است که همتراز موتور بنزنی ۵٫۲ لیتری V8 است که در حال حاضر در خودرو R8 وجود دارد با این حال ممکن است کمیسخت باشد که آئودی یک موتور مسابقه ای را در یک ماشین جاده ای قرار دهد و به هر حال آئودی باید مدیریت بین گزینههایی همچون ۴٫۲ لیتری V8،۶٫۰ لیتری V12 را از Q7 TDI فرا گرفته باشدو تمامیاینها یک اتفاق خوب برای R8 دیزلی است و حالا در نمونه دیزلی R8 شاهد قدرت احترام برانگیز پیشرانه ۳۳۵ اسب بخار و ۵۶۱ پوند نیروی گشتاور هستیم و البته با موتور V12 دیزلی نیز ممکن است دارای قدرت پیشرانه ۴۹۳ اسب بخار و ۷۳۸ پوند نیروی گشتاور باشیم .
حالا دیگر باید R8 دیزلی راپرچمدار خودروساز آلمانی در استفاده از موترو دیزلی بشناسیم که در ضمن دارای سیستم بسیار پیشرفته AWD Quattro بدانیم.
حالا یک سوال پیش میاید با این ظاهر تهاجمیاین موتور استثنایی چرا این خودرو دیزلی تاکنون ساخته نشده بود.
به هر حال همگی میدانیم موتورهای دیزلی بهترین نوع موتور برای خودروها هستند و امیدواریم تا در کشور عزیزمان نیز شاهد تولید این خودروها باشيم
منبع: خودروسازي