با توجه به فرارسیدن ایام ماه محرم، هیات های مذهبی هنگام چراغانی، فضاسازی و نصب وسایل برقی در مساجد و حسینیه ها نکات ایمنی برای در امان ماندن از خطر برق گرفتگی را باید رعایت کنند.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دكتر ابوالفضل شجاعی، مسئول مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی دانشگاه علوم پزشكی كاشان با اعلام این مطلب به تمامی هموطنان توصیه کرد از نصب ریسه لامپ بر روی داربست و تیرهای چراغ برق خودداری و با احتیاط کامل و رعایت تمامی نکات ایمنی نسبت به فضاسازی اقدام کنند.

دكتر ابوالفضل شجاعی اظهار داشت: در مواجه با فردی که دچار برق گرفتی شده باید قبل از کوشش جهت نجات وی، نخست جریان برق را قطع نمود سپس تعداد تنفس و نبض مصدوم را شمارش کنید، اگر نفس نداشت به او تنفس مصنوعی دهید و بلافاصله با ۱۱۵ تماس بگیرید.

وی افزود: امکان دارد مصدوم با علائمی چون رنگ پریدگی، سرگیجه، رخوت، کاهش تعداد تنفس و ضربان قلب دچار شوک شود بنابراین فوری او را به پشت بخوابانید و پاهای او را ۲۰ سانتی متر (یک وجب) بالاتر از سطح بدنش قرار دهید و او را با یک پتو بپوشانید تا اتلاف گرمای بدن به حداقل رسد.

به گفته وی، گاهی برق گرفتگی با سوختگی همراه است اگر سوختگی سطحی بود، موضع را با آب خنک شستشو داده و پانسمان کنید، اما اگر سوختگی عمیق بود، مصدوم را بلافاصله به مراکز درمانی برسانید.

 وی با اشاره به اینکه خطر برق گرفتگی در بدن مرطوب یک میلیون بار بیشتر از بدن خشک است، تصریح کرد: اگر با برق سرو کار دارید، دمپایی یا کفش هایی با عایق خشک بپوشید و سعی کنید هیچ قسمتی از بدن تان به طور مستقیم با زمین در تماس نباشد، با دست مرطوب و خیس به کلید، پریز و وسایل برقی دست نزنید و هنگام نظافت مراقب باشید تا آب به تجهیزات برقــی و کنتـــــور پاشیــده نشود./ح
برچسب ها: هیات ، برق گرفتگی ، ایمنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار