جلیل غفاری رهبرگفت: صنعت چاپ در دویست سالگی با پیشرفت های بسیاری روبه رو بوده اما در مقایسه با تکنولوژی روز دنیا عقب مانده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛جلیل غفاری رهبر، رئیس اتحادیه صحافان در گفت و گو با ستاد اطلاع بیستمین دوره هفته کتاب٬  درباره پیشرفت این صنعت اظهار کرد: اگر قرار باشد جایگاه فعلی صنعت چاپ را نسبت به دویست ساله شدن آن بررسی کنیم، به اعتقاد من با پیشرفت های بسیاری همراه بوده اما همین جایگاه در مقابل تکنولوژی روز دنیا، به دلیل جنگ تحمیلی و پس از آن تحریم، عقب است.
وی افزود: بخش اعظمی از ماشین آلات صنعت چاپ آلمانی هستند که با ارز یورو، قیمت بالایی دارند و در این وضعیت، اغلب کسانی که توانسته اند خود را با تکنولوژی روز دنیا، همگام کنند، چاپخانه های دولتی هستند و در میان بخش خصوصی تعداد انگشت شماری از فعالان توانسته اند به چنین شرایطی دست یابند.
غفاری رهبر با بیان این که هویت کالاهای تولید داخلی با چاپ بسته بندی، مشخص می شود، گفت: با وجود اهمیت صنعت چاپ به ویژه در معرفی هویت کالاهای تولید داخلی، گردش مالی این صنعت در داخل کشور به دنیا نمی رسد و ما باید درباره چند و چون و نقاط ضعف آن کنکاش بکنیم.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به پیشرفت های بسیار چاپ افست در طول سال های گذشته، ابراز کرد: کارهای چاپی بسیار با کیفیتی با دستگاه های دو رنگ در کشور ما منتشر می شوند که باید به تولیدکنندگان آن "خسته نباشید" گفت. البته اگر دستگاه های چند رنگ و به روز داشته باشیم کار کیفیت بالاتری خواهد داشت اما با پیشرفت چاپ افست با امکانات فعلی، جالب توجه است.
رئیس اتحادیه صحافان گفت: در کنار تمام پیشرفت ها، صنعت چاپ هنوز در بخش کارهای پوششی و بسته بندی ضعیف است که این ضعف بیشتر از تکنولوژی به طراحی و مواد اولیه برمی گردد.
غفاری رهبر تاکید كرد: بر این که مواد اولیه و ماشین آلات حرف اول را در کیفیت یک کار چاپی می زنند، به آموزش، طراحی، لیتوگرافی و صحافی نیز به عنوان نقاط کیفیت اشاره کرد.
وی در پایان گفت: به اعتقاد من اقتصاد صنعت چاپ خارج از حلقه اقتصاد کل نیست و تا وقتی اقتصاد کل کشور ضعف هایی دارد نمی توان بر روی یک جزء تمرکز کرد. /ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار