طرح جامع زعفران در كمیسیون زیربنایی مجلس شورای اسلامی با اعتبار 900 میلیارد ریال تصویب و برای تامین اعتبار و اجرا به دولت ارائه شده است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بیرجند؛ استاندار خراسان جنوبی در جشنواره طلای سرخ در قاین افزود: طرح جامع رعفران با همكاری شورای ملی زعفران و جهاد كشاورزی استانهای خراسان رضوی و جنوبی تهیه شده است.

وی ادامه داد: این طرح در برگیرنده آیتمها و فراینده های مختلف، كاشت ، داشت، برداشت، ارتقای كیفیت ، برند ، صادرات ، تبلیغات و فرهنگ سازی محصول زعفران می باشد.

وی با بیان اینكه 96تا 97 درصد تولید زعفران جهان به ایران اختصاص دارد گفـت: كیفی ترین زعفران جهان در خراسان جنوبی بوی‍‍ژه قاینات تولید می شود.

رشید با بیان اینكه خراسان جنوبی دارای مزیتهای نسبی در تولید محصولات استراتژیك زعفران ، زرشك و عناب است افزود: علیرغم خشكسالی های پیاپی در استان این محصولات درآمدهای خوبی را برای روستاییان در بر دارد.

وی اظهار داشت: اگر محصولات استراتژیك استان به خوبی تبیین شود قطعا درآمدهای فوق العاده ای را برای روستاییان رقم می زند و از طرفی به توسعه تجارت در شهرها و اشتغالزایی وارتقای ارزش افزوده استان نیز كمك می كند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: هم اكنون هفت تا هشت درصد ارزش افزوده استان در بخش كشاورزی به محصول زعفران و سه تا چهار درصد به زرشك تعلق دارد.

وی با بیان اینكه در مجموع 25 تا 30 درصد ارزش افزوده خراسان جنوبی به بخش كشاورزی مربوط می شود اظهار داشت: در وضعیت كنونی یكی از بسترهای اصلی نیل به توسعه اقتصادی تلاش در جهت گسترش صادرات غیر نفتی است.

وی یادآور شد: بر اساس برنامه پنجم توسعه و سیاستگذاریها باید هر روز تكیه اقتصادی به نفت كم شود كه برای تحقق آن توجه به توسعه بخش كشاورزی یك ضرورت انكارناپذیر است.

وی با بیان اینكه 60 هزار هكتار از اراضی خراسان جنوبی و رضوی زیر كشت زعفران قرار دارد كه سالانه منجربه تولید 200 تن زعفران می شود افزود: از این میزان تولید 30 درصد به خراسان جنوبی تعلق دارد.

وی ادامه داد: سطح مزارع زعفران خراسان جنوبی در حال حاضر 12 هزار و 796 هكتار بر اساس سند توسعه كشاورزی است كه این رقم در پایان سال 94 باید به 13 هزار و 500 هكتار برسد./س

برچسب ها: تصویب ، طرح ، جامع ، زعفران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.