رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بانک مرکزی در 6 ماه اخیر هیچ ارزی را به حوزه سلامت اختصاص نداده است.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، حسینعلی شهریاری در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۴ آبان) مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد عدم اجرای جزء ۳ بند ۴۵ و بند ۴۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور در اجرای ماده ۴۹ آیین نامه داخلی مجلس توضیحاتی ارائه داد.

وي با انتقاد از اینکه پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بودجه اکثر بخش های کشور افزایش داشت ولی با وجود تورم بالا بودجه بخش بهداشت و درمان حدود ۶ درصد کاهش داشت، گفت: ما همواره شاهد افزایش بودجه های عمرانی برای بخشهای مختلف کشور بوده ایم ولی دولت هیچ اعتنایی به حوزه بهداشت و درمان نداشته است.

زاهدي با بیان اینکه بانک مرکزی در ۶ ماه اخیر تقریباً هیچ ارزی را برای بخش بهداشت و درمان و واردات دارو اختصاص نداده است، گفت: سوءمدیریت ها در بانک مرکزی عامل اصلی مشکلات در تخصیص ارز بوده است.

این نماینده مجلس نهم، تصريح كرد: در حالی که پیش از این در کشور ما مردم ۵۴ درصد از حق بیمه را خود پرداخت می کردند و ۲۰ درصد آن را دولت و سایر بخش ها مابقی آن را می دادند، امروز حق بیمه مردم به ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است در حالیکه این رقم در کشورهای توسعه یافته و اروپا ۱۸ درصد است.

شهریاری ادامه داد: بنده به رئیس جمهور تذکر داده بودم که اگر برای بخش بهداشت و درمان چاره ای نیاندیشد در تامین دارو و بخش سلامت دچار فاجعه می شویم ولی پس از نامه بنده تا به امروز هیچ اقدامی از طرف دولت صورت نگرفته است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم، خاطرنشان كرد: امروز در تامین شیرخشک هم مشکل جدی داریم و این مکمل غذایی در داروخانه های کشور کمتر یافت می شود و اين درحاليست كه در بخش واکسیناسیون نیز با مشکلات بودجه ای مواجه هستیم بطوریکه رتبه مناسب قبلی خود در جهان را در بخش واکسیناسیون از دست داده ایم.

شهریاری افزود: نباید در بخش تامین غذای دانشجویان کوتاهی کرد و باید با تخصیص اعتبار به این بخش وضعیت بهداشت و درمان و غذایی دانشجویان را جدی بگیریم. امروز با وضعیت اقتصادی موجود در کشور اکثر دانشجویان از اقشار مستضعف هستند که نیاز به حمایت دارند، چرا همواره باید تشکل های دانشجویی اعتراض کنند و پس از آن اقدامات صورت بگیرد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس نهم با بیان اینکه بعد از نوسانات نرخ ارز قیمت ها و هزینه های درمانی افزایش چشمگیری داشته است، گفت: به طور مثال قیمت سرنگ آنژیوگرافی افزایش ۲۴۵ درصدی، فیلم رادیولوژی افزایش ۲۴۹ درصدی، الکتروشوک افزایش ۲۸۹ درصدی، گاز هلیم افزایش ۶۶۷ درصدی و ست دیالیز افزایش ۳۵۲ درصدی داشته است.

شهریاری تصریح کرد: رئیس جمهور عنوان می کند که ما قصد داریم ۲ ریال به جیب مردم بریزیم، ولی نمی گذارند؛ آقای رئیس جمهور! به جای طرح این مسائل به حوزه سلامت توجه کنید. طبق قانون برنامه بخش سلامت باید ۱۰ درصد از بودجه ها را به خود اختصاص دهد ولی ما شاهد اجرای قانون نیستیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: از ۶ هزار میلیارد تومانی که باید در اجرای قانون هدفمندی به بخش سلامت اختصاص داده می شد نیز هیچ رقمی تحقق نیافته است، به طوریکه دولت فقط بدون کار کارشناسی یارانه نقدی ۴۵ هزار تومان را به حساب سرپرست خانوار واریز کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت فقط شعار می دهد ولی باید برای این شعارها اعتبار اختصاص داد و دولت کوتاهی می کند، در شرایط امروز افرادی که نیاز به داروهای سرطانی و ضروری دارند، دسترسی مناسبی به این دارو ندارند و این مسئله باید به سمع و نظر مسئولان برسد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: شهریاری ، ارز ، بانک ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار