معاون محيط طبيعي اداره‌كل حفاظت محيط زيست خوزستان با بيان اين‌كه سرشماري پرندگان مهاجر از دي ماه آغاز مي‌شود، گفت: در سرشماري سال گذشته بيشترين تنوع گونه‌ها در تالاب هورالعظيم و بيشترين تراكم پرندگان مهاجر نيز در تالاب شادگان ديده شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان،عادل مولا اظهار كرد: پرندگان مهاجر به استان خوزستان بيشتر از دو نوع پرندگان جوجه‌آور و پرندگان زمستان‌گذر هستند كه پرندگان جوجه‌آور از فصل بهار وارد استان مي‌شوند و پس از تخم‌گذاري، جوجه‌آوري و قدرت پرواز گرفتن جوجه‌ها در اوايل مردادماه استان را ترك مي‌كنند. اين پرندگان اغلب از گونه‌هاي كبوتريان، باقرقره‌ها و گنجشك‌سانان هستند.

 

وي افزود: نوع ديگر پرندگان مهاجر به خوزستان پرندگاني هستند كه براي زمستان‌گذري به اين استان مي‌آيند. اين پرندگان از مناطق شمالي و سردسير كره‌زمين، آسياي مركزي و شمال آفريقا در اوايل مهرماه وارد كشور مي‌شوند و پس از توقف در شمال كشور، به آبگيرهاي شمال خوزستان و تالاب ميانگران مي‌رسند.

 

مولا گفت: اين پرندگان در تالاب‌هاي شادگان، هورالعظيم، بامدژ و آبگيرهاي نيشكر و ناصري توقف مي‌كنند كه سايت‌هاي عمده سرشماري نيز در اين تالاب‌ها مستقر است. توقف اين پرندگان در استان تا اسفندماه ادامه دارد و با گرم شدن هواي استان، استان را ترك مي‌كنند.

 

معاون محيط طبيعي اداره‌كل حفاظت محيط زيست خوزستان خاطرنشان كرد: سرشماري پرندگان مهاجر هر ساله انجام مي‌شود كه به دو روش اساسي و روزانه است. در سرشماري اساسي و اصولي پرندگان مهاجر كه اواخر دي ماه و اوايل بهمن ماه همزمان با سراسر دنيا انجام مي شود، از تجهيزات و وسايل لازم سرشماري استفاده و سرشماري پرندگان مهاجر انجام مي‌شود. در سال‌هاي گذشته براي سرشماري پرندگان استان از كارشناسان خارجي و اغلب هلندي استفاده مي‌شد، ولي در سه سال اخير كارشناسان استاني مورد استفاده قرار گرفتند. در اين سرشماري از تلسكوپ‌هاي مجهز و پيشرفته و ردياب‌هاي قوي، آمار پرندگان و مسير حركت آنها مشخص مي‌شود.

 

وي ادامه داد: در سرشماري روزانه نيز كه در مناطق خاصي انجام مي‌شود، تنها مشاهدات نيروهاي حفاظت محيط زيست به صورت روزانه ثبت مي‌شود و آمار ماهانه و شش‌ماهه از آن استخراج مي‌شود. در اين آمارگيري تنها پرندگاني كه مشاهده مي‌شوند، ثبت مي‌شوند.

 

مولا با بيان اين‌كه در سرشماري پرندگان مهاجر در سال گذشته در دي و بهمن ماه، 176 هزار قطعه پرنده سرشماري شد، تصريح كرد: در اين سرشماري 85 گونه پرنده ثبت شد كه مرغابيان گونه غالب بودند. در سال گذشته برخي پرندگان كه احتمال انقراض آنها وجود داشت در تالاب هورالعظيم ديده شد كه "پليكان پاخاكستري" از اين نمونه بود. اين نوع پرنده چند سال است كه در تالاب‌هاي استان ديده نمي‌شود و سال گذشته حدود 100 قطعه از آن وجود داشت. همچنين در سال گذشته وجود گاكراس آفريقايي" در اين تالاب به ثبت رسيد.

 

وي با بيان اين‌كه تراكم گونه‌ها در تالاب شادگان شامل غازه‌ها، كشيم‌ها و آبچليك‌ها بود، افزود: امسال نيز در صورت بهبود وضعيت آبي تالاب‌ها و آبگيرهاي استان شاهد چنين تنوع و كثرت گونه‌ها خواهيم بود. امسال هم طبق برنامه، اواخر دي ماه سرشماري آغاز مي‌شود و تا اواخر بهمن ماه ادامه دارد.

 

معاون محيط طبيعي اداره‌كل حفاظت محيط زيست خوزستان با بيان اين‌كه نمي‌توان به بحران ارقام در سرشماري‌ها توجهي كرد و آن را پايه و اساس قرار داد، گفت: كم و زياد شدن پرندگان مهاجر به استان به دلايل بسياري بستگي دارد و نمي‌توان گفت كه با كم شدن ميزان آب آبگيرها مهاجرت پرندگان كاهش يافته است يا به عكس؛ زيرا در صورت خشك شدن برخي آبگيرها تمركز پرندگان در يك آبگير را مشاهده خواهيم كرد و از تعداد پرندگان مهاجر كم نمي‌شود ولي در صورت مساعد بودن شرايط آب و هوايي استان مي‌توان شاهد پرندگان بيشتري در استان با تنوع گونه‌هاي بيشتر بود.

 

مولا خاطرنشان كرد:‌ در سال‌هاي گذشته به دليل برقراري امنيت در تالاب‌ها و آبگيرهاي استان، كنترل مناسب و افزايش تعداد محيط‌‌بانان افزايش و تعدد گونه‌ها و حضور گونه‌هاي جديد را شاهد بوديم./س

 


برچسب ها: مهاجرت ، پرندگاه ، تالاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.