اگر فاصله طبقاتی افزایش یابد ناهنجاری‌ها در جامعه به شکل بدی رواج خواهند یافت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، یک کارشناس امور اجتماعی ،با بیان این مطلب گفت: در دنیا برای بررسی وضعیت فاصله طبقاتی از شاخص ضریب جینی استفاده میکنند که این ضرایب اعلام می‌کنند وضعیت یک کشور از لحاظ فاصله طبقاتی در چه حدی قرار دارد.

مقدم افزود: بر اساس ضریب جینی 10 درصد افراد جامعه ثروتمند هستند و محاسبه می‌شود که آنها چه سهمی از درآمد کل جامعه را به خود اختصاص می‌دهند و 10 درصد جامعه فقیر هستند و محاسبه میشود که آنها چه سهمی از درآمد کل سالانه دارند و پس از این محاسبات نسبت آن دو را محاسبه میکنند که بین صفر و یک خواهد بود اگر به یک نزدیک باشد فاصله طبقاتی زیاد و اگر به صفر نزدیک باشد وضعیت کشور بهتر تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه فاصله طبقاتی براساس درآمد و نرخ مصرف و الگوهای مصرف تعریف می‌شودادامه داد: فاصله طبقاتی باعث بروز 2 باور متفاوت و غیرمنطقی از سوی ثروتمند مبنی بر اینکه گروه فقرا حقیر هستند و از سوی فقیر مبنی بر اینکه ثروتمندان دزد هستند می‌شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه فاصله طبقاتی باعث بروز وندالیسم در شهر خواهد شد، اضافه کرد: وندالیسم در افراد خود را به شکل آسیب رساندن به اموال عمومی از جمله باجه تلفن، پاره کردن صندلی‌های وسایل نقلیه و در لایههای پایین افزایش اختلاف در خانواده‌ها خواهد شد و در سطح ملی نیز انسجام را پایین آورده و مشارکت اجتماعی را کاهش خواهد داد.

مقدم خاطر نشان کرد:زمانی که طبقه متوسط جامعه افزایش یابد تضاد ایجاد شده به دلیل افزایش فاصله غنی و فقیر کاهش خواهد یافت و جامعه به سمت ایده‌آل شدن پیش خواهد رفت./س

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.