ایران در طلاق رتبه چهارم را کسب کرده است که این آمار تکان‌دهنده و نشان‌دهنده این است که باید برنامه‌ریزی وسیعی برای تقویت بنیان‌های خانواده انجام داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، یک استاد دانشگاه در همایش خودشناسی با بیان این مطلب، گفت: مهم‌ترین عاملی که باعث کاهش، تاخیر و ناپایداری ازدواج می‌شود، این است که در نظام آموزشی خود شناسی نداریم، بنابراین نمی‌توانیم همسرشناسی کنیم و دومین عامل آن روشن نبودن چرایی ازدواج و سومین عامل روشن نبودن شأن و کرامت زن و چهارمین عامل روشن نبودن ازدواج اسلامی، رعایت نکردن کفویت که نیاز به خود شناسی دارد و تکرار عادتها و رسوم غلط و خرافات و مشخص نبودن مبانی و اصول زندگی است.

غفرانی افزود : در زمان حج زن در هر لباسی محرم است و حج مردان زمانی قبول است که در تجلیل مقام زن طواف کنند و این طواف حتی بر معصومان نیز واجب است ولی در هیچ جا این موضوع مطرح نمی‌شود و طبیعی است که اگر زن از مقام و منزلت خود آگاهی نداشته باشد مشکلات به  وجود می‌آید.

وی تصریح کرد: در ازدواج اسلامی فقط یک نفر زمان عقد بله می‌گوید و آن مرد است، زیرا زن خودش گزینش می‌‌کند و چون خود گزینش کرده است پس حق طلاق ندارد. مثلا امکان ندارد یک جراح وسط جراحی بگوید که من جراحی نمی‌کنم یا یک خلبان وسط پرواز بگوید که من خسته شده‌ام و نمی‌توانم پرواز را ادامه دهم و این یک فاجعه است که ما در یک روز 500 طلاق توافقی داریم.

این کارشناس ادامه داد: هم اکنون 87 درصد دانشجویان از رشته‌ای که در آن درس می‌خوانند ناراضی‌اند، زیرا براساس توصیه‌ها و براساس علاقه خود انتخاب رشته کرده‌اند، در حالی که عمر علاقه بیش از 3 ماه نیست و زود از بین می‌رود و علاقه نباید مبنای انتخاب قرار گیرد و باید از علاقه‌ها صرف نظر کرد. در این صورت است که می‌توان پلکان ترقی را طی کرد. پس بهترین همسر کسی است که براساس عقلانیت انتخاب شده است.

غفرانی خاطر نشان کرد: انسان به دلیل داشتن ذهنیت دارای منیت و نفسانیت است و بنابراین موجودی غیرقابل پیش‌بینی است و سلامت و سعادت و عزت انسان در مدیریت عاقلانه ذهن است، اما ناکامی و بیماری و بدبختی او در اسارت ذهن و خودخواهی اوست و شرط ازدواج مدیریت خود است و با کسی ازدواج کنید که به نفس خود لجام زده باشد./س

برچسب ها: ایران ، طلاق ، سوی ، کسب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.