بثورات زونا در یک سمت بدن و اغلب در ناحیه پشت تنه ایجاد می شود.

دکتر امیر هوشنگ احسانی در گفتگو با خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران با اشاره به این که زونا یا هرپس زوستر  بثورات دردناکی است که توسط ویروس آبله مرغان ایجاد می شود گفت: این ویروس پس از ابتلا به آبله مرغان در دوران کودکی در بدن باقی می ماند و در بزرگسالی با افزایش سن و تضعیف سیستم ایمنی بدن ،ویروس مجددا، فعال شده علایم زونا بروز می کند.

این متخصص پوست و مو با بیان این که در مبتلایان به زونا ممکن است درد قبل از ایجاد بثورات ظاهر شود گفت: این بثورات بسیار دردناک و خارش دار هستند و ممکن است موجب ایجاد تب، سر درد یا احساس ناراحتی در چشم ها شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه افزود: بثورات پس از تجمع توده کوچک قرمز رنگی را به وجود می آورند و در یک سمت بدن و عمدتاً در ناحیه پشت تنه ایجاد می شوند  و پس از گذشت چند روز توده ای قرمز به تاول هاي پر از مایع تبدیل شده و در نهایت بیماری با پوسته پوسته شدن بهبود می یابد.

تجویز دارو

دکتر احسانی با اشاره به این که تجویز دارو موجب کاهش علایم بیماری و بهبودی سریع تر بثورات می شود گفت: اگر دارو ها در 72 ساعت اول ظاهر شدن بثورات تجویز شوند بسیار موثر تر است.

وی همچنین افزود: پس از ابتلا به زونا، در مسیر اعصاب درد ایجاد می شود و در ناحیه بثورات درد شدید تر است ولی پس از بهبود بثورات و از بین رفتن آنها، ممکن است درد هفته ها تا ماه ها طول بکشد.

دکتر احسانی در پایان گفت: استفاده از دارو های مسکن مانند استامینوفن، ایبوپروفن و کاهش درد ها موثر است ولی در موارد شدید پزشک دارو های قوی تری را جهت کاهش درد تجویز می کند./ع2
برچسب ها: زونا ، آبله ، ایمنی ، ویروس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار