خداداد عزيزي در گفتگوي اختصاصي با باشگاه خبرنگاران در مورد مسائل روز فوتبال به گفتگو پرداخت و شفاف و بي پرده کاستي هاي فوتبال را عنوان کرد.

خداداد عزیزی فقط یک نام  نیست بلکه یک دنیا خاطره است که در دهه 70 لرزه بر اندام هر حریفی می انداخت کسی که در ملبورن استرالیا چنان کرد که نامش هنوز  و در زبان هاست بر خلاف  دنیا ی پر آوازه در بازیگری غزال تیز پای فوتبال آسیا  در دورانی که به مربیگری روی آورد چندان موفق نبوده است تا کم کم به این فرضیه ایمان بیاوریم هر فوتبالیست موفقی حتما نمی تواند مربی موفقی هم باشد برای گفتگوی مفصل با خداداد عزیزی هزاران بهانه وجود داشت از اوضاع نابسامان فوتبال ایران و حاشیه های ویرانگرش  گفتگویی که پیش روی شما است حاصل تلاش 80 دقیقه ای خبرنگار باشگاه خبرنگاران با خداداد عزیزی  است خواندن این مصاحبه را به شما توصیه می کنیم.


** این فوتبال ارزش وقت تلف کردن ندارد


 خداداد عزیزی  در رابطه  با دوری اش از صفحه اول فوتبال  گفت:  این فوتبال ارزش  وقت تلف کردن را ندارد در رابطه با کدام فوتبال  باید حرف بزنیم کدام بحث فنی  کدام احترام و هزاران  موضوع دیگر هر چه از این فوتبال دور تر باشی بهتر است فوتبالی که سراسر آن را حاشیه ویران کرده است به  حضور امثال خداداد عزیزی  نیازی ندارد این فوتبال  که غیر فوتبالی ها آن را اداره می کنند من نباشیم بهتر است.

**60%  فوتبال ایران دراختیار دلال ها است

 وی افزود:  امثال خداداد عزیزی از صحنه فوتبال دور هستند چون رابطه ای با دلال ها ندارند اگر  من هم مثل خیلی ها ی دیگر  که در لیگ برتر  مربیگری می کنند حق حساب دلال ها را می دادم الان بهترین تیم های لیگ برتر مربیگری می کردم به همین ابومسلم دل خوش می کنم  و آن را سرو سامان می دهم مدیر فنی تیم ابومسلم هستم و با کمک شاغلام پیروانی  این تیم را به لیگ برتر  برمی گردانیم و افتخار می کنم در تیمی هستم که دلال ها نتوانسته اند  در  آن نفوذ کنند واقعا جای افسوس دارد که  مشاهده می کنیم 60 درصد فوتبال ایران را دلال ها احاطه کرده اند.


** در مربیگری مثل دوران بازیگری موفق می شوم

 حماسه ساز ملبورن با رد این نظر که خیلی ها معتقدند عزیزی  در دوران مربیگری  مثل دوران بازیگری  موفق نبوده  است اذعان داشت:  قرار نیست هر فوتبالیستی  که دوران موفقی در بازیگری داشته دوران موفقی  هم در مربیگری داشته باشد وی تمام تلاش من این است که در دوران  مربیگری  هم کارنامه درخشانی از خود به  جای بگذارم و در این ارتباط  در ابتدای  راه  قرار دارم و بیشتر  از 3-4  سال نیست که به مربیگری  می پردازم و قطعا در  آینده خبرهای بهتری خواهید شنید البته با افتخار  می گویم بدون این که به دلال  ها باج بدهم  موفق خواهم شد.


** هر دلالی سراغ من بیاید رسوایش می کنم

 بازیکن پیشین  تیم ملی ادامه داد:  سال 88 بعدا ز جدایی از  ابومسلم  چند نفر با من تماس گرفتند و خبر از پیشنهاد لیگ تیم برتری دادند و من موافقت خودم را برای حضور در  آن تیم را اعلام کردم و همه چیز آماده  بود تا حضورم در آن تیم مطرح لیگ برتری  رسانه ای شود  تا  این که یکی از همان  چند نفر تماس گرفت و گفت: آقای عزیزی این تیم سه جای خالی دارد که در اولین تمرین با حضور شما ما سه بازیکن  سرتمرین می فرستیم به آنها گفتم  شما چه کاره هستید که می خواهید سر تمرین  تیم من بازیکن  بفرستید؟ پاسخ شنیدم به خاطر این که مقدمات کار شما را  فراهم کردیم این حق ما است که سه بازیکن  از ما بگیرید چنان عصبانی شدم که هر چه لایق  آنه بود نثارشان کردم تا حضورم در آن تیم مطرح به خاطر مقابله با دلال  بازی منتفی شود این اخلاق خداداد عزیزی است هر دلالی به سراغ او بیاید رسوایش می کنم.

** دهه پیش رو متعلق به نسل 98 است

 حماسه ساز ملبوران گفت:  این موضوع را کاملا رد می کنم  که خیلی ها می گویند از نسل 98 مربی طراز اول بیرون نمی آید علی دایی نمونه ای  از همین نسل است در دوران مربیگری  خود چندین قهرمانی  را تجربه کرده است او سه فصل  قبل با آن ها همه حاشیه ای که برایش به وجود آورده اند  پرسپولیس  را قهرمان جام حذفی کرد ما بقی هم همین طور  اگر به خدمت داشته باشند و مدیران فنی بدهند آینده فوتبال  متعلق به همین نسل 98 است.


100 %  به جام جهانی می رویم!

 خداداد در مورد  شانس صعود ایران به جام جهانی  برزیل افزود: در گروهی قرار داریم که به راحتی می توانیم جهانی شویم قطر و لبنان  در حد واندازه ای نیستند که بتوانند برای ما ایجد مشکل کنند اگر بتوانیم  ازبکستان را در تهران شکست دهیم  که اصلا دور از دسترس نیست  به راحتی مسافر برزیل  خواهیم شد پیروزی  بر کره کار ما را برای صعود راحت کرد البته نظر من این است که اگر در گروه مقابل بودیم هرگز نمی توانستیم به جام جهانی فکر کنیم و از کی روش  سهل است از او بزرگترین کاری بر نمی آید.

** هنوز  از کی روش  بزرگی ندیدم

 مدیر فنی ابومسلم خراسان  در مورد این که آیا کسی  کی روش توانسته تاثیری در فوتبال  ملی ما داشته باشد یا خیر گفت:  من از جمله کسانی هستم که همواره از کی روش  دفاع کرده ام و حضور او را به فال نیک می گیرم ولی این موضوع دلیلی نمی شود که  تا چشم خود را روی ضعف های او بندم کی روش  مربی کارنامه  داری است ولی هنوز نتوانسته  تغییری در فوتبال ما ایجاد کند از این مربی کارنامه دار توقع بیشتری میرفت.


مردم فوتبال  دوست ایران انتظار داشتند فوتبالشان با حضور کی روش  بزرگ تر شود ولی تاکنون  بزرگی ندیدم البته امیدواریم  در روز هایی که قرار دادش باقی مانده بتواند دانش خود را به فوتبال ایران تحمیل کند و تسلی  را به فوتبال ما معرفی کند که حداقل  چندین سال در آسیا آقایی کند

*** فدراسیونی ها بدون اجازه کی روش  چای نمی خورند

 وی ادامه داد:  این که کی روش  بزرگ است را قبول داریم ولی قرار نیست همه اختیار فوتبال ایران را به او بسپاریم به خواست او لیگ را تعطیل می کنیم قید جام حذفی را می زنیم و منتظریم او بگوید تا اجرا کنیم فوتبال ایران یکی از قدرت های آسیا است نباید همه اختیارش را به کسی بدهیم که یکی دوسال  دیگر می رود  و پشت سرش را هم نگاه نمی کند عدم برگزاری بازیهای جام حذفی ظلم به تیم هایی است که برای حضور دراین جام برنامه ریزی کرده بودند در کجای دنیا این چنین می کنند و مربی تیم ملی برای کل فوتبال  تصمیم می گیرد اگر کی روش  مربی یک تیم باشگاه را بر عهده داشت در برابر این همه تعطیلی لیگ برتر سکوت می کرد؟

** پرتغالی ها مثل کرواتی ها حضورش بی فایده است

 خداداد عزیزی که همواره منتقد حضور مربیان کرواتی در ایران  بود نسبت به حضور مربیان پرتغالی  در  فوتبال ایران هم واکنش نشان داد و اظهار داشت:  این پرتغالی ها حضورشان بی فایده است مربی صنعت نفت چه کرد؟ مانوئل چه طور؟ صنعت نفت و پرسپولیس  کجای جدول هستند از همین کی روش  که تاکنون چیزی ندیده ام با لا نشین بود ؟ دل تراکتور را  ده ها دلیل دارد که بعید به نظرمی رسد اولین کری کرده باشد محاسبه کنید این مربیان پرتغالی  چه قدر گرفته اند؟ تاثیر گذار بوده اند.


خوزه مانوئل پرسپولیس  را بیچاره کرده است می گویند او 1200000 دلار گرفته ست به نظر شما او بهتر است یا اتوری هاگل سرمربی یونان که با 800 هزار دلار این تیم را بر بام فوتبال  اروپا نشاند این به این نتیجه می رسیم دلال 5 فوتبال ایران را با او دل مربیان درجه 2.3 نابود کرده اند.

*** دراین فوتبال بی دروپیکر خوزه و کی روش دعوا می کنند
 کارشناس فوتبال در مورد حاشیه های فوتبال  ایران می افزاید:  حاشیه ریشه در فوتبال ما درد ودر حال  نابودی فوتبال ایران است همه با یکدیگر درگیر هستند و علیه  هم مصاحبه می کنند ببین چه قدر فوتبال ما بی درو پیکر است که کی روش و خوزه مانوئل دعو و درگیری خودر ا به این جا آورده اند
حواشی خودمان کم بود این ها هم اضافه شدند این دو مربی باید دیگری خود را به پرتغال ببرند و باعث نشوند فوتبال ما ازاین درگیری ها آسیب ببیند.

** کسی که پرسپولیس را بست به هواداران ظلم کرد

 بحران پرسپولیس عزیزی را هم به واکنش وا داشت ، او در این رابطه گفت:  پرسپولیس در جذب بازیکن ضعیف عمل کرد آنها که این تیم را بستند حرفه ای عمل نکردند این تیم ها جنگ دفاعی ندارد چه طور می خواهد برای قهرمانی بجنگد جایگاه خوبی در جدول ندارد و هواداران بعید است بتوانند سرود قهرمانی بخوانند.

*** استقلال و سپاهان  شانس قهرمانی دادند


 ایشان یاد آور شد: در لیگ فعلی شانس استقلال و سپاهان برای قهرمانی  بیشتر از سایر تیم ها است البته تراکتور امید دارد ولی نه به اندازه 2 تیم مطرح دیگر به خوبی یکه تازی  می کنند.

*** مدیری که به فکر بمب و ترقه است فوتبال را نابود  کرده است

 غزال تیز پای آسیب در مورد افزایش دستمزد فوتبالیست ها در فصل جاری خاطر نشان کرد:  فوتبالیست ها مقصر نیستند که رقم ها افزایش پیدا کره است مشکلات فوتبال ایران مدیرانی هستند که به قصد ترکاندن بمب و ترقه رقم ها را به طور ثابت افزایش داده اند.

**وطنی ها بهتر از دورگه ها هستند

 خداداد در مورد حضور دوررگه ها در تیم ملی می گفت: بارها گفته ام و یک بار دیگر هم می گویم،‌تا وقتی که در فوتبال  خودمان  بازیکنان  جوان  و با انگیزه  ای داریم دلیلی ندارد از زیر پای دورگه ها فرش قرمز پهن کنیم کریم انصاری فرد بهتر است یا قوچان نژاد؟ قوچان نژاد را مابزرگ می کنیم اما اتفاقات به نفع فوتبال ایران نیست.

** تا سالها نمی توانیم زوجی مثل دایی و خداداد بسازیم

 بازیکن پیشین تیم ملی ایران ادامه داد:  در دهه گذشته خداداد و دایی زوج خوبی را تشکیل  داده بودند  ولی این روزها افسوس عدم حضور زوج های  این چنینی  را دو تیم ملی می خوریم دلیلش هم این است که خودمان نمی خواهیم چون به  سازندگی اعتقاد نداریم و بعید به نظر می رسد تا چندین سال بعد هم بتوانیم چنین زوجی را در تیم ملی ببینیم.


** تیم رویایی خداداد؟

 وی گفت:  فوتبال ایران در تاریخ بازیکنان بزرگی به خود دیده است که هر کدام برای خود برو بیایی داشتند ولی اگر بخواهی 11 نفر در قالب تیم رویایی گفت:  هم قرار دهم به همان نسل طلایی سال 98  اشاره می کنم تیمی که عابدزاده،  پیروانی، باقری، دایی، مهدوی کیا، استیلی، شاهرودی و ... در خود می دید این تیم به نظرم بهترین تیم تاریخ بود.

** یک پیشنهاد به  کی روش

 مدیر فنی ابومسلم یک پیشنهاد به کی روش می دهد و او گفت:  شک ندارم اگر ازبکستان را ببرم صعودمان به برزیل حتمی است از او می خواهم  وقتی کار صعود تمام شد بازیکنان  پا به سن گذاشته  تیم ملی را کنار بگذارد و به بازیکنان تیم ملی امید و جوانان میدان بدهد  با همان ها به جام جهانی برود و هراسی از شکست های سنگین با جوانتر ها در جام جهانی نداشته  باشد کی روش با این کار نسل فوتبال ما را تغییر می دهد و یادگاری  ماندنی از خود به جای می گذارد  ولی اگر بخواهد با این پا به سن گذاشته  ها به جام جهانی برود بعد از خودش فوتبال ما را چندین سال  به عقب بر می گرداند.

*** اگر الان بازی می کردم قیمت نداشتم

 مشاور فوتبال ایران در دهه هفتاد که اعتقاد دارد اگر الان بازی می کردم تیم های ایرانی از پرداخت  هزینه دستمزد  او ناتوان بودند خاطر نشان کرد: سطح فعلی فوتبال ایران ضعیف است و اگر خداداد عزیزی بازی می کرد قیمت نداشت.

 **از لابه لای حرف های خداداد عزیزی

 متولد اول تیر ماه سال 1350 در یکی از روستاهای اطراف فریمان در استان خراسان رضوی پدرش کشاورز بود  و گهگاهی هم بنایی می کرد واز این راه خانواده 7 نفره عزیزی امرار معاش می کردند خداداد 3 برادر  و یک خواهر دارد.


 خداداد اعتقاد دارد اگر فوتبالیست  نمی شد یا به بنایی و کار های ساختمانی روی می آورد و یا کشاورز می شدچون  سواد درست و حسابی  نداشت که بخواهد  گذر  کند.

 عزیزی معتقد است:  90%  فوتبالسیت ها در خانواده بزرگ شده اند که وضع مالی خوبی داشتند نه از سطح سواد بالایی برخوردار بودند.

رقم اولین قرار داد خداداد عزیزی  ماهیانه 2500 تومان بود که او با ابومسلم بست که عزیزی او را به مادرش داد  تا امور خانواده 7 نفره را بگذراند.


 اولین مربی که الفبای فوتبال را به خداداد آموخت اسماعیل شگینی است که هم اکنون نیز در مشهد فعالیت می کند و عزال تیز پای فوتبال  آسیا ارادت خاصی به او دارد.

خداداد هم اکنون  در  مشهد است و در همان محله ای زندگی می کند که دوران کودکی  و فقر خود را سپری کرد است و هرگز گذشته خود را پنهان نمی کند  بلکه به آن افتخار می کند.

 وی هزینه زیادی صرف خرید لباس می کند و همواره به دنبال  لباس های مارک دار چون معتقد است انسان باید خوش پوش باشد.
از نظر خداداد در فوتبالیست ها کسی دست ودلباز نیست و همواره  تعداد بازیکنان خسیس بیشتر است.

 اکثر فوتبالیست ها زشت هستند و ظاهر خوبی ندارند البته  امثال شاهرودی و تشت زر از استثناء ها هستند.


الگوی فنی عزیزی  مارادونا  بود از دیدن بازیهای مسی  لذت می برد و عاشق بازیهای ناصر محمد خانی و  نامجومطلق  بوده است.

بارسلونا بهترین باشگاه جهان می داند و معتقد است باقری و هاشمی نسب وخاکپور از با اخلاق ترین بازیکنان  تاریخ فوتبال  ایران بوده اند.

 با فوتبالیست ها رابطه ای ندارد و فقط با مهدی هاشمی مداوده دارد واو را با معرفت ترین فوتبالیست  ایران می داند.

علی دایی را مثل خودش می داند که  دلال جماعت را تحویل نمی گیرد  و به آنها مجالی نمی دهند کنار تیم شان جولان دهند./آق

برچسب ها: مسی ، کفاشیان ، اجازه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار