مدل تاسیس شيمي پتروشیمی شهرها در جهت توسعه صنايع تكميلي و به منظور بومي سازي در كشور اجرا مي شود.

محمد زیار رییس دفتر توسعه صنایع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: در شرایط کنونی مواد پتروشیمیایی فقط یک بار فرآوری و به بازار عرضه می شوند که به نوعی نیمه خام فروشی محسوب می شود.

وي تصريح كرد: صنایع پتروشیمی سهم بزرگی از بازار صادرات غیر نفتی  را با رقمی در حدود 14 میلیارد دلار پوشش می دهد و چنانچه پیش تر در صنایع پایین دستی یا تکمیلی سرمایه گذاری کرده بودیم، در حال حاضر هم ارز آوری بیشتری داشتیم و هم اشتغال بیشتری ایجاد شده بود.

زیار افزود: استفاده از نفت خام برای تولید انرژی مصداق خام فروشی است و باید تلاش کنیم تا از انرژی های جایگزین استفاده کنیم.تا کنون دغدغه وزارت نفت در حوزه صادرات صنایع تکمیلی پتروشیمی نبوده و از سال گذشته به این حوزه ورود کرده است.

وي تاكيد كرد: برنامه استراتژیک و راهبرد ملی توسعه صنایع پتروشیمی در حال تدوین است که پس از نهایی شدن به تصویب هیات وزیران خواهد رسید. این برنامه با رويكرد صادرات، موقعیت ایران را در سطح منطقه  مشخص می کند.

زيار ادامه داد: طرح آمایش سرزمین با رویکرد توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی یکی از این راهبردهايي است که طرح آن با کمک معاونت آمایش راهبردی ریاست جمهوری به اتمام رسیده به زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد.

رییس دفتر توسعه صنایع پتروشیمی اظهار داشت: مدل تاسیس شيمي پتروشیمی شهرها در جهت توسعه صنايع تكميلي اجرا مي شود و اين طرح براساس تجارب ملل ديگر  طراحي و به منظور بومي سازي انجام مي شود.

 وي ادامه داد: ویژگی مهم دیگر این شهرها؛ تنظیم قراردادهای تضمین خوراک است و خارج از سیستم توزیع بورس، از طریق قراردادهای بلند مدت می توانند از بالا دست خود موا اولیه دریافت کنند. امیدواریم به سطحی از رشد و توسعه ملی برسند که کشورهای منطقه در عرصه صادرات محصولات پتروشیمی به حیات خلوت اقتصاد ایران تبدیل شوند.

زیار در خصوص تدوین بانک اطلاعات صنایع تکمیلی گفت: یکی دیگر از برنامه های مدرن و کار گشا در زمینه توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی ایجاد بانک جامع اطلاعاتی است. در حال حاضر حدود 4 میلیون تن تولید پلیمر در کشور تولید بیش از 30 میلیون شاید بیشتر هم پروانه بهره برداری و تولید در اختیار داریم نشان دهنده عدم صحت آمارها است که از این بانک برای اینکه به صورت دقیق و علمی برنامه ریزی داشته باشیم  استفاده خواهیم کرد.

رییس دفتر توسعه صنایع پتروشیمی تصريح كرد: وزارت نفت با امضای تفاهمنامه با وزارت خانه های درگیر و مشترک یک همگرایی ایجاد کرده اند و از توان مشترک به منظور تسریع در امور بهره خواهد برد کارگروهی برای توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در دولت تشکیل شده است که قدرت اجرایی هیات دولت را هم دارد و مصوبات آن به منزله مصوبات هیات دولت است.

زیار در خصوص قیمت محصولات پتروشیمی گفت : وزارت نفت و پتروشیمی متولی این امر نیست بلکه وظیفه سیاست گذاری تولید مواد اولیه را بر عهده دارد و تنظیم بازار و تقاضا  به عهده عهده وزارت صنعت معدن و تجارت است که  از طریق سایت بهین یاب در حال اجراست و تنظیم قیمت هم که به عهده بورس است .

وي تصريح كرد: در این کارگروه 10 بندا برای تنظیم وضعیت بازار محصولات پتروشیمی  مصوب شده  است. بر اساس بند دوم این مصوبه تخصیص مواد اولیه به تولید کنندگان داخلی و تامین نیاز داخل در اولویت قرار دارد است و و تمام مواد تولیدی پتروشیمی اول باید در اختیار بورس  کالا قرارگیرد و چنانچه مازاد نیاز بود می توان نسبت به صادرات آن اقدام کرد .

زيار اضافه كرد: در حال حاضر فقط 25 محصول در داخل  تولید می شود  در حالی که محصولات فرعی که وارد بورس می شود حدود 85 است و باید این 25 قلم مواد در برنامه 5 ساله ششم باید به 76 قلم افزایش یابد و بیش از 100 میلیون تن محصولات پتروشیمی  افزایش یابد .

وي با تاكيد براينكه 2 ميليون تن توليد مازاد کوره اوره داريم افزود: درحال حاضر سالانه 4.2 ميليون تن کود اوره در کشور توليد مي شود درحالي که مصرف داخلي اين محصول در حدود 2 ميليون تن است با اين وجود گزارش هايي از سوي نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي و ديگر نهادها به شرکت ملي صنايع پتروشيمي ارسال شده است که کشاورزان از در دسترس نبودن کوره اوره گلايه دارند و به مشکلاتي برخورده اند.

زيار اظهار داشت: کود اوره اي که قرض الحسنه خريداري مي شود به دست کشاورز نمي رسد با وجود اينکه جهاد کشاورزي هيچ پولي بابت خريد کوره اوره پرداخت نمي کند و تاکنون بيش از 750 ميليارد تومان از اين بابت بدهي دارد، اما کود اوره به دست مصرف کننده نمي رسد.

وي خاطر نشان كرد: ما تاکنون همه نوع همکاري اي براي رفع مشکلات کود اوره کشاورزان داشته ايم اما مشکل از توليد نيست، سيستم توزيع مشکل دارد./س
برچسب ها: شیمی ، توسعه ، صنایع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار