پرخوری یکی از مشکلات عمده کودکان محسوب می شود که باعث افزایش میزان چاقی افراد زیر ۱۵سال در ۵ سال اخیر شده است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد: 

برای حل این معضل اولین گام این است که پرخوری را در میان کودکان کنترل کرده و به آنها عادات غذایی مناسب را یاد دهیم.این کار، سخت نیست ولی با بزرگ تر شدن کودکان دشوارتر می شود.

▪ چند توصیه

۱- نمونه خوبی برای کودک خود باشید. اگر شما یک برنامه مناسب غذایی را رعایت کنید کودکتان از شما الگو می گیرد. به جای اینکه درحال راه رفتن غذا بخورید، بنشینید و از غذا خوردن به عنوان فرصتی برای انتقال اخبار و تبادل نظر استفاده کنید.

۲- از غذا به عنوان جایزه و مجازات استفاده نکنید، به عنوان مثال به کودک خود نگویید اگر اتاق خود را تمیز نکند خبری از بستنی نیست و یا به عنوان جایزه برای او شکلات نخرید. به جای این کار جایزه ای به جز خوراکی به او بدهید و یا صرفا از وی تمجید کنید.

۳- کودکان را به یک برنامه مناسب غذایی عادت دهید. دراین صورت آنها کمتر گرسنه می شوند و کمتر احتمال دارد که پرخوری کنند. این مسئله به ویژه برای کودکان کم سن و سال مهم است که به خاطر سوخت وساز بالای بدن به غذای بیشتری احتیاج دارند.

۴- اجازه ندهید کودکان هنگام تماشای تلویزیون چیزی بخورند. وقتی فکر شما مشغول باشد ممکن است زیاده روی کنید. اگر کودکان در زمان صرف عصرانه تلویزیون تماشا می کنند بهتر است یک میز کوچک برای آنها قرار داده و از آنها بخواهید در آنجا خوراکی خود را بخورند. یادتان باشد حتما خوراکی های مقوی در اختیار آنها قرار دهید.

۵- کودکان را مشغول نگه دارید. بسیاری از کودکان برای فرار از بی حوصلگی دست به پرخوری می زنند، به خصوص در ماه های تعطیلات تابستانی.

کودکان خود را در کلاس های ورزشی یا تفریحی ثبت نام کنید یا آنها را در خانه مشغول نگه دارید. هرگز از غذا به عنوان راهی برای مشغول نگه داشتن آنها استفاده نکنید (صرفا برای اینکه خودتان به کارهایتان برسید!)

▪ هشدار

کودکان را در آماده کردن غذا دخالت دهید. این کار باعث می شود آنها از محتویات غذای خود آگاه شده و از زیاده روی در خوردن بپرهیزند.

تا حد امکان زود دست به کار شوید. هرچقدر شما زودتر کودکتان را به یک برنامه مناسب غذایی عادت دهید کمتر نگران پرخوری آنها در آینده خواهید شد./س

برچسب ها: پرخوری ، مقابله ، کودکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.