عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: طرح اصلاح مواد ۴۴ و ۴۵ قانون بودجه سال جاری نوعی تکرار و تاکید بر اجرای قانون بودجه سال جاری است.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، احمد توکلی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۱ آبان) مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح اصلاح مواد ۴۴ و ۴۵ قانون بودجه سال جاری، گفت: زمان بررسی هدفمند کردن یارانه‌ها بارها تذکر دادم که اگر تندروی کنید باید ترمز دستی را کشیده و حتی عقبگرد کنید، متاسفانه همین شد.

وي با اشاره به عجله دولت در اجرای هدفمندی یارانه‌ها و با تاکید بر اینکه آثار شوک‌های اقتصادی با وقفه ظاهر می‌شود، افزود: متاسفانه در طول یک‌سال اخیر سوء مدیریت و سیاست دولت در بازار ارز ضمیمه تحریم‌های دشمن علیه ملت  و نتیجه آن شد که ارزش پول ملی کاهش یافت.

نماينده تهران در مجلس با تاکید بر اینکه شرایط ارزی به تورم دامن زده است، تصریح کرد: چرا دولت باعث شد قیمت ارز ۲.۲ برابر شود و ارزش دارایی‌های ثابت افراد افزایش یافته و پس‌انداز آنها کم‌ارزش شود؟

توکلی خطاب به رئیس مجلس گفت: بنده در گزارش محرمانه‌ام نشان دادم که شرایط در آینده بهتر از این نخواهد بود و اگر این دو ممنوعیت برای دولت اعمال نشود، خدایی‌ناخواسته دولت اقداماتی صورت دهد که تورم غیرقابل تحمل شود.

وي تصريح كرد: این امر كه در بند ماده ۴۴ اضافه شود که دولت نمی‌تواند قیمت حامل‌های انرژی و کالاها و خدمات موضوع قانون هدفمندی را در سال ۹۱ گران کند، امر لازمی است چراكه هدفمندی یارانه‌ها کار خوبی بود که با حمایت مجلس از سوی دولت انجام شد، اما با تندروی‌ها و سوءمدیریت در بازار ارز آثار آن خنثی شد.

توكلي با تاکید بر اینکه تصویب تبصره الحاقی اول و تبصره دوم هم گرچه قانونش وجود دارد، لازم است، افزود: تصویب تبصره الحاقی دوم گرچه تکرار قانون است اما لازم است، چرا که با دولتی طرف هستیم که مجبوریم با این اقدامات فشار سیاسی را بر آن زیاد کنیم که کار غیرقانونی صورت ندهد، از این‌رو به نظرم تصمیم کمیسیون عقلایی است.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم‌چنین با اشاره به دلایل تورم و گرانی گفت: قرار بود بنزین به نرخ فوب خلیج‌فارس فروخته شود ولی به دلیل گران شدن ارز، نتیجه هدفمندسازی یارانه‌ها خنثی شد. اکنون نیز هشدار می‌دهم اگر مجلس تدبیر نکند وضع به شکل غیرقابل تصوری در خواهد بود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مجلس ، هدفمندی ، ارز ، یارانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار