مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در 450 هکتار از اراضی کشاورزی حاشیه تالاب بین المللی گندمان، مدیریت هرز آبهای سطحی حاشیه تالاب و ساخت یک بند خاکی در محل خروجی تالاب، موجب شد این تالاب، بعد از پنج سال خسکسالی دوباره احیاء شود.

سعید یوسف پور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد  افزود: این تالاب به علت بهره برداری بیش از حد از منابع آبی و حاشیه تالاب، تأمین نشدن حق آبه تالاب گندمان از طریق سد چغاخور و خشکسالی خشک شد.
وی از اختصاص 420 میلیون تومان اعتبار برای احیای این تالاب خبر داد و گفت: مطالعات نیازهای آبی، ساختار زمین، محدوده و حوزه آبریز و آبخوان تالاب و سفره آب زیر زمینی دشت گندمان و بلداجی انجام شده است و تا یک ماه دیگر نهایی می شود.
تالاب بین المللی گندمان حدود 15 گونه پرنده بومی و 30 گونه پرنده مهاجر نواحی سردسیر شمالی و انواع مارها، قورباغه ها، لاک پشت ها، پستانداران و ماهی ها را درخود جای داده است.
تالاب بین المللی گندمان، یکی از 10 تالاب برتر در ایران است که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن به ثبت رسیده و به عنوان زیستگاهی با ارزش در میان 105 زیستگاه مهم پرندگان در ایران شناسایی شده است.
این تالاب در بخش گندمان شهرستان بروجن و در فاصله 70 کیلومتری شهرکرد؛ مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.